Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur-forberedelse til fellestur med TT


Tommy Str

Anbefalte innlegg

Hei

 

Som tittel beskriver skal jeg på tur med Trondheim Turistforening første helga i mars.

Turen går til Sylan, fredag til søndag, hytte til hytte tur på ski.

 

Har fått en utstyrsliste for turen, men ønsker kommentarer/vurderinger rundt det jeg har av utstyr for turen.

Største bekymring er vel om dette blir varmt nok.

 

Påkledning:

Ullundertøy: Devold Breez boxer, trøye og longs innerst og devold duo active trøye og longs over.

Ullsokker: Devold tynne ullsokker og et sett tykkere over.

Tynn ullgenser: Har tynne fleece gensere eller ulvang rav ullgenser.

Fjellbukse: HH odin serie tapede sømmer med lufting i sider og mech innvendig.

Fjelljakke: Norrøna Trollveggen skall jakke med tapede sømmer.

Vindtett lue: BF fra tidligere jobb

Votter/vanter: Fleece hansker og Hestra votter

Skistøvler: Alpina 850

Gamasjer: Mangler

Ryggsekk: Bergans Trollhetta 75L

Ski og staver: Åsnes nansen og swix staver med store trinser.

 

I lommene:

Kart og kompass

Blyant og pappir

Solbriller

Solkrem

Skismurning og skiskrape

Skifeller: Åsnes kortfelle moahear

 

I sekken:

Tykk ullgenser/fleece jakke/dunjakke : har god tykk islending, stormberg fleece jakke og Norrøna primaloft 60.

Ullvanter: selbuvotter

Ullhals/balaclava: Ullhals

ekstra lue 

Ullundertøy: Devold duo active

Undertøyskift: Devold breez ullboxer

Sokkeskift Devold tynne og hjemmestrikka tykke

Lakenpose Fleece 

sovepose Helssport Alta Spring

sitte/liggeunderlag 

Stearinlys

Fyrstikker

Hodelykt led lenser

niste og reserveproviant : 1brød +pålegg evt. rsp/snurring

termos m/varm drikke Stanly classic 0,5L

toalettsaker

toalettpapir

håndkle

Lette innesko

Tar og med skibriller

Vindsekk, førstehjelpsutstyr og spade besørger turleder.

 

mvh

 

Tommy 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er veldig person og temperaturavhengig, men det skal være brukbart kaldt ute før jeg har såpass mye på meg under forflytning. Men dette er ting du må finne ut av selv og som er vanskelig å anbefale noe om. Personlig er det sjelden jeg har mer under skallet enn Brynje Superthermo innerst og ett eller annet tynt som transporter godt utenpå. Det er som regel litt kjølig de første hundre meterne til man får gått på seg litt varm. Jeg synes det er bedre å ta det i den rekkefølgen enn å måtte ta av seg litt etter noen hundre meter....

Jeg har gjort det flere ganger selv med nytt tøy; rett og slett kledd på meg som antatt, tatt på sekken og gått hardt eller middels hardt av gårde for å få en pekepinn. Med godt skall utenpå så synes jeg også det skal veldig mye vind til før jeg føler jeg trenger et ekstra lag under. 

Men her spiller jo flere ting inn hvis man skal gå som en gruppe. Er du av de best trente i gruppa, så går man gjerne på "halv maskin" og kan ha på seg litt mer. Er man i andre enden av skalaen vil man holde varmen bedre som regel osv...


Ellers ser listen helt grei ut synes jeg. Det kommer selvsagt an på hva det er av kokemuligheter på hyttene osv...
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått noen turer til turistforeningshytter både som turleder og sammen med bestyrerinnen. Nå går våre turer i "lavlandet" under 1000 moh, og det blir sjeldent kaldere enn 6-10 minusgrader.

For meg hadde dette blitt alt for mye klær - resultatet hadde blitt kliss våte ullklær.

To lag tynn ull, er mer enn nok for meg, selv på det kaldeste.

Skulle jeg ha kommet med en kommentar, så måtte det være å ta med et par tynne strikkefingervanter (til ca 20 kroner paret) De er helt grei om det blir varmt, og er ofte nok. Blir det skikkelig kaldt, så kan de brukes under vottene. Du vil antakelig oppdage at sekken blir tung nok med alt dette utstyret. andre gang på tur blir det ofte tatt med for lite... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, REJOHN skrev:

Jeg har gått noen turer til turistforeningshytter både som turleder og sammen med bestyrerinnen. Nå går våre turer i "lavlandet" under 1000 moh, og det blir sjeldent kaldere enn 6-10 minusgrader.

For meg hadde dette blitt alt for mye klær - resultatet hadde blitt kliss våte ullklær.

To lag tynn ull, er mer enn nok for meg, selv på det kaldeste.

Skulle jeg ha kommet med en kommentar, så måtte det være å ta med et par tynne strikkefingervanter (til ca 20 kroner paret) De er helt grei om det blir varmt, og er ofte nok. Blir det skikkelig kaldt, så kan de brukes under vottene. Du vil antakelig oppdage at sekken blir tung nok med alt dette utstyret. andre gang på tur blir det ofte tatt med for lite... 

Så vis jeg bruker kun 1 lag ull og fleece genser under skall bekledingen bør dette være mer enn godt nok når man går?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, Tommy Str said:

Så vis jeg bruker kun 1 lag ull og fleece genser under skall bekledingen bør dette være mer enn godt nok når man går?

 

Det vil jeg tro. På jakt i høst så er det faktisk det jeg har gått i UTEN skalljakke utenpå når det har vært vindstille og ned til ca minus 5. Men da er det også sånn at jeg må ta på noe mer utenpå så fort jeg stopper opp for pause, men så lenge jeg går aktivt så holder det i massevis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Tommy Str skrev:

Så vis jeg bruker kun 1 lag ull og fleece genser under skall bekledingen bør dette være mer enn godt nok når man går?

 

Under gode forhold (et par kuldegrader og ikke vind), bruker jeg bare en ullbol (tykk underskjorte) i tillegg til gore-tex'en.

(Vel og merke - vi har av og til vind og 2 grader og regn da blir det kald, og jeg bruker da en tynn fleece eller skjorte med ullinnhold i tillegg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.