Gå til innhold
  • Bli medlem

Smøring av fjellski


Ninz

Anbefalte innlegg

17 timer siden, Ninz skrev:

Er det lurere med klister? Holder til som regel uten for sporet. I litt løs snø nå. 

Kommen an på. Generelt er voks for nysnø og klister for omdanna snø + overlapp begge veier.

1. Nysnøen ligger fortsatt på buskene (det har ikke vært mildvær) -> voks

2. Nysnøen ligger på buskene, men det har ikke snødd på svært lenge (mer omdannet snø, rim gir større krystaller) -> mykere voks enn temp tilsier eller klister dekket med voks.

3. det har vært mildvær -> omdanna snø -> klister.

4. det har vært mildvær, men også blåst litt (føyke) så en del korn blir slipt ned igjen (runde) -> myk voks kan funke, eller klister dekket med voks.

Osv

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
17 timer siden, Ninz skrev:

Er det ikke litt langt med 10 - 20 cm foran binding?
Er vell bare å prøve seg frem å håpe på at det går bra. 1f600.png

Det blir aldri mer feil enn at det enten glir dårligere om du smører for langt, eller det glipper om du smører for kort.

Hvis du smører litt langt med vilje en dag det er kaldt og litt hardt, men likevel litt rim oppå så du får feste. Så går du en tur, kjør gjerne ned noen bakker der du kommer ned uten å ploge. Da vil du etter hvert slite bort smurningen som er klart utenfor smøresonen, og ha smurning igjen på det området du kun burde ha smurt. (Forutsetter at der er nok spenn i skia til at det er en form for smørelomme på de). Den andre metoden er å så på et helt plant underlag med vekten gjevnt fordelt på begge skiene og få hjelp av noen til til å dra et ark under, der arket stopper er det god sjanse for at smørelomma starter.

Dette området merker du på skia og bruker som en referanse på hvor du stort sett burde ha smurningen. Smør litt kortere enn merket foran på varmere føre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Omnilite skrev:

Det blir aldri mer feil enn at det enten glir dårligere om du smører for langt, eller det glipper om du smører for kort.

Hvis du smører litt langt med vilje en dag det er kaldt og litt hardt, men likevel litt rim oppå så du får feste. Så går du en tur, kjør gjerne ned noen bakker der du kommer ned uten å ploge. Da vil du etter hvert slite bort smurningen som er klart utenfor smøresonen, og ha smurning igjen på det området du kun burde ha smurt. (Forutsetter at der er nok spenn i skia til at det er en form for smørelomme på de). Den andre metoden er å så på et helt plant underlag med vekten gjevnt fordelt på begge skiene og få hjelp av noen til til å dra et ark under, der arket stopper er det god sjanse for at smørelomma starter.

Dette området merker du på skia og bruker som en referanse på hvor du stort sett burde ha smurningen. Smør litt kortere enn merket foran på varmere føre.

Det er ikke noe spenn i disse skiene. Så uansett går hele skiet ned i bakken. Derfor er det litt vanskelig med smøresone. Men skal jeg bare gå ut i fra at smøresonen er der hvor det blir lagt mest vekt på skiet? 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Ninz skrev:

Det er ikke noe spenn i disse skiene. Så uansett går hele skiet ned i bakken. Derfor er det litt vanskelig med smøresone. Men skal jeg bare gå ut i fra at smøresonen er der hvor det blir lagt mest vekt på skiet? 🙂

Hvis skiene er helt slappe så ville jeg smurt til 10cm foran hælen og kanskje 20cm foran der pinnen i skoen sitter. Det er der du legger vekta i oppoverbakker.

Men om du smører og går/kjører litt med et tynt lag under så ser du hvor smurningen forsvinner først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt tatt unødvendig å snakke om smøresone på fjellski som benyttes utenfor spor. Jeg kan teste ski med og uten typisk smøresone, og det er nesten ingen forskjell mht sltasje på smørningen. Stivheten derimot, avgjør mye mer. Best synes jeg de som er litt lengdestive (langspente), men de kan jo være litt tyngre å gå med ved gjennomslagsføre.  

Uansett anbefaler jeg  å smøre mye lengre enn det som sies her, gjerne 3/4 - 1/1 av skia (både fram og bak altså) hvis det er typisk tørrsnø og minusgrader. Blå swix har liten glidefriksjon, slik at du mister lite glid på dette. Snøen har ellers lite hold uten spor- slik at hvis du smør likt racingski vil du ha dårlig feste. Unntaket er klister, og forhold med risiko for klabbing og/ eller sug hvor du bør redusere smøresonen til 50- 60 cm fra hælen og opp. Til og med nyoppkjørte spor har lite hold, sporet må "sette seg" en times tid før det blir bra feste- selv i minus 10.     

