Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av bensinbrenner?


Jonas1986

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Mareng skrev:

Bare en tanke:

MSR XGK er en brenner som bråker og har mer kompakt stråle. God til snøsmelting. Hvilke andre fordeler har den egentlig? Tåler den spesielt mye mekanisk påkjenning, er det greien med denne?

Vil man ha en XGK som har god flammespredning (og bråker lite), er det muligens feil brenner man har kjøpt, og det beste valget vil være å skaffe en Whisperlite (eller simmerlite på bruktmarkedet)? Eller er det noen grunn til at disse ikke kan brukes?

For meg handlar det om at eg på eit tidspunkt bestemte meg for å ikkje ha ørten variantar av alt. Får innimellom nokre anfall om å kjøpe ein Dragonfly, men let den gå. Har dog brukt ein slik ein del og synes dei funkar fint og.

Sidan XGKen då er den mest pålitelege og mekanisk enkle eg har vore borti (eg har ikkje prøvd alt som finnast), og eg hovudsakleg skal ha den til snøsmelting, så vert det den. Eventuelle ulempar (eigentleg berre flammespreiing) får eg berre leve med eller forsøke utbetre. Å ha 3 bensinbrennerar for å dekke eit kvart behov utgår for min del :) 

XGKen brenn ALT mellom himmel og jord, i ut- og innland. Det synes eg er ein stor føremun. Den er enkel å mekke på, og då den og whisperlite er mykje brukt, er det ofte enkelt å kunne samkjøre seg på reservepumpe og rep med andre som skal på samme tur. 

Simmerlite kan eg ikkje seie so mykje om, men det eg har sett av whisperlite har vore at den er mindre effektiv og har lettare for å gå i sotinga. Har ofte ein slik med som brennar nr 2 når eg reiser saman med ei vennine som har ein slik og ein dragonfly. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

MSR XKG er kjent som ekspedisjonsbrenneren framfor noen. Enkel, ikke for mye "rallemikk" . Dytter ut mye watt.  Brenner alt. Eneste ulemper er at den bråker som en F16 og at simring kan være krevende.

Har brukt Dragonfly i mange år og er svært fornøyd med den. Dragonfly simrer noe bedre enn XKG. Personlig har jeg flere primuser. På sommeren kan man bruke omtrent alt,men til vinterbruk er mitt valg XKG med parafindyse eller Optimus 111 bråkebrenner.

 

jenspetter

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 07/11/2017 at 12:09 PM, Tessatroll said:

Denne vart eg i tvil om høver min XGK, og nokså korrekt er det ein som skriv i kommentarfeltet at den ikkje høver. Eg er ute etter ein til min. Fann ein som vil passe, men den tok hovudsakleg lyd (ein lyd eg sett pris på) utan å gi flammespreiing (som er det eg er ute etter). Tips?

Denne ligner mer på dem som følger "militær utgåven" (bla mindre diameter på senterhull) : 

https://m.ebay.com/itm/Simmer-Plate-Diffuser-Plate-for-MSR-Stove-MADE-IN-THE-USA-NEW/142355932095?_mwBanner=1

Riktig:

aDSC_3798.jpg.ed161120df8d03f6f9ec0ff480e9b945.jpg

"Feil":

s-l400.jpg.e8e46973cb3dd94c5bfa4bdaefe2435f.jpg

 

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den øverste er en MSR XKG, den nederste som er "feil" er en Omnifuel. Den har regulator ved brenneren og skal ikke ha noe stort behov for en "simmer plate". Men det var en interessant form for flammespreder/silencer på den som er ulikt alt annet jeg har sett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.11.2017 den 12.09, Tessatroll skrev:

Denne vart eg i tvil om høver min XGK, og nokså korrekt er det ein som skriv i kommentarfeltet at den ikkje høver. Eg er ute etter ein til min. Fann ein som vil passe, men den tok hovudsakleg lyd (ein lyd eg sett pris på) utan å gi flammespreiing (som er det eg er ute etter). Tips?

Dette er jeg dårlig på, men jeg sleit litt med en gammel militær m1950 fra Rogers, det eneste jeg hadde var lokket fra en hermetikkboks, det fordelte varmen i steikepana mye bedre enn uten noe lokk. Selvsakt ikke så fancy som spesialgreier, og det ble sikkert noe varmetap men det løste problemet mitt på den turen.

dsk

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en eldre XGK (ikke EX) og så vidt jeg husker er ikke hovedproblemet spredningen (selv om det også er et issue) men at den omtrent ikke har noe punkt mellom "hele toppen gløder" og "iskald" (med mindre du klarer å trikse det til med trykk, noe som kan være LIVSFARLIG med bensin). Whisperlite bruker samme pumpe/ventil men er lettere å regulere ned etter min erfaring. Hjelper en slik ring på noen måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.11.2017 den 23.24, TonePåTur skrev:

Har nett kjøpt meg dinna. Spent på å prøve! Du er fornøgd? 😊

Hentet akkurat en Booster+1 på posten igår - kjøpt brukt på finn.

Rakk kun en rask testfyring innendørs, men den virker enkel og robust. Men den bråker litt, så da er spm om man skulle kjøpt en silent cap til den...

Har "bare" en Trangia og en Svea 123 fra før, så det blir artig med noe med litt skikkelig futt i :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, langen skrev:

Hentet akkurat en Booster+1 på posten igår - kjøpt brukt på finn.

Rakk kun en rask testfyring innendørs, men den virker enkel og robust. Men den bråker litt, så da er spm om man skulle kjøpt en silent cap til den...

Har "bare" en Trangia og en Svea 123 fra før, så det blir artig med noe med litt skikkelig futt i :) 

Eg venter fremdeles på min i posten, satsa på den kjem til helga! 😀 ja eg håpa den er bra, gassbrenneren min er ein kovea moonwalker og den er eg vertfall superfornøgd med! 😊 kva bensin du bruker på den? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, TonePåTur skrev:

Eg venter fremdeles på min i posten, satsa på den kjem til helga! 😀 ja eg håpa den er bra, gassbrenneren min er ein kovea moonwalker og den er eg vertfall superfornøgd med! 😊 kva bensin du bruker på den? 

4-takts miljøbensin fra Statoil. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.11.2017 den 9.00, Tor-Erik-L-77 skrev:

På min primus multifuel opplever jeg at det er enklere å finjustere og få til simring MED lyddemper kontra uten. Altså den kan brennes på lavere nivå. Vet ikke om dette er helt tilfeldig eller om andre opplever lignende effekt?

Er helt enig med deg :) ble mye bedre å finjustere etter silencer kom på :) Bedre justeringsmulighet med silencer 👍🏼

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.