Gå til innhold
  • Bli medlem

Mountain Hardwear, vekt og volum


Gjest Turlyst

Anbefalte innlegg

Gjest Turlyst

Mountain Hardwear Lamina Z Torch kom allerede i dag, men den var mye mindre i oppbevaringstrekket enn antatt. Tidligere kjøpte jeg den enda varmere Mountain Hardwear Lamina Z Blaze til min datter, som var vesentlig større. På hjemmesiden til Mountain Hardwear står det følgende når de er sammenrullet:

Mountain Hardwear Lamina Z Torch:  http://www.mountainhardwear.com/lamina-z-torch-5-sleeping-bag-regular-1568311.html?cgid=equipment-sleepingBags-5to20&dwvar_1568311_variationColor=434#start=7

  • Bag Stuff Size: 9 in x 17 in / 22 cm x 46 cm

Mountain Hardwear Lamina Z Blaze:  http://www.mountainhardwear.com/lamina-z-blaze-–15-sleeping-bag-regular-1651601.html?cgid=equipment-sleepingBags- below 0&dwvar_1651601_variationColor=709#start=4

  • Bag Stuff Size: 9 in x 17 in / 23 cm x 43 cm

Det er kun få centimeter som skiller dem ut fra oppgitt volum, men jeg slet med å stappe Blaze i bunn av ryggsekken. Volummessing var den ikke langt unna Tyin 5-sesonger. Har ikke pakket Torch inn i transporttrekket, men i oppbevaringstrekket er den mye mindre enn Blaze. Så langt tror jeg at Torch-modellen stemmer bra i sammenpakket tilstand, mens Blaze er en del større enn oppgitt. Det er mitt postulat da jeg ikke kan bevise det siden jeg ikke målte Blaze. 

Kanskje noen kan ha nytte av denne informasjonen :)

Lamina Z Torch har følgende EN-rating:

  • EN Rating: T-LIMIT: 5 F / -15 C
  • EN Rating: T-COMFORT: 16 F / -9 C
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fiberpose 1,8 kg med den temperaturratingen virker svørt bra for fiberbose å være 👍

Lurer på hva som gjør den så mye bedre enn andre fiberposer? Mammut kompakt 3-season veier omtrent det samme men er oppgitt til 2/-4 grader etter samme målestandard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Godt spørsmål @Mareng. Dette står på hjemmesiden til MH: 

Sitat

Unique Lamina™ construction maximizes the loft of your insulation, eliminates cold spots and thermally maps insulation to areas you need the most warmth. By strategically placing insulation, we are able to concentrate warmth where you need it most – around your core and feet. The comfort mummy fit of this 5°F/-15°C -rated bag offers room to move while remaining thermally efficient. It also features a draft collar and our exclusive welded Lamina™ construction that maximizes loft and eliminates cold spots caused by traditional stitching. Soft polyester lining wicks away moisture and lightweight nylon shell repels water. Full-length zipper has double sliders for ventilation.

De andre produsentene syr gjennomgående sømmer, mens Mountain Hardwear limer fiberen fast uten gjennomgående sømmer. Ser på min pose at fibermatta er limt fast I ytterstoffet, uten å se stygt ut.

Sjekk denne 

MH Lamina går for å være meget bra. Både Fjellsport og Hekta På Tur skryter av dem. Sist nevnte sier de har solgt i bøtter og spann av dem, uten å fått en eneste klage. La den på senga i går og den virker tykk og god. Fotenden er veldig smal, men romslig ellers. Jeg skal prøve min sovepose så snart som mulig - se hva den holder. Må nok ha noen overnattinger før jeg kan gjøre meg opp en mening om den. Blir spennende å se hva den tåler. Utrullet på senga ser den tykk og god ut, nesten for stor til å passe inn i det medfølgende transporttrekket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@JanRH: Når det gjelder vekt og volum, så har MHs kvinnemodeller mer fyll enn herremodeller - sånn var det i hvert fall tidligere. En Lamina 20 og en Laminina 20 refererte begge til 20°F som en nedre brukstemperatur, men førstnevnte for herrer (altså med 20°F omtrent som Tlim) og sistnevnte med ekstra mengde fyll for kvinner (da med 20°F omtrent som Tcomf).

Kan det tenkes at den plasskrevende Blazen er kvinnemodell med ekstra fyll, og Torchen er herremodell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Hei @a_aa Lamina Z Bonfire, Lamina Z Blaze og Lamina Z Torch er unisex-modeller. Bonfire og Blaze er videre enn Torch - ikke mye.

Det finnes en Lamina Z, Torch for kvinner, og du har sikkert rett i at den har mer fyll. Lenker den til her http://www.mountainhardwear.com/womens-laminina-z-torch-0-sleeping-bag-regular-1568321.html?cgid=equipment-sleepingBags-5to20&dwvar_1568321_variationColor=451#start=3

Det ser ut til at den veier litt mer (2,01 kg vs 1,79 kg), er litt smalere og kortere. Antar da høyere fyllmengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.