Gå til innhold
  • Bli medlem

Randonee støvler - hvor trange skal de være rundt leggen? (skikkelig nybegynner på tur..)


KristinElisa

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på en ting angående randoneestøvler. Kjøpte dynafit Neo Woman (i butikk, så fikk jo hjelp i butikken).  

Når jeg fester på øverste spenne/reim for å kjøre nedover er den temmelig stram rundt leggen (festet i ytterste hakk), den er så stram at det føles som at tyngdepunktet mitt sitter "i leggen" og ikke nedi skoen/sålen. På vei oppover når øveste spenne/reim ikke er på føler jeg at jeg kan trå godt ned i skoen og legge tyngden på/i skien, føler på en måte at kontrollen over skien er mye bedre da. 

Skal den være så stram? Nå er jeg jo totalt nybegynner og synes enn så lenge at det å ha hælen fast nedover er uvant (for å si det mildt) så det er jo mulig at støvelen faktisk skal være så stram og jeg bare ikke har vent meg til det ennå :). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette høyres voldsomt ut! Det er jo meininga du skal kunne stå godt i støvelen din, og trykke ned i skia.

 

Dersom du ikkje kan det, må du få sett på det og evt gjort noko med det. Er det mogleg å flytte festet for powerstrapen for å få meir å gå på, eller er den på yste stillet? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte sko har en skrue på festet som wiren går innpå, dette kan flyttes for å tilpasse strammingen.

Hvilke bindinger har du? Noen bindinger har litt stor høydeforskjell foran og bak, har du små støvler merkes dette bedre og du føler at du er "tiltet" fremover. Altså du føler at du lener deg mot fremsiden av støvlen med skiene på. Denne følelsen får du selvsagt ikke om du står på gulvet i kjøremodus. Er det kun med ski på kan det være bindingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi mennesker har alle litt forsjellige leggformer, og i tillegg til formbar innerstøvel har de allrt fleste sko en mulighet til å flytte spennene noen hakk. På bildet under er skoen til venstre en Technica Cohise Pro Light og skoen til høyre en Dynafit Vulcan, begge har denne justeringa muligheten.

 

20170211_232910.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det beror väl på... Jag kör mina Dynafit PX-One ganska löst, och drar åt TLT 5 håradre. Är fört dåligt (trög snö, genomslagskare eller likannde) så brukar jag dra åt hårt oavsett för att få bättre kontroll på nedfärden.

Känns det för stramt, så dra inte åt så hårt då...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, KristinElisa skrev:

Hei!

Jeg lurer på en ting angående randoneestøvler. Kjøpte dynafit Neo Woman (i butikk, så fikk jo hjelp i butikken).  

Når jeg fester på øverste spenne/reim for å kjøre nedover er den temmelig stram rundt leggen (festet i ytterste hakk), den er så stram at det føles som at tyngdepunktet mitt sitter "i leggen" og ikke nedi skoen/sålen. På vei oppover når øveste spenne/reim ikke er på føler jeg at jeg kan trå godt ned i skoen og legge tyngden på/i skien, føler på en måte at kontrollen over skien er mye bedre da. 

Skal den være så stram? Nå er jeg jo totalt nybegynner og synes enn så lenge at det å ha hælen fast nedover er uvant (for å si det mildt) så det er jo mulig at støvelen faktisk skal være så stram og jeg bare ikke har vent meg til det ennå :). 

Leggen må være stram om du skal ha kontroll over kanten nedover. Støvelen blir jo låst i en litt fremoverbøyd stilling, så det er viktig at du tråkker godt ned i skoen før du strammer til. Den skal derimot ikke være så stram at det begynner å prikke i foten, eller at du har vondt. Hvor mye klær har du i skoen? Selv har jeg kun tynne strømper i skoene, og stillongs stopper jeg før støvelkanten.

Er det slik dersom du tråkker godt ned før du strammer, strammer til, og så sklir du opp slik at hælen ikke er i kontakt med sålen? Hvor stramt har du over fotbuen? Det er primært bøylen over vristen som skal holde hælen på plass.

Du kan jo høre med butikken du kjøpte støvlene i om de kan gjøre noen tilpasninger. Flytte stroppen eller spennen som plager deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.