Gå til innhold
  • Bli medlem

Fargevalg på hilleberg akto


Oter1

Anbefalte innlegg

Hei! Er ny på forumet, fann det i leitinga etter eit nytt telt. Er vel no 90% sikker på at eg går til innkjøp av eit hilleberg akto telt i løpet av helga. Ringstind, både superlight og den eldre 2-personvarianten samt hilleberg enan har vore oppe til kraftig vurdering. Vekt er vel eigentleg ikkje det viktigaste for meg, men kven av dei som rett og slett er "best." (Mest valuta for dei hardt oppskrapte gryna mine, varigheit, ventilasjon, vasstettheit og muligheit for primusfyring for ein middels vant primusfyrar.) Eg er klar over at eit slikt spørsmål har veldig månge ulike svar og meiningar, men eg byr no til diskusjon likevel! Ein ting til eg lurer på, om eg går for akto, er dei tre fargevalga sand, svart/grønt og rødt. Kva er ulempen og fordelane med dei ulike? 

Endret av Oter1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den største differansen er nok synlighet. Selv foretrekker jeg rødt vinterstid i fjellet. Sommerstid kan det gjerne være grønt/sand for mindre synlighet. Spesielt i bynære områder kan det være greit med en anonym farge. 

Personlig foretrekker jeg å være i et rødt framfor grønt telt dårlig vær. Synes de nye grønne (mørkere enn tidligere) er litt vel mørke sett fra innsiden. Bedre atmosfære i de røde. Smakssak.

Aldri sovet i sand, men mulig det er en form for kompromiss sett fra både innside og utside. Lysere på innsiden og mindre synlig enn rødt fra utside?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fargen på teltet er et evig diskusjonstema, og det er vel like mange meninger som det er farger :)
Noen vil ha rødt fordi det er en viss sikkerhet i det. Teltet vises på lang avstand, det er greit hvis du roter med retningssansen på vei tilbake til leiren, eller hvis det er tåke og dårlig vær. Dersom noen må ut å lete etter deg er det selvsagt lettere å finne et rødt telt.
Men andre vil ha et grønt telt nettopp fordi det ikke vises så godt for andre, man roper ikke ut at "her er jeg". Man blir litt mer anonym. Sandfarget telt har jeg ikke sett, men det blir kanskje litt mellomting? Det spørs vel på terrenget teltet står i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frå før av er eg berre vant med grønfargen til helsport, som eg synes er triveleg. Hilleberg sin grønfarge ser jo veldig mørk ut. Er redd for at det blir veldig mørkt, samt at dei andre blir for lyse. Rødt telt har eg vel eigentleg ikkje så lyst på, med mindre det har skrekkelig mange fordelar. Huff, på den timen det er sidan eg starta denne tråden har eg atter ein gong googla litt for mykje. På xxl sel dei jo eit ringstind2, er dette lightutgåva? Det kostar jo 2500 mindre enn akto... Er aktoen verkeleg 2500 kroner betre? Ser folk har modifisert duken på ringstind så den blir strammare og ein slepp at dei klistrar seg saman...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Framtidig kundeservice er vel for sovidt noko som og spelar inn. Hilleberg er det vel delte meiningar om medan helsport kjem godt ut av det. Akkurat no tenkjer eg kanskje at ringstind2 frå xxl er godt nok. De som allereide har dette teltet, ville de ha valgt noko anna i ettertid, eller er de fornøgde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et par år siden skulle jeg også kjøpe meg et enmannstelt, og jeg var like usikker som du ser ut til å være :)
Jeg vurderte også Ringstind, og andre Helsport- og Hillebergtelt.
I likhet med deg var ikke vekta avgjørende, pluss-minus en halvkilo betyr ikke så mye. For meg var innvendig volum og ikke minst høyde svært viktig.  Jeg fikk prøvd et Ringstind, det var alt for lite og klaustrofobisk. Jeg endte til slutt på et Hilleberg Unna (rødt). I forhold til Ringstind (og jeg vil tro også i forhold til Akto) er det som en katedral innvendig. I tillegg er det frittstående, det trenger altså stengt tatt ikke plugger i godvær. Jeg var litt betenkt med tanke på at det ikke har fortelt, men det har ikke plaget meg i det hele tatt. Det er også mulig å ta bort noen av klipsene til innerteltet for på den måten å få utmerket lite fortelt til matlaging m.m. Anbefales varmt!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Oter1 skrev:

Framtidig kundeservice er vel for sovidt noko som og spelar inn. Hilleberg er det vel delte meiningar om medan helsport kjem godt ut av det. Akkurat no tenkjer eg kanskje at ringstind2 frå xxl er godt nok. De som allereide har dette teltet, ville de ha valgt noko anna i ettertid, eller er de fornøgde?

