Gå til innhold
  • Bli medlem

Jervenduken - Oppskrytt eller uunværlig?


TomasOH

Anbefalte innlegg

Starter en liten diskusjon for å se hva andre tenker, jeg er av den typen som nærmest dytter jervenduken på folk og mener at dette er en fantastisk ting å ha med seg på tur enten man skal ut en dag eller ut i 2 uker sommer som vinter, lokalskogen som finnmarksvidda. 

 

Jeg bruker den fra alt som sitteunderlag for fler, tak, ekstra vindbeskyttelse utenpå klær eller som rent nødplagg hvis man plutselig havner i en ulykke.

Hva tenker dere? Er den oppskryttm, eller er den så fantastisk som jeg og andre kanskje mener? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slenger inn en brannfakkel: Har aldri følt noe behov for dette produktet.. Tungt og unødvendig 😉

Har en lett vindsekk fra RAB for å ta lunsjen i om det er surt på fjellet og til nødbruk sammen med øvrig sovesystem. 

Hadde jeg vært posteringsjeger, kanskje.. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en Orginal thermo i 20 år ca og vil si midt imellom.
Brukt den endel på jakt, noe tur og på isfisketurer.
Men personlig har jeg aldri sett på den som multiposen som kan brukes til alt.
Blir for meg litt som en skiftenøkkel. Helt grei til mye men ikke i nærheten så bra som spesialistene på de enkelte
bruksomerådene.
Best som biuvakkpose i kaldt vær og vind om man har ett brennende gravlys mellom støvlene.
Har stekt kotelett i den (liten panne og gassbluss) en gang men stekeosen ble i drøyeste laget 😁

Endret av tubbs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda - jeg har alltid med. Selv på skiturer er den i sekken. MEN så ser det også slik ut om jeg tar på skiene på trappa og går noe sted: 
 

Ofelaš

(I tillegg er det helt ute på Finnmarkskysten så været er ikke nødvendigvis veldig stabilt. Øverste venstre bildekant bør kunne gi en indikasjon på at det skifter brått.......) 


Men som du sier, så har den mange formål. Det skal litt til før jeg har den med om sommeren, men da er jeg også mindre på fjellet og oftere på tur blant trær. Og derfor kan jeg brukere lettere materialer (tarp eller presenning) til det jeg hovedsaklig ville brukt den til. 

På høsten er den oftere med igjen. Da er jeg mer i eksponert landskap og temperaturen er lavere slik at den igjen er en del av sikkerhetsaspektet. Altså at man har noe som gjør at man ikke blir nedkjølt selv om man skulle være uheldig å ødelegge et bein eller noe. Men som Hovedvernombud på jobb begynner man få en innebygd sak om "2 barrierer". Det skulle normalt holde å ha med ENTENen Inreach eller en Fjellduk, men med begge med på enhver tur så skal det ekstremt mye til for at man havner i spesielt kinkige situasjoner. 

På vinteren hender det også den er en del av backupen om det skulle bli ekstremkaldt på telttur. Da er den der som ekstra underlag eller overlag dersom soveposene til noen av deltagerne ikke skulle holde mål. I tillegg benyttes den på isfiske, noen ganger for skygge, andre ganger for å holde varmen. Genial til å ligge på isen og kikke fiske i. Da gir den både det mørket man trenger for å se godt ned i vannet og også varme. Mer enn èn gang har jeg bare dratt den over hodet, mens snøbygene og vinden har kommet susende og fisket videre, duppet av litt og våknet av at noe drar i snøret, mens de fleste andre på isen har rømt i le for lengst. 

Så for meg er den et must i mange tilfeller og jeg bruker den sikkert til mer enn nødvendig, men den er enklere å har med som multiredskap enn f.eks å ha med både varm bukse og jakke og presenning i sekken i tilfelle man får bruk for èn av disse....

Jeg ser flere og flere her i Finnmark også tar den i bruk som ren nødduk og har den fast med på snøscooteren og jeg synes faktisk det er viktigere enn at jeg som normalt har masse greier med i pulken har det. Jeg klarer meg normalt uansett med ski og alt jeg har med i pulken, men for en som har kjørt scooter langt inn på vidda og får havari har et vesentlig større problem med å skulle ta seg tilbake til fots i løssnø.

Endret av Espen Ørud
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker min thermojerv:) det å kunne trekke utenpå soveposen, og kjenne hvordan varmen brer seg er  helt supert. Men ja den veier en del, men har dratt den med meg på de turene jeg går uten pulk også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tanker herm er enig i det du skriver angående skiftenøkkel @tubbs, til hvert enkelt område finnes det bedre egnede produkt men som generelt "multiverktøy" har jeg enda ikke funnet noe som kan ta over. 

