Gå til innhold
  • Bli medlem

Smøring av fjellski


Ninz

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nettopp kjøpt meg Åsnes fjellski kongsvold hunting. Disse er uten spenn og stålkant noe jeg må ha da jeg har hund. 
Lurer på hvor smøre sonen blir på disse skiene da? Hele skiet tar ned i bakken når jeg står på ett flatt område. Tenkte jeg skulle glide de. Men er vel ikke så lurt å glide over smøre sonen 😏

Hilsen en nybegynner 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke lurt med glider på midten nei. På ski uten spenn, så legger du feste fra 0-5 cm bak hæl og 10-20 cm foran binding. Rubb opp med litt sandpapir #80 først, så sitter smørningen bedre. Ideelt er å legge en hard smørning først (blå, grønn, grunning), varme denne inn, korke ut, også ha på dagsaktuelle vokser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Tommy Str said:

Går det ann og kombinere kortfeller og smøring? Eller vil det bare bli tull og felle e løsner?

 

Joda - jeg har gjort det rett som det er - har enda ikke hatt problem med at fellene løsner. (Jeg har orange syntetiske og de er ikke heeelt nye så limet er sikkert ikke all verden på de lengre). Men forsøker å unngå det om det er klisterføre. Mest pga sølet. Da kjører jeg som oftest fellene hele tiden bare i stedet. 

(Det skal nevnes at jeg utelukkende bruker fellene når jeg trekker pulk. På vanlige fjellturer ellers kjører jeg med smurning. Jeg har smurt glider på fellene også noen ganger det er en del nedkjøring. Det glir kanskje bittelitt bedre nedover. Jeg har ikke merket noe tap av feste oppover ved slik bruk

26 minutes ago, ViktorS said:

Kan jeg rubbe sålen på mine ski, og smelte inn feks en swix polar eller grønn (slik vanlig festevoks) som grunning ? For så å slenge på dagens voks?

Ja. Jeg gjør det på mine Åsnes Amundsen titt og ofte. Hvis grunnvoksen er hard kan du endog rubbe opp denne litt før dagens festevoks legges også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruber aldri sålen på fjellskiene, vil ikke ødelegge kantene.

Når jeg lagrer skiene vokser jeg hele, det er enklere. Fjerner ikke noe før jeg tar de i bruk. Når jeg skal bruke de varmer jeg først smøresonen med smørejern, så legger jeg et lag med grunnvoks umiddelbart, varmer dette og legger på et lag til som jeg også varmer inn. Deretter dagens voks. Etter noen turer varmer jeg inn den gamle morroa under skiene med en fiberlene under jernet, da blir det grei grunning.

V40 eller kalder limer jeg fellene rett på V45 og varmere drar jeg av med klisterskrape og gnir håndbaken en gang over før jeg legger fellene på. Den myke voksen setter seg i limet, det gjør ikke de kalde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Espen Ørud skrev:

Joda - jeg har gjort det rett som det er - har enda ikke hatt problem med at fellene løsner. (Jeg har orange syntetiske og de er ikke heeelt nye så limet er sikkert ikke all verden på de lengre). Men forsøker å unngå det om det er klisterføre. Mest pga sølet. Da kjører jeg som oftest fellene hele tiden bare i stedet. 

(Det skal nevnes at jeg utelukkende bruker fellene når jeg trekker pulk. På vanlige fjellturer ellers kjører jeg med smurning. Jeg har smurt glider på fellene også noen ganger det er en del nedkjøring. Det glir kanskje bittelitt bedre nedover. Jeg har ikke merket noe tap av feste oppover ved slik bruk

Ja. Jeg gjør det på mine Åsnes Amundsen titt og ofte. Hvis grunnvoksen er hard kan du endog rubbe opp denne litt før dagens festevoks legges også...

Da var skiene vokset og forhåpentligvis klar for en skitur i morgen. Men med det føret som er her rundt byen nå, slenger jeg meg i bilen og kjører innover til skaidi i stedet, satser på mere og mykere snø :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaktski er ofte såpass myke at det ikke blir så mue smøresone å snakke om. Ikke smør lenger bak en hælen. På våte forhold så stopp gjerne 3-5cm før hæl. Hvor langt du må smøre foran binding må de prøve deg litt frem. Dette vil og henge sammen med forhold. Er det faste forhold vil en kort festesone holde. Skal du vasse i løssnø kan det hende du må smøre ganske lang sone for å få feste. På slikt føre bruker jeg som regel feller. Pga lite smørespenn vil du slite vekk festevoks raskere enn på langrenn. Så rub med sandpapir, varm inn grunnvoks, legg festevoks(anbefaler Toko grunnvoks) for å få det til å sitte lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjappt spm: hvorfor må jeg helt opp på RØD smøring i 8 minus for å få feste? Begynte med grønn, ingenting... blå?? Næææh... lilla?? Littegranne bedre, men fortsatt ubrukelig å gå både bortover og oppover med, men rød derimot, der fikk jeg helt ok feste....

anyone? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2/10/2017 den 15.52, Espen Ørud skrev:

Joda - jeg har gjort det rett som det er - har enda ikke hatt problem med at fellene løsner. (Jeg har orange syntetiske og de er ikke heeelt nye så limet er sikkert ikke all verden på de lengre). Men forsøker å unngå det om det er klisterføre. Mest pga sølet. Da kjører jeg som oftest fellene hele tiden bare i stedet. 

