Gå til innhold
  • Bli medlem

Jerven Mountain Man jakke


Jonas1986

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen her som har noe å fortelle om jerven sin Mountain Man jakke ?

skal ha ny turjakke, og vurderer å kjøpe mountain man jakke i stedet for arc'teryx som jeg har og har hatt de 12 siste årene..

Syns det er litt vanskelig mtp. at man ikke får prøvd en noen plass før man kjøper. den selges kun direkte fra nettbutikken..

noen som har noen meninger om denne ? yey or ney?

Hvor tykk er den som er foret kontra den som er en skalljakke ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt vanntett, noe som gir kondens og klamhet relativt raskt. Gode luftemuligheter med toveis glidelås fra armhulene og noe ned på siden. Min erfaring er at den fungerer best med lite under. Blir den "stappa" blir det lite utlufting. Nesten som å ligge fullt påkledd i en trang sovepose. Det virker mot sin hensikt. Glimrende postjakke. Blir egentlig for tett (som ei foret oljehyre), og man skal ikke være mye i aktivitet før man begynner å svette. Og da kommer kondensen for fullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Jonas1986 skrev:

Hei!

Er det noen her som har noe å fortelle om jerven sin Mountain Man jakke ?

skal ha ny turjakke, og vurderer å kjøpe mountain man jakke i stedet for arc'teryx som jeg har og har hatt de 12 siste årene..

Syns det er litt vanskelig mtp. at man ikke får prøvd en noen plass før man kjøper. den selges kun direkte fra nettbutikken..

noen som har noen meninger om denne ? yey or ney?

Hvor tykk er den som er foret kontra den som er en skalljakke ?

 

Jeg har den uten fôr, og en jeg kjenner har den med fôr. Jakken er helt vanntett, så dersom du er i bevegelse må du ha full lufting. Dersom det ikke regner og det er hard aktivitet kan man i grunnen ta av jakken. Det gjelder forsåvidt skalljakker som "puster" også. Hard aktivitet gjør deg klam uansett. Jeg valgte olivengrønn uten fôr fordi jeg tenkte den får et litt større bruksområde da. Fôret er ikke spesielt tykt, men det varmer godt. Om jakken primært skal brukes senhøst og vinter så er nok den fôrede greiest. Når det gjelder farge så ville ikke jeg valgt fjellkamo. Faller du og slår deg bevisstløs så er det ingen som kommer til å finne deg. 

Jeg synes jakken er helt fantastisk. Den har mange praktiske lommer, skjørtet som følger med er helt genialt kombinert med lårings. Da får man god utlufting mellom beina uten at regnet kommer inn. I tillegg kan det brukes som innebygget sitteunderlag slik at du ikke blir våt i rumpen når du setter deg.

Det eneste jeg ikke synes er optimalt er halsen. Jeg synes den blir litt for liten slik at man ikke kan ha haken og munnen på baksiden av halsen i dårlig vær. Det går, men det blir litt trangt. Jakkene er relativt rause i størrelsen, og de vektlegger funksjon fremfor estetikk. Likevel vil jeg varmt anbefale denne jakken som en god jakke i dårlig vær.

I utgangspunktet hadde jeg tenkt at dette var jakken jeg skulle benytte på turer hvor det kunne komme dårlig vær. Jeg har endt opp med å bruke den til alle turer. Også vinterturer. Så lenge du husker å lufte så fungerer den godt i typisk vestlandsklima (tips: bruk kun knappene foran på jakken når du skal bevege deg, og bruk glidelås og ev knapper når du står i ro). På sommeren er den kanskje ikke optimal, men da går en vel kanskje heller ikke med jakke?

 

Husk at du har angrerett ved netthandel da. Pengene er ikke tapt dersom du synes den ikke passer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

 

3 timer siden, Erikstad88 skrev:

Hei! 

Ser her har blitt snakka litt om jerven dressen. Korleis er den i forhold til Arcteryx Theta AR, visst det er noken som har prøvde begge deler? :)Vurdera begge deler, men er litt usikker på kva som er det beste valget :)

Den er helt annerledes. Jerven Mountain Man er mer jaktklær. Jakken veier sannsynligvis mer, og egner seg ikke for veldig sportslige aktiviteter. Den er dog veldig, veldig vanntett (den puster ikke). Jeg ville ikke brukt Jervenjakken min på toppturer, eller til klatring.  Til det er  Arcteryx-jakken sannsynligvis bedre egnet.

Trenger du mange lommer så er Jervenklærne mer for deg. Merk at regnbuksen ikke er en regnbukse, men to løse buksebein (lårings) som du fester i beltet. Ventilerer godt, men det er sårbart for fukt hvis du ikke bruker skjørtet på jakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Erikstad88 skrev:

Takk for svar :)

For meg er det i hovudsak til jakt den skal brukast til. Ser jo etter noko som held regn ute og du kan gå tørr når du går ute på jakt, enten det er i lavlandet, eller det er på høgfjellet :)

Det er de egnet til. Mye lommer. Plass til radio.

Hvis det er en ting jeg ikke liker med jakken er det at halsen er litt trang. Når jeg tar glidelåsen helt opp får jeg ikke haken nedi. Jeg regner med dette er en feature, og ikke en feil. Varmt blir det i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.