Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av bensinbrenner?


Jonas1986

Anbefalte innlegg

Annonse

Har ein MSR XGK EX og kunne ikkje tenkje meg noko anna på turane der stabilitete, pålitelegheit og enkel "mekk" er viktig. Plar kalle den traktoren. Og eg ikar traktorar :) Har elles brukt både Dragonfly og Whisperlite, og likar dei også godt, men det er liksom traktor`n som går av med førstepremien gang på gang.

Mtp pumpa synes eg ikkje det er noko problem. Når eg tek den av flaska pakkar eg den ned i ein plastsylinder eg ein gong kjøpte nokre gummistrikk til trening i. Den funkar fint for å skåne pumpa mot bend, og når eg då i tillegg legg den nedi kjelen så er den godt beskytta. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.2.2017 den 9.13, Kjellis skrev:

Jeg har en og elsker den. Når en venner seg til den kan en lage de deiligste retter på den også, har laget viltgryte på den, stekt ørret, egg og bacon m.m. 1f609.png Kan nevne at min ble laget til USAs styrker i midtøsten og ble levert med en simmer ring. Det er en ring en legger oppå brenneren, under gryte/panne, noe som tar ned varmen før flammene treffer gryta. Faktisk kan jeg småkoke med XGK EX med denne ringen, noe som gjør at denne brenner har et bredere bruksområde for min del

Finnes på ebay: www.ebay.co.uk/itm/Simmer-Plate-Diffuser-Heater-of-Primus-MSR-Camping-Stove-/222062182209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.2.2017 den 11.27, Johan2000 skrev:

Jag har Kovea Booster 1+. Jag har aldrig haft några problem med den och någon pulsering på full effekt har jag aldrig märkt. Kanske kan det variera beronde på bränsle?
 Booster 1+ går också att köra med gas, med samma dysa som bensin. Inte så jätteeffektivt, men helt OK. Jag brukar köra på gas när jag är vid tältet eller bilen, och bensin "i fält". Tänk på att det är bensin kvar i slangen som sprätter iväg när man slår på gasen, så var försiktig.

Får den til å brenne parafin (Kerosine) også ser jeg... om man må -  "in a pinch": www.youtube.com/watch?v=W9XK_xXeENU

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hærens avdelinger bruker nå MSR XGK EX primusen. Skal låne en nå i helga for å teste på tur. Erfaringene til de som bruker den i avdelingene er gode. Siden Forsvaret bruker F-34 så er det greit å ha noe som kan bruke den møkka der.

Det vil jo alltid finnes bedre alternativer osv, men ut fra det utstyret som Hæren i dag benytter så trår du ikke mye feil ved å bruke dette som utgangspunkt. Mange liker jo sammenlikne eget turutstyr med det som spesialoperatører bruker fordi "det må jo være bra". Det vi ofte glemmer er jo at vår bruk kanskje er en smule anderledes enn hva deres bruk er.

Du trår nok ikke mye feil med XGK EXén.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/12/2017 at 0:16 PM, fiskekongen said:

Har snust litt på den brenneren selv, men vært skeptisk til pumpa på disse. Fatter ikke at MSR ikke kan lage ei skikkelig robust pumpe på deres ekspedisjonsmodell.....

Har noen av dere hatt problemer med ødelagt pumpe?

Den første pumpa på MSR Dragonflyen min har jeg byttet ut, da etter noe slikt som 10 år. Jeg byttet den ut fordi jeg så en strek/ripe som jeg fryktet skjulte en intern sprekk. Den "nye" pumpa rusler og går fremdeles, og jeg tror den gamle nok også hadde gjort det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har komme heim fra isfisketur og e MEGET fornøyd med omniliten etter å ha fått silencer på den. Rakk ikke å test før eg starta, så mått test ute først før å bi kjent med den med silencer' me tanke på forvarming. Va veldig enkel å forvarm, å bakdel'm med lita plata som dysa traff vart borte. Syns den vart mye beire å juster varmen på når vi sku lag mat å så så stille den vart :D Ser helt ærlig ikke at det e nå eg savn med den :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glugg fornøyd med MSR Simmerlite.

lett, stille, brenner fint, "shaker nål", og sprer flammen veldig bra. Å steke pannekaker går som en drøm 👍

Bakdelen er at ved snøsmelting og vannkoking antar jeg at det er mer effektivt med en brenner som konsentrerer all varmen midt på kjelen. Den kan også være litt ustødig siden den kun har 3 ben, men det blir bra om du fester den på en plate som man uansett gjør om vinteren.

Om ikke vekt er nøye synes jeg optimus 111C (stillebrenner) er favoritten.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.2.2017 den 11.27, Johan2000 skrev:

Skulle jag köpa något nytt idag så skulle jag köpa denna:

http://www.edelrid.de/en/edl-edl-20.html

Bränner gas, bensin och fotogen. 220 gram (pump tillkommer om du skall köra med bensin). I princip en modifirad firemaple F5.

Edelrid Hexon. Lett brenner, ser smart ut, tilbyr adapter til Trangia , men..finner ikke så mange omtaler av denne. En grunn for det kanskje? Ser den har vært på markedet noen år etter kommentarer på Amazon å dømme... En som kommenterer der nevner bl.a at stålet i bena er for mykt, at det slår seg av varmen, at man bør bestille egne ben i titanium. Høres ut som den kan blir dyrere enn utsalgsprisen tyder på da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
På 12.2.2017 den 10.27, Friluftsnoob skrev:

Har Kovea Booster+1

Kjøpte den fordi den har fått gode omtaler, + at den er billigere enn konkurrentene. Jeg syns den er meget bra. En dude på nettet som har prøvd den viser hvordan den funker.

