Gå til innhold
  • Bli medlem

Vondt i kneet


Fjellkklatrer123

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Turlyst

Sjekke kneet er lurt. Ultralyd er bra, men aller helst MR.

Jeg har operert begge knærne grunnet skader på menisken, og hos meg var det på slutten vondt uansett med eller uten belastning. Faktisk verst når jeg kjørte bil. Måtte stoppe 6 ganger på vei fra møte i Arendal. Jogging var umulig. Hos meg tok de ultralyd - ikke MR. Når de åpnet opp var der verre enn antatt, dvs. at de ser ikke alt på ultralyd.

Sitat

Symptomer

Det vanligste symptomet er sterke, oftest stikkende smerter i kneet - som oftest lokalisert til leddsplaten på innsiden av kneet. Smerten vil vanligvis komme og gå, og forverres som regel ved fysisk belastning. Spesielt utløses menisksmerter ved rotasjoner i kneleddet. Mange pasienter opplever derfor at det å snu seg i sengen og å gå i trapper, kan være svært smertefullt. Å sitte på huk er også som regel spesielt smertefullt.

I løpet av de første timene etter den akutte skaden får man en hevelse i kneet, og noen kan i tiden etter merke at det knepper i leddet ved bevegelse. Hos personer der små biter av brusken er revet løs, eller menisken er fliset opp, kan man oppleve det som kalles låsningsfenomen. Det vil si at kneet plutselig låser seg og ikke kan beveges. En slik situasjon er svært smertefull og bør undersøkes hos lege eller på sykehus.

http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/muskel-skjelett/meniskskader-i-kneet-2723.html?page=4

Du skal ikke få vondt av å bære så minimal belastning som 5 kg. Det trenger ikke være menisken, og det kan godt hende at det er så enkelt som @Sovjetunionen skriver. Kan være verdt å sjekke det uansett.

Endret av Turlyst
Lagt til avsnitt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et enkelt alternativ til å starte med, ville jeg anbefale at du lærer å tøye ut og massere alle musklene rundt kneet. Stive muskler i lår (særlig yttersiden lår og de to "klumpene" på hver side av kneskålen) kan føre til at kneet ikke beveger seg sånn det skal som igjen fører til skader og smerter selv ved små belastninger. Min opplevelse er at folk med lite treningserfaring svært sjeldent kan å tøye ut muskler og får nesten alltid skader på grunn av dette. Snakk med en bra fysio, eller trener så du kan lære å gjøre det selv. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, JanRH skrev:

Sjekke kneet er lurt. Ultralyd er bra, men aller helst MR.

Jeg har operert begge knærne grunnet skader på menisken, og hos meg var det på slutten vondt uansett med eller uten belastning. Faktisk verst når jeg kjørte bil. Måtte stoppe 6 ganger på vei fra møte i Arendal. Jogging var umulig. Hos meg tok de ultralyd - ikke MR. Når de åpnet opp var der verre enn antatt, dvs. at de ser ikke alt på ultralyd.

Du skal ikke få vondt av å bære så minimal belastning som 5 kg. Det trenger ikke være menisken, og det kan godt hende at det er så enkelt som @Sovjetunionen skriver. Kan være verdt å sjekke det uansett.

Enig med deg, fint å sjekke kneet selvfølgelig. Grunnen til at jeg sier dette er fordi jeg ser det hele tiden i klubben der jeg trener, folk kommer inn, gjør en økt eller to (trenger ikke være hardt engang, bare at de treer litt), kan ikke å tøye ut muskler og massere muskelfestene og får kneprobeler etter 1-2 økter. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som folk før her har sagt, oppsøk fastlege og be om utredning av spesialist. Tøyeøvelser og masering kan også være nyttig, både på generell basis men også direkte mot plager. Du kan også ta kontakt med manuellterapeut eller Osteopat som ofte kan finne ting andre ikke finner. Jeg har i mange år hatt problem med kneet og ble en kasteball i helsevesenet. Etter mange år prøvde jeg etter tips fra familie og venner å gå til Osteopat. Han fant et problem med bekkenet mitt som førte til feilbelastning av kneet. Etter noen runder behandling var jeg merkbart bedre og sliter i dag i mindre grad med kneet (Har fremdeles vondt fra nå til da men ikke noe som hindrer meg i turlivet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel egentlig bare bekrefte det alle skriver. Har selv hatt fire kneoperasjoner over en tyveårs periode. De tre første pga skader fra idrett/aktiviteter (bånd & menisk) og siste en oppryddningsjobb ("file/slipe overflater og støvsuge") etter at kneet begynte å skrangle mer igjen.

