Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardt pumpelær på optimus 111


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Punpelæret på primusen min var hardt, optimus 111C.

Jeg lå det i matole over katten, og det ble mykt, men veldig stort. Så vidt mulig å få på plass. Smurte med longlife motorolje og fikk det på plass.

nå er punpelæret litt innskrumpet og hardt på den ene halvdelen, men den andre halvdelen er helt fint. Hva har skjedd?

kan den halvdelen som er nærmest brenneren ha blitt "stekt" i matoljen som hadde trekt inn i pakningen?

hva kan jeg gjøre for å mye den opp igjen?

 

IMG_0219.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke noe på steking, men matolje pleier å virke, vanligvis har jeg tynna matolja med drivstoff, Det er viktig å holde det smurt, men vanligvis holder det å smøre en gang i året, eller sjeldnere. Vil kanskje tro at motorolje er vel så bra som matolje, den er jo tilpasset til smøring og varierende temp.

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, dsk skrev:

Tror ikke noe på steking, men matolje pleier å virke, vanligvis har jeg tynna matolja med drivstoff, Det er viktig å holde det smurt, men vanligvis holder det å smøre en gang i året, eller sjeldnere. Vil kanskje tro at motorolje er vel så bra som matolje, den er jo tilpasset til smøring og varierende temp.

 

dsk

Legger du og lar den trekke i olje? 

Synes det var så rart. For en uke siden var den tjukk og myk etter behandlingen, nå er halvparten steinhard og krympet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, dsk skrev:

Pleier å sette stanga med pumpelær i et eggeglass med olje over natta.

 

dsk

Skal prøve litt forskjellig, igjen, men hvis det er over og ut for dette pumpelæret, hvordan skifter man det?

Det ser jo ut til å være så enkelt, men hverken 5mm 5,5mm 6mm eller 7mm piper passer på den mutteren. Tang, fastnøkkel eller skiftenøkkel får jeg ikke ned tii mutteren, fordi pumpelæret ikke gir nok plass rundt mutteren til å få plass tio verktøy. Kan jo sikkert klippe den i biter, men da får man samme problemet med å montere det nye.

Sikkert noe helt opplagt jeg ikke ser...

Og hvor lenge varer ett slikt pumpelær vanligvis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

Skal prøve litt forskjellig, igjen, men hvis det er over og ut for dette pumpelæret, hvordan skifter man det?

 

Og hvor lenge varer ett slikt pumpelær vanligvis?

Det varierer hvilke verktøy som passer, så der har jeg ikke noe standardsvar, men levetide på et godt pumpelær som får litt smøring i ny og ne kan godt være over 20 år, selv ved hyppig bruk.   Vet om folk som har laget slik av overlæret på en gammel sko, og selv det holt i "mange år".

 

dsk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Mareng said:

Skal prøve litt forskjellig, igjen, men hvis det er over og ut for dette pumpelæret, hvordan skifter man det?

Det ser jo ut til å være så enkelt, men hverken 5mm 5,5mm 6mm eller 7mm piper passer på den mutteren. Tang, fastnøkkel eller skiftenøkkel får jeg ikke ned tii mutteren, fordi pumpelæret ikke gir nok plass rundt mutteren til å få plass tio verktøy. Kan jo sikkert klippe den i biter, men da får man samme problemet med å montere det nye.

Sikkert noe helt opplagt jeg ikke ser...

Det skjønner jeg ikke helt. På de pumpestengene jeg har går ikke læret så langt ned over mutteren at jeg ikke får tak med ei tang eller en liten skiftenøkkel. Men når jeg ser på det bildet ditt ser jeg at festet er annerledes enn på stengene jeg har til eldre modeller. Mulig de endret innfestingen på 111C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Mareng skrev:

Punpelæret på primusen min var hardt, optimus 111C.

Jeg lå det i matole over katten, og det ble mykt, men veldig stort. Så vidt mulig å få på plass.

IMG_0219.JPG

Erfart samme her, men lot det bare ligge litt å tørke noen timer, så gikk stangen med læret inn som den skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, skipohoi skrev:

Det er vel 13 mm tror jeg. Men det som er viktig er at du bruker et tøystykke el lignende mellom stanga og det verktøyet som du holder den fast med. Det er irriterende å få riper pumpestanga når den går rundt i tanga.

 

Det er ikke stangen som er problemet å holde fast, det er mutteren som sitter inni pumpelæret jeg ikke kommer til med pipene på pipenøkkelsettet eller annet verktøy.

Veldig rart dette, det burde jo være drittenkelt, og jeg er vant med å skru på ting så det burde være verdens enkleste sak.

Eneste løsningen jeg ser nå er å ta en pipe som passer på mutteren, og slipe ned pipen rundt slik at den blir veldig tynnvegget og dermed passer ned i pumpelæret og får tak i mutteren.

Nå har læret lagt over natten i matolje, det er ganske hardt og kompakt egentlig. Får myket det opp i lunkent vann, så stivner det igjen. Rart, kanskje jeg må skifte det.