 

Har nett kjøpt meg dinna. Spent på å prøve! Du er fornøgd? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2/13/2017 den 19.52, zimwalker skrev:

Denne vart eg i tvil om høver min XGK, og nokså korrekt er det ein som skriv i kommentarfeltet at den ikkje høver. Eg er ute etter ein til min. Fann ein som vil passe, men den tok hovudsakleg lyd (ein lyd eg sett pris på) utan å gi flammespreiing (som er det eg er ute etter). Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Jeg syntes lyden av udempet brenner er veldig plagsomt i lengden - med lyddemper bråker dem jo mindre en gassbrenner 👍🏼😃

Eg sett som oftast pris på lyden, synes det gjer det enkelt å fylje med på stoda når eg driv med andre syslar :)

Dersom ein evt ring skulle ha både flammespreiing og lyddemping skal eg kunne leve greit med det, men det er ikkje av interesse å kjøpe ein som berre tek lyd men ikkje spreier flammen, då det i hovudsak ikkje er lyddempinga eg er ute etter men betre tilhøver for å steike meg ein yummi omelett eller pannekaker :D greit å sleppe planlegge kokkeleringa med lite trykk på tanken som føresetnad.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi forandrer oss gjennom årene, noen av oss låser seg til den gode gamle ett eller annet. Optimus  111 mener jeg er noe av det mest pålitelige som er laget, men det er en parafinbrenner, og parafin lukter verre nå enn tidligere.
Optimus nova er ble neste favoritt, og er jo så mye lettere å bruke,  Så har jeg prøvd mye annet deriblant Coleman 550B og Coleman Apex og det er disse jeg faller tilbake til, lette betjene, ganske stille, fungerer bra på lav varme også, men skal bare ha bensin.  En litt mer moderne en er Coleman Fyrestorm (Flere har det navnet så jeg legger ved bilde)
Ved å ta ut strupinga i gassboksfoten så fungerer den bra på gass også, men denne brennere er litt var og det er lett og få såkalt "underburn" d.v.s. flammen flytter helt inn i brenneren og da blir den så varm at den kan smelte. Jeg falt altså igjen tilbake til apex http://tinyurl.com/ycj2bsm9

 

dsk

 

 

Fyre.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, dsk said:

 Optimus  111 mener jeg er noe av det mest pålitelige som er laget, men det er en parafinbrenner, og parafin lukter verre nå enn tidligere.
dsk

Fyre.jpg

Ikke den jeg kjøper på Felleskjøpet - den er nærmest luktfri i forhold til den parafinen jeg husker fra tidligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Bjørn J skrev:

Ikke den jeg kjøper på Felleskjøpet - den er nærmest luktfri i forhold til den parafinen jeg husker fra tidligere.

Kemetyl fritidsparafin?

Det er i såfall den parafinen Kemetyl selv anbefaler til bruk i fritidsprimus, så det kan nok stemme bra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutes ago, Mareng said:

Kemetyl fritidsparafin?

Det er i såfall den parafinen Kemetyl selv anbefaler til bruk i fritidsprimus, så det kan nok stemme bra det.

Stemmer, det er Kemetyl fritidsparafin. Kun det beste er godt nok for mine hundreogellevere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Tessatroll skrev:

Denne vart eg i tvil om høver min XGK, og nokså korrekt er det ein som skriv i kommentarfeltet at den ikkje høver. Eg er ute etter ein til min. Fann ein som vil passe, men den tok hovudsakleg lyd (ein lyd eg sett pris på) utan å gi flammespreiing (som er det eg er ute etter). Tips?

Du er flinkere å finlese enn jeg er åpenbart, for jeg bestilte en ..,men bare for å finne ut at den ikke passet.  Glemte dog at jeg hadde postet her, så det er fint at du sier fra her nå så andre ser at den der ikke går. Ingen nye tips fra min side, håper andre har funnet noe og deler..

Edit: mulig denne passer, ser ut til å være litt mindre...men blir jo dyr med frakt
Simmer-Plate-Diffuser-Plate-for-MSR-Stove-MADE-IN-THE-USA-NEW

 

Endret av zimwalker
fant alternativ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en tanke:

MSR XGK er en brenner som bråker og har mer kompakt stråle. God til snøsmelting. Hvilke andre fordeler har den egentlig? Tåler den spesielt mye mekanisk påkjenning, er det greien med denne?

Vil man ha en XGK som har god flammespredning (og bråker lite), er det muligens feil brenner man har kjøpt, og det beste valget vil være å skaffe en Whisperlite (eller simmerlite på bruktmarkedet)? Eller er det noen grunn til at disse ikke kan brukes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel strengt talt ikke velge feil i dag? Da de aller fleste topmodellene som finnes på markedet er veldig god?

http://www.klikk.no/helse/trening/tester/utstyrstester-3620037

Jeg har bare minimal erfaring med Primus og MSR, å mitt personlige førstevalg er primus sin Omnifuel 2. 

https://www.primusshop.no/produkt/primus-omnifuel-ii-brenselflaske/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tshansen skrev:

Man kan vel strengt talt ikke velge feil i dag? Da de aller fleste topmodellene som finnes på markedet er veldig god?

http://www.klikk.no/helse/trening/tester/utstyrstester-3620037

Jeg har bare minimal erfaring med Primus og MSR, å mitt personlige førstevalg er primus sin Omnifuel 2. 

https://www.primusshop.no/produkt/primus-omnifuel-ii-brenselflaske/

 

Hvis man er interessert i å steke fine pannekaker, og velger en med konsentrert flamme, kunne man gjort ett bedre valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.