Verdt å merke seg at det har vært mye opptrening og trening etter hver operasjon for min del. Etter siste operasjon merket jeg ingen forbedring i kneet på lang tid (men har et veldig mye bedre kne nå). Sykling fungerte veldig bra og det ble opp mot 16 mil på sykkel pr uke. Dårlig/manglende tøying gjorde da at jeg fikk vondt annet sted rundt kneet. Når jeg da fikk tøyd regelmessig ift sykkeløktene så forsvant disse smertene.

 Frykter du menisk slitasje/skade kan det være verdt å lese og gjøre egne tanker om det denne beskriver: https://www.med.uio.no/helsam/forskning/aktuelt/aktuelle-saker/2016/unodvendig-menisk-operasjon.html

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Sovjetunionen skrev:

Som et enkelt alternativ til å starte med, ville jeg anbefale at du lærer å tøye ut og massere alle musklene rundt kneet. Stive muskler i lår (særlig yttersiden lår og de to "klumpene" på hver side av kneskålen) kan føre til at kneet ikke beveger seg sånn det skal som igjen fører til skader og smerter selv ved små belastninger. Min opplevelse er at folk med lite treningserfaring svært sjeldent kan å tøye ut muskler og får nesten alltid skader på grunn av dette. Snakk med en bra fysio, eller trener så du kan lære å gjøre det selv. 

 

Beklager å måtte si det, men ut tøyning av muskler etter trening er sterkt overdrevet og etter hva jeg har forstått så er dette på vei ut. Stivhet i musklene kommer ofte av opphopning av melkesyre og badstue eller varmt bad gir vel så god effekt som å tøye ut. Jeg opplevde selv etter en åtte timers fottur på Island at jeg var så stiv når jeg skulle ut av bilen hjemme ved hytta at jeg nesten gikk i vinkel både med rygg og knær. En time og to pils i " heitum potti", varmt boblebad, utenfor hytta så var jeg helt fin og merket heller ingen ting dagen etter.

Det viktigste når det gjelder muskler er å varme dem opp før de belastes. Da kan du spare deg for ganske mye trøbbel, men det er ikke alltid så lett å si hva som er problemet med et kne. Her er det både muskler, muskelfester, leddbånd, korsbånd, slimposer og beinhinner osv. Kneet er et ganske komplekst ledd.

Jeg har litt erfaring med trøblete knær, selv om jeg ikke har jogget så veldig mye langs veier og stier. Det er mange som har ødelagt knærne sine på grunn av jogging. Dyre myke sko hjelper lite. Det er som regel antall timer på hardt underlag det kommer an på. (Erfaringsdata fra joggebølgen på 1970 og 80 tallet.)

Jeg gikk i tre dager med sprukket menisk under en ukestur med alt for tung sekk. Den var ikke 5 kg, men 22 kg. Smertene ved en skadet eller ødelagt menisk sitter ofte på utsiden eller innsiden (høyre eller venstre side) av kneet avhengig av hvilken menisk som er skadet.

19700_knae-menisker-oversigt3570x2133.jpg.9c7c8c033afb38144610c0351eee51ed.jpg post-4220-0-79954500-1410758987.jpg.63e4c0e193b97849ff5f21c099293b3f.jpg

En ødelagt menisk må opereres for å bli brukbar igjen, men hvis du får problemer etter å ha gått tur med kun 5 kg på ryggen så er det sannsynligvis ikke menisken, hvis den ikke var ødelagt fra før da. Jeg vil heller tippe på at problemet sitter et annet sted, men det avhenger også av hvor smerten sitter. Det lureste er nok å ta en tur til fastlegen og høre hva han har å si, og hvis han er usikker så kan ofte en fysioterapeut en del om knær.

http://www.sentrumklinikken.no/hva-vi-behandler/17-hva-vi-behandler/22-knesmerter 

http://evb.sogaren.com/diagnostisering-knesmerter

Men en ting som kan være lurt er å bruke en god støtte på knærne når du er ute og trener. En av neopren eller en med stivere på sidene. Jeg har prøvd flere typer og er kommet til at en neoprenstøtte, se bildet, er veldig bra, men den kan kanskje gnage litt bak i knehasene etter en stund. Jeg bruker denne typen når jeg sykler. 