Hva med det nye Ringstind 2 superlight? Ellers er det alltid gode tilbud på outlet siden til Helsport. Har kjøpt to telt og fire ryggsekker der selv. Kundeservicen til Helsport er det ikke mange som matcher, Jeg har Ringstind 1 inne for noen endringer. Tirsdag ringet Bente Lund meg fra systua med et forslag som Helsport  mente ville bli en bedre løsning enn det jeg hadde komme fram til selv. Hvor menge leverandører gjør dette?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Oter1 said:

Framtidig kundeservice er vel for sovidt noko som og spelar inn. Hilleberg er det vel delte meiningar om medan helsport kjem godt ut av det. Akkurat no tenkjer eg kanskje at ringstind2 frå xxl er godt nok. De som allereide har dette teltet, ville de ha valgt noko anna i ettertid, eller er de fornøgde?

Har ringstind2 selv. Syns det er et lett fint lite telt med god nok høyde innvendig så jeg kan sitte rakrygget, veldig godt på dager hvor en blir sittende endel i teltet. Skulle jeg hatt noe annet blir det alltid kompromisser, det er det som gjør det så vanskelig. Ringstind2 i normal spec har en veldig god og robust duk og bunnduk. Bunnduken tåler endel mekanisk slitasje så en slipper å være veldig redd for den. Jeg syns også det er deilig med stor sideåpning, godt å kunne ta morrakaffen i døra mens en ligger i posen. 

noe annet jeg ville byttet det med er vanskelig å vite, men reisnfjell superlight er et veldig fint telt, koster endel mer, har mindre robust duk og bunnduk. Men en får mere areal å boltre seg på inne i teltet samtidig som en har fordelen av kuppet konstruksjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bestemt meg (veldig) for ett Hilleberg Unna i sandfarge. Til nød grønt men absolutt ikke rødt.
Etter 2 samtaler med veldig gode kamerater som har bred erfaring både i fjellheimen og i skog der begge fortalte at de hadde leita
etter sine grønne telt både i tåka på fjellet og langt inne i Femunden så forandret jeg mening.(Begge 2 har nå røde telt)
Ble ett Unna i rødt. Jeg er ferdig med min tjeneste der det har vært nødvendig å blende inn i terrenget og synes minst mulig så begynte å tenke på at det å finne igjen teltet spesielt på soloturer faktisk var ganske greit ☺️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har rødt Hilleberg telt, det er ganske mye fargeforandring inne i teltet, som kan være uvant (ubehagelig).

Har hatt Akto i den nye mørke grønne fargen, knall telt, men lavt under taket til vinterbruk sett i forhold til vekta på et 3 sesongers telt med samme vekt. 

Har ikke prøvd sand. 

Skulle jeg valgt et solotelt for tre sesongers bruk, ville jeg gått for Helsport Trolltinden Superlight på 1.3 kg. Mitt mest brukte telt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødt Hilleberg her også. Veldig fornøyd med fargevalget. Lett å finne igjen og trivelig inni synes jeg. Veldig subjektivt: Jeg synes  rødt gir et ørlite ekspedisjonspreg som er litt tøft, dog ikke like mye som Helsport sine røde og gule som jeg synes er i overkant. 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ytterteltet er nå en ting, men fargen på innerteltet er også et interessant tema.
De fleste innertelt er varmgule, sannsynligvis fordi det er en farge som mmange forbinder med kos, lunhet og varme. Rett og slett en farge som gjør det triveligere inne i teltet.
Favoritteltet mitt, et Norrøna Ravneskar fra sent 70-tall, har et lyseblått innertelt. Det er mulig Norrøna tenkte at det skulle illudere himmmelhvelvingen, men faktum er at det er helt forferdelig, man ser regelrett syk ut når man er i teltet. Blek, kald og fargeløs, det blir nesten som disse UV-lysene på offentlige toaletter som skal hindre rusbrukere å finne blodårene for å sette sprøyte...
Synd med den fargen, bortsett fra det er det et glimrende telt som er helt på høyde (og vel så det) med dagens fjelltelt. Det var forøvrig verdens første tunneltelt med to fortelt og innganger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Oter1 said:

Framtidig kundeservice er vel for sovidt noko som og spelar inn. Hilleberg er det vel delte meiningar om medan helsport kjem godt ut av det. Akkurat no tenkjer eg kanskje at ringstind2 frå xxl er godt nok. De som allereide har dette teltet, ville de ha valgt noko anna i ettertid, eller er de fornøgde?

Helt supert telt det, sikkert. Har et Helsport selv og er strålende fornøyd med det, men i den vektklassen ville jeg nok heller valgt Tarptent Scarp 2 selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde jeg hadde noen bilder som viste fargegjengivelsene bedre, men... ..år komme med det jeg fant i farten. 