Ja ser det er fler som tenker i dine baner @Espen Ørud, jeg er dog av typen som stadig vekk drasser den med meg utenpå sekken selv på dagsturer på sommeren. Skal dog innrømme at jeg aldri har fått bruk for den utover at vi er en gjeng som sitter oppå den. 

 

Ja jeg føler det er ganske todelt miljøet, enten liker man jervenduken eller så ser man på den som tung og i veien slik som @whistler, noe som i og for seg er en helt fare mening. Ikke alle kan like det samme. Litt derfor jeg startet innlegget, for å høre hva folk syns. Jeg har i 4-5år nå drasset rundt på en Thermo Hunter i fjellkamo siden jakt var hovedgrunnen til at den ble kjøpt, nå som det blir mer og mer turer og mindre jakt vurderer jeg behovet for en tilsvarende i Oransje for effekten av fargen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg har klart meg bra med en Ajungilak vindsekk i mange år. Duger til mitt bruk. Funker bra ved rast og nødly med sovepose. Ble overrasket av uvær midt mellom Mårbu og Imingfjell. Satt i denne med dunjakke og i soveposen i 17 timer. Gikk helt greit.

Har bare prøvd Jerven original, som jeg syntes kondenserte en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi først er inne på fjellduker så må jeg komme med mitt sedvanlige fjellduktips: 

I det ene av hjørene som blir nede om man skal tre den over hodet så har jeg festet en rød taustump med karabinkrok på. Denne henger alltid ut av pakkposen. Dette for å kunne sikre den fast i noe dersom det skulle være mye vind og man brått trenger den til nødbruk. 

Av akkurat samme grunn som jeg har det samme ut av teltposen, festet i de pluggfestene til teltet som skal mot vinden, nemlig å kunne sikre den fast i noe før man trekker det ut av posen slik at det ikke blåser av gårde...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i min gamle Fjellduk og skulle jeg miste den så hadde jeg kjøpt en ny.
Hatt mange gode stunder i Fjellduk som hadde vært jævlige uten 🙂
Den var jo designet som enm posteringspose for hjort/reinsdyrjeger og som nødduk for Forsvaret om jeg
jeg ikke husker helt feil. Etter det så har produsent stadig funnet på nye bruksomeråder og utgaver/størrelser.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Når vi først er inne på fjellduker så må jeg komme med mitt sedvanlige fjellduktips: 

I det ene av hjørene som blir nede om man skal tre den over hodet så har jeg festet en rød taustump med karabinkrok på. Denne henger alltid ut av pakkposen. Dette for å kunne sikre den fast i noe dersom det skulle være mye vind og man brått trenger den til nødbruk. 

Av akkurat samme grunn som jeg har det samme ut av teltposen, festet i de pluggfestene til teltet som skal mot vinden, nemlig å kunne sikre den fast i noe før man trekker det ut av posen slik at det ikke blåser av gårde...

Dette var ikke dumt! Skal jeg jaggu gjør på min også! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Lag den så lang at du kan henge den fast i åpningen til hendene når den ikke er i bruk, så lar den seg enkelt feste uten å måtte være i veien eller til bry....

 

Kunne du lagt ut bilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan sikkert ta bilde av den en dag. Det er altså ikke vanskeligere enn at du lager taustumpen lenger enn avstanden fra hjørnet opp til glidelåsen som er til å stikke armene ut av. Hvis den er kortere enn dette så har du ikke noe sted å henge den når du har fjellduken på deg eller ligger i den. Men dersom den er lang nok så stikker du enten enden av tauet ut av armglidelåsen og lukker denne igjen eller hekter karabinkroken fast der, i åpningen eller i en løkke i glidelåsen eller lignende. Da slipper du å slepe tauenden etter deg om du går i den f.eks.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så har jeg bare sett på vekta og sagt til meg selv at denne trenger jeg ikke på de vår, sommer og høstturene jeg er på. Har så og si alltid huset med meg på ryggen og der har jeg det jeg trenger for å holde meg varm. På toppturer så har jeg ned det jeg skulle trenge av varme klær. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anser det for sikkerhetsutstyr, som i tillegg er komfort. Original om sommeren, mini hunter vinter. Alltid med - ellers angrer jeg. Men så er jeg ikke så opptatt av vekt i kajakken. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har King Size. Lukket som en pose (tre sider lukket) fungerer den som et enmanns nødtelt om man henger den opp mellom to trær. Har også brukt den direkte på bakken med liggeunderlag og sovepose inni. Tung, men rask å lage nødly med om man skulle trenge det en vinterdag. Har den med på dagsturer nå vinterstid. Herlig å krype inn i under rast. Har plass til de to hundene mine også om det skulle knipe. Men på turer i lavlandet der tarp eller telt er med lar jeg den ligge hjemme. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt KIng size termo extreme, den er solgt. Uten tvil ett kvalitetsprodukt, men passer besti liggende i bilen syns jeg. Finnes mye annet man kan ta med seg som gir like stor sikkerhet til 2kg. Har nå en Helsport fjellduk som jeg er fornøyd med. Tyngre enn en vindsekk, men noe mer vanntett og kan brukes til andre ting. På fjellturer blir denne med som nødpose. Som trekke til soverten, blir det alt for mye kondens syns jeg.

