Terka

Rab Expedition soveposer?

6 innlegg i emnet

Rab Expedition dunposene, er det noen her inne som har erfaring med dem som kan deles? (Både positive og negative erfaringer er velkommen.)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må med skam melde at jeg er innehaver av et eksemplar, men ikke har fått brukt den på tur ennå. Byggekvaliteten er imponerende, men vær obs på at de er konstruert med tanke på å kunne ha dundress/tykke klær i posen om natten. Snittet er med andre ord svært generøst...

Terka liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ahh... kjenner det ikke er bra å tenke for mye... Vekt og volum på bekostning av noen grader mindre margin, eller prioritere temperatur ratint på litt mer volum... Ilandsproblemer!"😂

20170216_223156.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er bedre å være varm og bære tungt, enn kald og bære lett? Hvis du velger den kaldeste: får du plass til ekstra klær, ekstra forsterkende pose? Har du mulighet til å å ha bivvy eller fjellduk rundt? Nei? Velg varmeste.

Terka liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for innspill! Bether safe than sorry?

Tenkte litt i samme gater som deg, men et av formålene med en slik pose er å få ned pakkvolum ift fiberpose med tilsvarende rating.

Jeg har fjellduk som ikke tas med på turer uten pulk, og alltid med en Thermal Bag/overlevelsepose frs Lifesystems i tursekken om det er snakk om tur med litt lengde eller høydemeter. Samt på bratte vinterturer med forventet overnatting blir et ettlags MWH telt med.

Har og bruk tykk dunjakke i MW Heilum 400 sovepose  (skulderbredde oppgitt til 76 cm) på tur i desember/januar, og "lag på lag" konseptet fungerer godt for min del. 

Vurderer dog Expedition posen til å være litt mer robust mtp evt fukt og slitasje, samt mer egnet for å ha på ekstra klær ved akkutt behov for det (selv om jeg  tror jeg ville fått plass til det i Andes posen også.)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 hours ago, Terka said:

Tenkte litt i samme gater som deg, men et av formålene med en slik pose er å få ned pakkvolum ift fiberpose med tilsvarende rating.

Alltid bedre safe than sorry, men etterhvert som man lærer seg selv å kjenne så lærer man grensene sine å kjenne. Det er også alltid bedre å bære nok enn å bære for mye.

Terka og incognito liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av trebor0709
      Hei.
      Er det noen som har erfaring med ME Helium 250? Skjult lenke - logg inn for å se den
      Jeg ønsker en sommersovepose i dun som ikke tar for stor plass og veier for mye.
      Har en Mammut Sphere UL 3-sesongs til vår og høst, men synes denne blir for varm på sommeren.
      Kom gjerne med forslag til andre soveposer til sommerbruk i prisklassen 1000-3000,-  
    • Av Didriks
      Hei.
      Jeg har en ME Helium 600 som jeg er svært fornøyd med. Bruker den stort sett hele året og klarer meg bra med det. Det har imdlertid hendt at den blir litt for våt og jeg har til gode å prøve den i virkelig kulde som -10 og kaldere. Tenkte derfor jeg skulle gå til anskaffelse av en ytterpose jeg kunne forsterke med på virkelig kalde og lengre turer. Noen som har noen forslag til modeller som kan passe utenpå? De må være vide og lange nok (Standardmålene til ME Helium 600 er Bredde: 75cm på skuldrene og 50 ved bena, Lengde: 190cm. Begge mål som er oppgitt gjelder på innsidenav posen.
      Lurer også litt på om det er dun eller syntet som er best til slikt bruk. Før var jo syntet anbefalt, men mange her på forumet sier nå at det kanskje ikke er så nødvendig.
      Har sett litt på disse:
      Skjult lenke - logg inn for å se den  - I Long/Wide, men blir da både mye dyrere, tyngre og større
      Skjult lenke - logg inn for å se den  - God pris, atpåtil å salg nå, men da muligens litt knapp i bredden og dermed trang kombo?

Noen som har noen tanker? Andre anbefalte modeller? Virker som det er mange der ute som kjører to-pose system. Hva har dere?

Mvh. Didrik
    • Av Åshild Setvik
      Litt rart tidspunkt på året å spørre om dette kanskje, men neste vinter vil jeg sove i telt. Men jeg har ikke lyst til å fryse. Soveposen jeg har har komforttemperatur 0 så jeg vil ha en ordentlig vinterpose hvis jeg først skal begynne med vintertelting. Jeg ser det er litt forskjellige vinterposer og komforttemperaturer, hva er det som er minimum for vanlig turer på vinteren? 
    • Av Maarten K Jacobsen
      Jeg har i dag en Helsport Alta som jeg i utgangspunktet er fornøyd med. Men når gradestokken er på 0 og kanskje litt under, synes jeg den blir for kald. I tilegg synes jeg også den er litt tung i forhold til hva den "gir" tilbake i fohold til varme. Når jeg overnatter ute går det i Exped Downmat, har som regel ullundertøy og lue. På min siste tur var det nok litt under 0 grader og da frøs jeg ikke før på morgenen. Da hovedsaklig føttene som var kalde. Jeg ønsker meg en sovepose hvor jeg ikke trenger å være "redd" for å fryse, for dette er utrolig irriterende og gjør at jeg sover dårlig. Tanken med å bruke en sommerpose inni Altaen har slått meg, men er redd dette blir alt for trangt også. 
      Når det gjelder budsjett, så har jeg ikke satt noe spesifikt. Men er på jakt etter en god varm pose, om det er dun, syntetisk eller begge deler kommer vel litt ann på vekt og pris, samt oppvarmingsevnen. Når det er sagt, så trenger det ikke være det dyreste på markedet. Vil unngå å betale blodpris for ett merke, men dersom det er en dyrere pose med gode kvaliteter så betaler jeg naturligvis for det.
    • Av Globerotta
      He,
      Beklager, ikke meningen å misbruke forumet - men etter en del leting så synes jeg denne ser bra ut:
      Skjult lenke - logg inn for å se den
      Med moms blir det ca kr 5000.
      Noen som har erfaring med denne? Jeg fryser lett, så jeg tenkte dette kunne være en grei allround pose. Og den minste burde være lang nok til meg (jeg er 164 cm høy).

Hilde🙂
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive