Gå til innhold
  • Bli medlem

Johnsens turloggFra Mogan til Tauro - en langtur på Grand Canaria.


REJOHN

Anbefalte innlegg

Onsdagstur med Norskeklubben.

P2083816.JPG
Langtur - 6-7 timer? Det virket ikke som en riktig god ide. I tillegg skulle turen være både bratt og luftig - for folk som er skeptisk til høyde...

Noe jeg av og til merker - når jeg er på plasser hvor høyde merkes.

Dette var hva Norskeklubben hadde på menyen denne onsdagen.  En tur fra Mogan - fra møllen og opp bakken, over "hylla" og opp til kanten. Var den turen virkelig noe for meg? Det hadde blitt så pass mye tur den siste tiden at jeg muligens ville kjenne det i beina etter hvert.. Og hva med føttene, de har fått en del blemmer og en god del juling.
P2083801.JPG
Uansett, jeg ble med, selv om jeg egentlig først bestemte meg tidlig på morgenen.

Buss til Mogan, er første post på programmet. Med busskifte i Porta de Mogan. Nå måtte vi vente på bussen i Puerto Rico, og når den først kommer så kjører sjåføren som om han skulle ha stjålet bussen.
Det sto en liten buss og ventet for å ta turen opp til Mogan kl 09:40. Norskeklubben var over 20, i tillegg kom det en annen gjeng. Bussen ble full.
Vi steg av ved møllen i Mogan, og gikk noen meter innover og tok en asfaltert stikkvei oppover lia. Det sto et skilt på toppen og viste vei - rett opp. Vi skulle opp 500 høydemeter på omtrent en kilometer. Rimelig bratt, men for så vidt uten problem på den gode stien.
Jeg var glad da vi kom opp til kanten. Jeg hadde antakelig høyere puls det siste flate stykket enn i bakken...
P2083807.JPG
Nesten helt øverst gikk stien bortover en smal hylle. Fjellveggen på ene siden og bratt ned - stup - på den andre. Også det helt greit - for folk som ikke har problemer med høyde.

Det ble en liten pause øverst. Folket benket seg langs stien og pustet ut.
Dette var en tur i regi av Norskeklubben, og her gjelder regelen om at det er lov å si fra om farten er for høy, men ikke mase om å gå fortere...
P2083823.JPG
Det hindrer ikke gjengen fra å gå i bra tempo. Her går det egentlig unna både i oppoverbakkene og nedoverbakkene. Det står vel også på sidene til Norskeklubben at de som vil være med på langturen onsdagene, må være i bra form til å gå både fort og langt.

Og lang er turen fra Mogan til Tauro Grill.
P2083851.JPG

Etter å ha kommet opp bakken, stiger stien jevnt men ikke bratt oppover. Den går langs brinken ned mot Mogan, og det er mulig å se stien opp bakken mot Venguera og selve stedet Venguera.

Det er et stykke å gå ned til "to rom og kjøkken" hvor vi hadde en spisepause. ("To rom og kjøkken" er navnet på rester av en bygning her inne på heia.) Videre gikk stien mot Cortadores gjennom pinjeskog på gammel opparbeidet sti. Fortsatt bratt ned på siden, men her var det greit å gå. Utsikten nedover mot Tauro var virkelig fin. Det var også kjekt å gå gjennom skogen som ga skygge. Og så luktet det kvae..
P2083859.JPG
På denne turen tar vi ikke opp på Ivars plass, men gikk langs en hylle og opp på veien mot "sommerfjøset" Hvor vi tok en pause. Da hadde vi vært på tur noen timer, og selv om det fortsatt var over en time ned til Tauro, så de fleste mot slutten på turen.

Nedover gikk det samme vei som forrige onsdag. Selv om tempoet nok var litt lavere. De gyldne dråper på Tauro grill smakte fortsatt fantastisk, og det ble drosje til hotellet.
P2083871.JPG
23 kilometer med 5 timer på beina og to timer pause totalt. 800 høydemeter opp og 1000 ned.

En skikkelig fin tur.

Les hele artikkelen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.