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ til å streve med smørning er å bruke en smøretape. Det er to store fordeler med den: Jeg har brukt 0 minutter på smørning siden jeg satte den på i mars ifjor. Når føret endrer seg, f.eks fra våt til tørr snø, eller fra isete fra til tørr snø, så fungerer smørningen like bra. Jeg er ihvertfall superfornøyd

Jeg har en mindre god opplevelse dog: etter en natt med -10 grader og snøvær, hvor snøen kunne blåses av frontruten hadde jeg dårlig glid. Så hvis du skal gå i skikkelig kaldt vær og nysnø kan det være litt grønn swix hadde fungert bedre. Hadde problemer med ising når det var +3 grader og nysnø, men jeg tror ærlig talt jeg hadde hatt større problemer med tørrvoks på samme føre.

Den jeg endte opp på var Rex TapeGrip. Har sikkert gått på den i 2-300km, og hadde det ikke vært for en uke på isete helvete (hvor den ga godt feste og glid), så hadde den nok vært omtrent som ny. Den fungerer fortsatt, men jeg ser at den er slitt litt bort ved hælen og skrap litt vek av grus et par steder.

Endret av Blackbrrd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Blackbrrd skrev:

Et alternativ til å streve med smørning er å bruke en smøretape. Det er to store fordeler med den: Jeg har brukt 0 minutter på smørning siden jeg satte den på i mars ifjor. Når føret endrer seg, f.eks fra våt til tørr snø, eller fra isete fra til tørr snø, så fungerer smørningen like bra. Jeg er ihvertfall superfornøyd

Jeg har en mindre god opplevelse dog: etter en natt med -10 grader og snøvær, hvor snøen kunne blåses av frontruten hadde jeg dårlig glid. Så hvis du skal gå i skikkelig kaldt vær og nysnø kan det være litt grønn swix hadde fungert bedre. Hadde problemer med ising når det var +3 grader og nysnø, men jeg tror ærlig talt jeg hadde hatt større problemer med tørrvoks på samme føre.

Den jeg endte opp på var Rex TapeGrip. Har sikkert gått på den i 2-300km, og hadde det ikke vært for en uke på isete helvete (hvor den ga godt feste og glid), så hadde den nok vært omtrent som ny. Den fungerer fortsatt, men jeg ser at den er slitt litt bort ved hælen og skrap litt vek av grus et par steder.

Har du prøvd smøretapen på fjellski? Kunne vært spennende å prøve for å slippe å bruke kortfeller hele tiden. Burde ikke være noe problem å sette fellene over i de bratteste motbakkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, whistler said:

Har du prøvd smøretapen på fjellski? Kunne vært spennende å prøve for å slippe å bruke kortfeller hele tiden. Burde ikke være noe problem å sette fellene over i de bratteste motbakkene?

Har kun prøvd de på vanlige langrennski. Tapen er "steinhard", så tror det burde få fint å legge kortfeller oppå. Da teipen bygger ca en millimeter vil glid med teip+kortfell bli enda dårligere enn med kun kortfell. Det eneste potensielle problemet jeg ser er at tapen er relativt smal.

Endret av Blackbrrd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎13‎.‎02‎.‎2017 den 12.41, ViktorS skrev:

Hva mener du med klister dekket med voks? Først ha på klister, for så å ha voks? Klarer man å kline på voksen med masse klister åå skien?

Man kan bruke et tynt lag is/skareklister eller grunningsklister i smøresonen. La dette stå over natta så det fester seg skikkelig, og det blir nesten som ei hinne utenpå. Man kan da legge tørrvoks utenpå. Voksen sitter veldig mye lenger uten å slites av. Funker som bare det i kaldt vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lompa skrev:

Man kan bruke et tynt lag is/skareklister eller grunningsklister i smøresonen. La dette stå over natta så det fester seg skikkelig, og det blir nesten som ei hinne utenpå. Man kan da legge tørrvoks utenpå. Voksen sitter veldig mye lenger uten å slites av. Funker som bare det i kaldt vær.

Smart. Men vanskelig når jeg ikke vet hvordan føret er dagen etterpå dit jeg skal :) så trenger løsninger man kan ta "der og da". Og føret kan jo forandre seg underveis fra start til slutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.