I følge bruksanvisningen skal pumpelæret smøres med silikonfett. Fettet må tåle så lave temperaturer som brenneren skal brukes i uten å bli hardt/fryse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, dsk said:

8 mm pipe passer hos meg. men den eneste 111 jeg har tatt vare på er en gammel bråkebrenner fra ?? 1971 ??

Pumpelæret er så kort at pipa akkurat får tak i mutteren.

dsk

Slik er det også på de 111 jeg har. Det kan se ut som det er en annerledes konstruksjon på den pumpestanga trådstarter la ut bilde av. Skulle gjjerne sett flere bilder, både nedenfra (der mutteren er) og mer ovenfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant en liten boks med siliconfett. Eller O2-fett til bruk på dykkerflaskene, samme sak tror jeg.

Smurte godt med dette, og prøvde å legge den i fryseboksen for å se om pumpen fortsatt tok da.

Det funket, selv om pumpelæret er litt hardt og kompakt. Dette fettet har en meget god konsistens, akkurat passe seigt, så satser på at pumpelæret holder en stund til da. Har en veldig liten beholder i primuskassen med dette stoffet nå, i tilfelle jeg skulle få bruk for det på tur. Men skulle pumpelæret finne på å kødde seg mer enn normalt igjen, kutter jeg det av og finner en måte å sette på det nye. Det nye ser litt mer romslig ut rundt mutteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulighet til, det kan også brukes til å lage pumpelære selv. Hold pumpelæret i kokende vann til det er formbart (2 min?) mye av fettet blir da borte, tving pumpelæret på plass i sylinderen, og la det kjøle ned.  Det skal da ha formet seg, men være veldig stivt.  Tilsett olje og fett slik du allerede har gjort, og det skal være klart.  Jeg har lagd pumpelære selv på det viset, men har da endt opp med at det blir litt tight, og hardt å pumpe.

Dett er vel mest en øvelse for de som liker litt "Reodor Felgen virksomhet."

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, dsk skrev:

Det er mulighet til, det kan også brukes til å lage pumpelære selv. Hold pumpelæret i kokende vann til det er formbart (2 min?) mye av fettet blir da borte, tving pumpelæret på plass i sylinderen, og la det kjøle ned.  Det skal da ha formet seg, men være veldig stivt.  Tilsett olje og fett slik du allerede har gjort, og det skal være klart.  Jeg har lagd pumpelære selv på det viset, men har da endt opp med at det blir litt tight, og hardt å pumpe.

Dett er vel mest en øvelse for de som liker litt "Reodor Felgen virksomhet."

 

dsk

Ikke dumt, hvis man må.

Vil det fortsatt være stivt etter at det er oljet godt inn, eller vil det mykne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Mareng

Pumpelæret gikk i oppløsning nå, så jeg skiftet det.

Måtte plukke det av i biter, i det nye pumpelæret passer 7mm pipe helt fint, det var umulig i det gamle.

Det gamle pumpelæret har stått i ett par år med bensin på tanken og defekt returventil, så det har nok stått dynket i bensin en stund. Kanskje bensinen tok knekken på pumpelæret? Det tåler gjerne bedre parafin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
25 minutter siden, Kjellis skrev:

Min erfaring er at bensin tørker ut pumpelær og tanklokkpakningen ganske fort, og i alle fall om primusen lagres med bensin på tanken mellom hver gang den er i bruk også.

Det med tanklokkpakningen er noe jeg også har erfart (og nå pumpelær om det er grunnen til at det smuldret opp). Så nå kjører jeg bare på parafin.

Det eneste jeg ser på som en vesentlig ulempe med parafin er at den ikke brenner med like blå flamme ved lav effekt som ved bruk av bensin på optimus 111C. Det gjør det mindre aktuelt å kosefyre med parafin i teltet, siden gul flamme indikerer høyere nivå av kullosproduksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir flammen meir blåaktig dersom ein greie å reingjera dysa og brennaren skikkelig mon tru? Fyrte opp ein gammal primus i kveld med vanlig grønn fyringsparafin, brenne greit men flammen synes eg burde vært meir blåaktig. skal sjå om eg får tak i nøkkel til å løsna dysa med å "fløsha" skikkelig med trykkluft etter å lagt begge to i forgasserens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 111C brenner parafin med blå flamme også ved lav effekt, men ikke før jeg renset den og skiftet dyse. 

Jeg brenner stort sett bare parafin på 111C nå, synes det gir minst vedlikehold. Jeg tømmer også tanken, og tar av tanklokket, hvis jeg vet at primusen blir stående i boden noen uker før den skal være med på tur igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Jeg har vasket i primusvaskevann, demontert spindel og rengjort alt, rengjort tank og skiftet fuelfilter. Den brenner parafin blått på høy effekt, men på lav effekt blir det litt gulere. Blått inntil brenneskallet, men selve flammen blir litt mer gult i på lav effekt. Synes best i mørke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.