Til jegere på post er dette sikkert ett glimrende alternativ, men ikke for en som alltid vurderer vekten i pulk og sekk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, tklami skrev:

Personlig så har jeg bare sett på vekta og sagt til meg selv at denne trenger jeg ikke på de vår, sommer og høstturene jeg er på. Har så og si alltid huset med meg på ryggen og der har jeg det jeg trenger for å holde meg varm. På toppturer så har jeg ned det jeg skulle trenge av varme klær. 

Enig med deg.

Kjøpte en Hunter for å bruke under sauesanking i Hjartdalsfjellene.  Liker å ta en liten lur sånn midt på dagen og da var Hunteren grei.  La ut Thermatesten, så Hunteren og inni der hadde jeg det godt og varmt, begge ganger.  Dessverre ble saueholdet avviklet og nå opptar den bare plass, så jeg kommer nok  til å legge den ut for salg.  . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en extreme. Er veldig glad i denne. Bruker den egentlig mest til koseturer hvor det blir lengre pauser, eller på lengre turer hvor jeg ikke går så mye. Den er helt overtruffen å slappe av i eller ved, og kan fungere som nødbivuakk. Har også ved anledninger benyttet den som "bivvy bag" hvor det er utrygt for nedbør. Kanskje jeg kunne klart meg med noe lettere, men jeg er så fornøyd at jeg egentlig ikke har vurdert det.

Jeg har forsåvidt en original også, men den har et langt smalere bruksområde og jeg har egentlig kun denne med på toppturer fordi jeg ikke har en lettere vindsekk.e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tenkt nei på grunn av vekt. Men nå som jeg har fyllt opp med unger, så tenker jeg at den kunne gjort seg i flere sammenhenger. Som varmepledd på innbytterbenken på fotballkamper, som piknikkunderlag, som ekstra dyne/varme på kaldere turer, både for barn og meg.

Det er vel Hunter som gjelder?

Men som med alt av turutstyr, så sitter man og forsvarer ett kjøp før man ender opp med å trykke på knappen. Følger med på Finn.no :)

Endret av tusjmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bruker huntern min til mye forskjellig. Har ligget under åpen himmel på høsten med en tynn sommerpose. Funker fint. Lettere å pakke sommerpose og huntern enn en vinterpose og det gir samme effekt. Tørker fortere enn vinterposen og.

Piknik teppe

Liggeunderlag

Sitteunderlag for flere.

Dagdupp for unga på tur.

Stellematte

Bruker posen den kommer med til sanking av ved.

Har ikke hatt behov for synlighetsflagget enda, men er glad for at den er med.

Hovedårsaken til at jeg tar den med på alle turer er at da vet jeg at livet smiler selv om været ikke gjør det!

Den er en del av min hellige tur treenighet som består av kniv, tennstål og jervenduk.

Hatt den i 8 år og den er fremdeles i god stand. Pleier bare å henge den opp etter fuktige turer. 

Skal nevnes at jeg trives best under tregrensa så jeg har lite erfaring med den på fjellet utenom som sitteunderlag på dagsturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gode gamle Thermo hunter har vært med meg fra hengekøyteturer i snøstorm, til fastkjørt bil i sanden i Sudans ørken (det blir jøvlig kaldt om natta), til bruk som dyne på Sri Lanka og i Thailand...


Den var IKKE med på gårsdagens lille familieskitur og jeg fikk klager fra fruen!, den blir med neste gang, da været var sånn....

 

3103-2018-0631139939062217187.jpeg

Endret av Humle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

En stund siden det har vært liv i tråden, men tar den opp likevell.

Har thermo hunter, og har hatt den i 10-11 år. Høst, vinter og vår er denne alltid med selv om den veier litt. Den kan bli med på sommeren dersom jeg skipper teltet. De tre førstnevnte sesongene brukes duken gjerne som krypinn i pauser, og jeg brer den ut over gulvet i teltet for å unngå kondens/fuktighet fra bakken. For min del er denne en ekstra sikkerhet på tur, og den medbringes enten det er en enkelt overnatting eller lengre turer.

Som det blir nevnt tidligere i tråden har den holdt seg utmerket godt opp igjennom årene, alt jeg har gjort er å henge den opp til tørk ved behov. For min del er denne blitt uunnværlig på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.2.2017 den 7.32, fiskekongen skrev:

Har nå en Helsport fjellduk som jeg er fornøyd med. Tyngre enn en vindsekk, men noe mer vanntett og kan brukes til andre ting.

Er helsport sine fjellduker like gode som Jervenduken? Har vurdert en fjellduk fra Helsport...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.