(Det skal nevnes at jeg utelukkende bruker fellene når jeg trekker pulk. På vanlige fjellturer ellers kjører jeg med smurning. Jeg har smurt glider på fellene også noen ganger det er en del nedkjøring. Det glir kanskje bittelitt bedre nedover. Jeg har ikke merket noe tap av feste oppover ved slik bruk

Ja. Jeg gjør det på mine Åsnes Amundsen titt og ofte. Hvis grunnvoksen er hard kan du endog rubbe opp denne litt før dagens festevoks legges også...

Det funkar fint med litt glider på fellane, er vel i bunn og grunn glider Montana sel som "felleimpregnering" er det ikkje? Denne gor i alle fall betre gli med framleis godt feste. 

 

Elles brukar eg smurning og kortfellar om kvarandre og har aldri opplevd det som problematisk. Er det høve for å gå utan fell riv eg dei kjapt av, og sett dei på att ved behov for feste. Det tek jo ikkje lange tida, 1 minutts tid. Går eg med venner eller sambuer gidd eg ikkje eingong ta av skia, men me slemger opp skia til kvarandre og riv dei av/festar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, ViktorS skrev:

Isklister? Hva er det? 

Eller rød festevoks:) funket som bare det, god glid og ikke bakglatt :)

Mange tenker på klister som noe som brukes i påsken når snøen er tung, våt og råtten.

Isklistet er for kaldt vær når snøen er "grov" og består av små isperler. Swix KR30 går fra 0- -12. Er litt seigt så det bør helst legges på i romtemperatur. Eller det kan varmes forsiktig inn med smørejern.

Er en tube med det i den minste smørekofferten om du likevel trenger mye av det andre som er oppi den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vanskelig å få varmet inn noe når man står midt på fjellet :P funker det å bare legge den på uten å varme inn? Kan hende at denne hadde vært løsninga i dag, men funket da med rød festevoks også.

 

hva kommer det av at vanlig festevoks ikke funker som det skal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, ViktorS skrev:

 

hva kommer det av at vanlig festevoks ikke funker som det skal?

Du får det på når det er kaldt også, men det blir litt vanskeligere å gni den utover og å få den ut av tuben.

Vanlig voks sitter best på "tynt snøslør" altså snø som er som "sand på stranda", om du tenker på gammel snø som "rullesteiner" så biter ikke voksen på den, den slites også lett av. Klister er mer som lim om du ser på det som det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.2.2017 den 12.05, PTG skrev:

Ikke lurt med glider på midten nei. På ski uten spenn, så legger du feste fra 0-5 cm bak hæl og 10-20 cm foran binding. Rubb opp med litt sandpapir #80 først, så sitter smørningen bedre. Ideelt er å legge en hard smørning først (blå, grønn, grunning), varme denne inn, korke ut, også ha på dagsaktuelle vokser.

Er det ikke litt langt med 10 - 20 cm foran binding?
Er vell bare å prøve seg frem å håpe på at det går bra. 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Espen Ørud skrev:

Brukerfeil? 1f62c.png

Det kommer jo an på en del ting. Spor/ikke spor? Spor -> Isete spor, tørt spor, nysne? Temperatur i snøen? Oppover, bortover, flatt? Pulk, sekk, uten?

Er det lurere med klister? Holder til som regel uten for sporet. I litt løs snø nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan funke med myk voks slik som rød nå istedenfor klister når snø er litt grov. Dog slites det langt fortere enn å bruke klister. Finnes hurtigklister som man sprayer på.  De slites også fortere enn vanlig klister. Hvis en bruker hurtigklister er det viktig at det får herde en tid før en bruker skiene. Starter man gå rett etter det er lagt på er det borte kjapt. Beste er å la det få noen timer.

Det finnes joen vokser som er beregnet for lott grov snø. F.eks Rex Powergrip. Men de må legges jevnt på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Ninz skrev:

Er det ikke litt langt med 10 - 20 cm foran binding?
Er vell bare å prøve seg frem å håpe på at det går bra. 1f600.png

Må ikke blande håp og tro med smørning  😇. Om man går på arma eller er evig optimist så er jo det fint det, men her var det tips for en nybegynner og 10-20 cm foran binding vil gjelde for det meste av alle smøreforhold. Går man i veldig kalde forhold eller i spesielt gjennomslagsføre kan det være at sonen må forlenges. Tar du kortere enn 10 cm foran binding må det være spikerfesteforhold (klisterføre) og veldig faste løyper/skare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint å kombinere harde vokser med feller, men myke vokser, som rød, kan lage trøbbel med fellelimet. Når det er varmegrader i snøen så begynner det å blande seg. Jeg måtte legge nytt lim på kortfellene mine etter en sånn tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.