Gå til innhold
  • Bli medlem

Smågådalen Sønstevatn-Smågefjorden


André Pedersen

Anbefalte innlegg

Hei. jeg lurer enkelt å greit på om det er noen her som har gått med eller uten kano opp smågedalen fra Sønstevatn til Smågefjord? 

jeg skal gå denne ruten med min ally kano til våren og jeg er spent på hvor langt jeg kan padle "inn i dalen" før jeg må bære og hvor mye bæring det er

jeg ser på Basecamp og annet kart at det ikke er så veldig stor høydeforskjell og har konkludert med at dette lar seg gjøre selv med et par barn (10 og 7 år) 20+ teltturer bak seg så erfaring har de.

noen som har gått denne turen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

Du kan padle helt fra enden av Sønstevatn til vestenden av vikvatn, men Sønstevatn er veldig vindutsatt og det kan være mye bølger. Egentlig et ganske lumsk vann. Det blåser nesten alltid der, er min påstand! Må i så fall padle nært land. Det kan hende du her må bære kanoen 1 eller 2 korte strekninger - kun få meter. Jeg hadde vært skeptisk til å padle dette vannet, men kontakt Imingfjell Turistheim, og spør etter Helge Tufto. Han er lokalkjent.

Fra vestenden av Vikvatn til Smågefjorden er det en høydeforskjell på 107 meter (1064 moh til 1171 moh). Avstanden er ca. 5.5 km og her blir det en god del bæring. Smal og stri elv i starten til du kommer til Kvonneviertjørni (1104 moh). Kvonneviertjørni kan padles så vidt jeg kan huske, men ikke partiet før. Det er hit jeg har gått, men ikke siste biten. Ut fra kartet ser det ut til å være smal elv det meste av de ca. 2,5 siste kilometerne, med en høydeforskjell på 67 meter. Tror det byr på mye bæring.

Jeg anbefaler deg å ringe Imingfjell Turistheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei tusen takk for utfyllende svar! vi får ordnet nøkkel så vi kan kjøre langs hele Sønstevatn, så tar vi det derifra. vi har en Ally kano så det er nok mulig vi legger den sammen og tar den i den ene storsekken. jeg skal ringe Imingfjell Turistheim og høre litt der. bilveien går jo et stykke innover og vi tenker at selve turen egentlig skal starte ved Smågefjorden, der skal vi padle inn til Dragøy Legret hvor min far har jaktet fra og "pusset" opp i mange år (jeg og barna har aldri hvert der) så det er en liten drøm vi skal gå i mot, og min far har nå MS og får nok ikke sett dette landskapet mer så vi har styrke i armer og bein for og få til dette :) så får vi se da.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.