8799880380446_1039894_1_5238_jpg.jpg.8b162d2dbd0a369842e5f259ea9b4ed1.jpg

Så har jeg en type med stivere i siden. Den er ikke så stiv å ha på, men den støtter bra for meg som er operert for sprukket menisk.  

df7bff12-ddfb-4399-a739-f785a0c9635f.jpeg.ddab4c0435c6409db755c89abf6b3e55.jpeg

 

Endret av REs
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

@REs Bra innlegg. Trening er bra for å få ut slaggstoffer av musklene. Det har kiropraktoren min fortalt til meg siden hun vet at jeg er o2-snapper.

Min erfaring er at fastleger kan lite om knær, så jeg ble henvist til kiropraktoren min. Kiropraktorer kan i tillegg til knekkingen en del om muskler og sener. Det var hun som henviste meg videre. Det var også jogging som tok mine knær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
9 minutter siden, tubbs skrev:

Dette styrker min teori om at jogging ikke kan være bra for kroppen!

Ikke så bra på asfalt og hardt underlag i hvert fall.

Noen jogger i årevis uten skader mens andre får skader, selv om de bruker gode sko. Lurer på om det kan være noe genetikk inne i bildet også - hakke peiling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, REs skrev:

Beklager å måtte si det, men ut tøyning av muskler etter trening er sterkt overdrevet og etter hva jeg har forstått så er dette på vei ut. Stivhet i musklene kommer ofte av opphopning av melkesyre og badstue eller varmt bad gir vel så god effekt som å tøye ut. Jeg opplevde selv etter en åtte timers fottur på Island at jeg var så stiv når jeg skulle ut av bilen hjemme ved hytta at jeg nesten gikk i vinkel både med rygg og knær. En time og to pils i " heitum potti", varmt boblebad, utenfor hytta så var jeg helt fin og merket heller ingen ting dagen etter.

 

Et kjapt søk på pubmed gav en rekke rct studier som viser effekt av utstrekning, massasje, akupunktur og andre remedier som er brukt for å hindre at musklene blir for stive og påvirker knefunksjon. Badstue funker sikkert også, men med mindre du har en sånn hjemme er det lettere å lære seg skikkelige teknikker for å hindre at musklene trekker seg for mye sammen etter trening. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Et kjapt søk på pubmed gav en rekke rct studier som viser effekt av utstrekning, massasje, akupunktur og andre remedier som er brukt for å hindre at musklene blir for stive og påvirker knefunksjon. Badstue funker sikkert også, men med mindre du har en sånn hjemme er det lettere å lære seg skikkelige teknikker for å hindre at musklene trekker seg for mye sammen etter trening. 

Du kan finne mange rare svar på nettet, uten at jeg vil påstå at du tar feil. Men det jeg har merket meg er at det å strekke ut etter trening blir mindre og mindre vektlagt nå i forhold til for 10 til 20 år siden. Men for all del, det skader sikkert ikke å strekke en varm muskel. Når musklene er varme så er de mye mer elastiske enn når de er kalde. Det er kanskje derfor at kiropraktoren min anbefalte meg å strekke stive muskler i nakke og skuldre når de var kalde. Det blir litt som en strikk. Når den er varm og elastisk så kan den strekkes ut og den går da lett tilbake til utgangspunktet, men når den er kald og stiv så har den en større tendens til ikke å gå tilbake til utgangspunktet etter strekking. Men så har vel også en kald muskel større sjanse for skader hvis den strekkes eller belastes for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, REs skrev:

Du kan finne mange rare svar på nettet, uten at jeg vil påstå at du tar feil. 

Pubmed er av de største databasene med forskningsartikler relatert til helse og sunnhet så jeg tror ikke dette går under "mange rare svar på nettet", her kan du blant annet finne metastudier, altså oppsummeringsstudier der de ser på summen av alle studier gjort på et område, som omtaler bl.a dette. Dette er det med andre ord empirisk bevis for at fungerer.  

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, JanRH skrev:

Noen jogger i årevis uten skader mens andre får skader, selv om de bruker gode sko. Lurer på om det kan være noe genetikk inne i bildet også - hakke peiling :)

Hvis man er lett og har et tilnærmet perfekt løpesteg så tror jeg man kan jogge til kyra kommer hjem uten å få noen videre plager av det. De fleste joggerne jeg har sett har ingen av de egenskapene. Den vanlige "hjulvisp"-teknikken hvor vekten ligger på hælen og innsiden av foten og føttene beveger seg mer sideveis enn opp og ned tror jeg holder ca like lenge som et nyttårsforsett. Altså ca 14 dager. 