Det er lite tvil om at de gule partiene gir bra lysinnslipp på gule/røde telt. Du ser på kokkebildet hvor mye lysere det gule feltet inni er. Grønt gir mindre lysgjennomslipp enn rødt igjen. I hvert fall var det oppfatningen på denne turen der vi hadde to forskjellige teltfarger. 

Ellers synes jeg det grå innerteltet på Svea gir en demping av den røde effekten og gjør det høyst overkommelig inne i teltet. 

 

Ben-8882.jpg

Ben-8945.jpg

Ben-49.jpg

Når det er sagt så synes jeg det er kurant med mye lys i teltet uansett, men jeg sover også like godt om det er mørkt eller om jeg sover med sola i trynet omtrent, og det er det jo ikke alle som gjør. 

 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fördel röd: Syns bra.

Fördel sand: Kan eventuellt vara lite svalare i soligt väder. Syns bättre än grönt.

Görna tält förstår jag mig inte på alls. Hopplöst att hitta tillbaka till.

Jag har varit på Hilleberg om att dom borde ha tälten i gult eller knallorange. Det tyckte inte Hilleberg och jag var den enda på åratal som kommit med önskemål om mer syntliga tält.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Johan2000 said:

Görna tält förstår jag mig inte på alls. Hopplöst att hitta tillbaka till.

Og jeg kan ikke forstå hvordan folk klarer å miste teltet. Jeg har aldri hatt noe problem i det hele tatt å finne frem til mitt grønne telt. På natta lyser refleksene best tilbake uansett.

 

Når jeg er i naturen så er det følelsen å være i villmarka som står sterkest. Jeg vil mer identifisere meg som en del av selve villmarka enn å føle at jeg kommer der som en selvlysende turist. Jeg kommer derfor aldri til å kjøpe telt i sterke farger. Det ødelegger følelsen min.

 

Med andre ord; fargevalg er nok hovedsakelig smak og behag. Sterke farger er lettere synlig i terrenget og mørke farger vil blokkere mer av sola (mer varme, mindre lys), men i mitt hode er disse fordelene/ulempene med hver enkelt fargetype så små at man like godt kan velge basert på smak.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg valgte farge på mitt Hilleberg Soulo var det med bakgrunn i hvordan det skal brukes. Hovedbruksområde er at det blir med på rypejakt.  Da finner man en base camp og jakter mange dager i område rundt.  I dette caset synes jeg at viktigste var at teltet er minst mulig synlig for andre.  Ergo Grønn.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for månge hjelpsomme tilbakemeldingar. Har no gått til innkjøp av eit ringstind 2 med footprint! Sette meg ned å tenkte litt, istaden for å la kjøpelysta ta fullstendig overhand. Eg har hatt eit helsport turtagrø 3 Camp i snart ti år, som eg endå er veldig fornøgd med, bortsett frå at det blir for stort og tungt å drasse med seg på soloturar. Likar og grønfargen deira veldig godt, eg er nok ein av dei som likar å blende inn i naturen ja! Har og med hund på tur som er veldig glad i å sove i innerteltet, det same gjer fruen. Blir trångt i ringstind, men det går nok. Men hoved-argumentet for at det blei ringstind er nok det at mitt gamle turtagrø endå fungerar utmerket etter alle desse år. Håpar helsport kvaliteten er den same no som før! :)

Endret av Oter1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå hatt et rødt Akto og har nå et grønt Keron 3GT. Merker ikke noe forskjell på synligheten i nattorientering/skumring vinterstid. Er det så dårlig vintervær/tåke at jeg er avhengig av en signalrød/blå/gul/lilla farge for å finne teltet, så bør man ikke gå utenfor teltet uten å knyte seg noen 5m-snører til vannplass og dass som ledetråder :-) Men joda, når jeg visste hvor det lå et telt på avstand som var rødt, så var det enklere å se det på 3-4-5km hold.

For meg er dette mer smak og behag enn praktisk betydning av sikkerhetsmessige årsaker. Rødt er kanskje kulere teltfarge enn grønt? Jeg sov nå like godt i Aktoen som i Keron, fant frem til begge telta gjorde jeg også ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.2.2017 den 22.58, zimwalker skrev:

Jeg har to grønne Hilleberg, aldri hatt rødt, men erindrer at noen her inne har sagt at rødt blir vel lyst inni i den lyse årstiden...? Det kan sikkert de her som har røde telt eventuelt dementere...

Her i nord hvor det er lyst døgnet rundt i mai-aug så kan jeg underskirve på at rødt Hilleberg er lysere innvendig enn et grønt Keron iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.