Mitt interesseområde er kraftsport, ikke utholdenhetsidrett, så ta alt jeg sier med en klype salt. 😝

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående uttøying. Det har nok ingen effekt på stølhet. Men stølhet og stivhet er to forskjellige ting. 

Å tøye godt ut før og etter trening, er bra for fleksibilitet og mobilitet i ledd. Å være stiv som en krøkke gjør deg mindre mobil og du vil lettere få belastningsskader. 

Så tøy ut! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
13 minutter siden, Humbug skrev:

Hvis man er lett og har et tilnærmet perfekt løpesteg så tror jeg man kan jogge til kyra kommer hjem uten å få noen videre plager av det. De fleste joggerne jeg har sett har ingen av de egenskapene. Den vanlige "hjulvisp"-teknikken hvor vekten ligger på hælen og innsiden av foten og føttene beveger seg mer sideveis enn opp og ned tror jeg holder ca like lenge som et nyttårsforsett. Altså ca 14 dager. 

Mitt interesseområde er kraftsport, ikke utholdenhetsidrett, så ta alt jeg sier med en klype salt. 1f61d.png

Jeg er liten og lett, dvs. 181cm fordelt på 75 kg, så ingen tungvekter :)

Jeg jogger fortsatt noe uten å ha smerter i knærne. I de senere årene har jeg sett mer på løpesteg og teknikk, noe som jeg også tror er vesentlig. Jeg løfter ikke beina høyt, samt at jeg for mange år siden testet steget mitt i løpelab. Jeg bruker å gå grundig til verks. Har litt overpronasjon, derfor sko etter dette. Det er landeveissykling som er min last, men supert for mine knær. Det er mange toppidrettsutøvere som går over til sykling grunnet kneproblemer fra sin gamle idrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎09‎.‎02‎.‎2017 den 22.52, JanRH skrev:

@REs Bra innlegg. Trening er bra for å få ut slaggstoffer av musklene. Det har kiropraktoren min fortalt til meg siden hun vet at jeg er o2-snapper.

Min erfaring er at fastleger kan lite om knær, så jeg ble henvist til kiropraktoren min. Kiropraktorer kan i tillegg til knekkingen en del om muskler og sener. Det var hun som henviste meg videre. Det var også jogging som tok mine knær.

Stakkars deg, her får du så det holder.  Ikke uten grunn at jeg svarte som jeg gjorde:  "Det første jeg ville gjøre var å få undersøkt kneet"!.

Men når det er sagt hiver jeg meg på jeg også, for jeg er ikke bedre enn andre, ingenting er så bra som å fortelle om seg selv.  Og grunnen til at noen gidder å høre på meg er vissheten om når jeg er ferdig "er det min tur"

-------------------------------

  @JanRH har nok helt rett hva han skriver om fastleger, og dette vet en klok sådan.  Derfor sender en slik fastlege deg raskt videre til en spesialist.  Hvis ikke bytt lege. 

---------------------------

Min lidelseshistorie. 

Jeg har et "råttent" kne, og min fastlege sendte en henvisning, på mitt ønske, til Lovisenberg Diakonale Sykehus.  Og dommen:  Det er ikke aktuelt med flere "oppryddinger".  Neste kapittel er å sette inn en protese.  MEN fortsett å gå, selv om det gjør vondt, veeeeldig vond.  han mente at dette var eneste medisin og at det etter hvert ville bli bedre. 

Og nå "gjør jeg som legen sier".  Pr i dag er jeg bare "på veeldig vondt stadiet. For jeg har en motivasjon, også for mitt indre øye: (Og den sender jeg videre)

589d8702ab21a_10-0bMlet1307aug2015(640x384).jpg.a926e4b9b2a9f6978191f47980130447.jpg

589d8b0b6b853_2-18PWogTRHV79(640x410).jpg.cffcf21b5fa000f8d8a56fe7953ec201.jpg

Og så har jeg en fastlege som i tillegg utstyrer meg med Voltaren og Paraset.  Og blir det riktig ille har jeg 100 Paralgin Forte på lur. 

-----------------------------

Men om du gidder å lese så langt har hvert fall jeg fått oppskriften:  "Ignorer smertene, det blir bedre"

- sa han og klappet meg på den vonde skulderen, samtidig som han loppet meg for 350 kroner. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.