Gå til innhold
  • Bli medlem

Lunsj på vinterturer


derp

Anbefalte innlegg

Heia!
Er på jakt etter tips til gode lunsj muligheter til vinterturer.

På tidligere turer om høsten o.l har jeg som regel bare spist nudler+potetmos, men etter siste vinterturen fant jeg ut at jeg ville prøve noe annet. Helst på jakt etter noe som ikke krever varmt vann. Har prøvd meg på hjemmelaget energibarer, men blir liksom ikke ordentlig mett av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor kaldt blir det? Om der ikke blir stivfrossent så er jo lunsjboks genialt. Lag stekt ris, eller wok av noe slag. Med nudler, kjøtt og grønnsaker. Eller couscoussalat. Med bønner og egg for proteiner. Her er det jo bare å kjøre på med alt du liker. 

Ellers er jeg glad i taco på tur (fint for lange kalde dager i stallen og er ofte helgelunsj). Bare små tacolefser med det du vil ha i, rull sammen, og pakk i plast. Kjekt å ha i lomma også ;) bare ta med nok for eventuelle turfølge vil gjerne ha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Gittiamo skrev:

Hvor kaldt blir det? Om der ikke blir stivfrossent så er jo lunsjboks genialt. Lag stekt ris, eller wok av noe slag. Med nudler, kjøtt og grønnsaker. Eller couscoussalat. Med bønner og egg for proteiner. Her er det jo bare å kjøre på med alt du liker. 

Ellers er jeg glad i taco på tur (fint for lange kalde dager i stallen og er ofte helgelunsj). Bare små tacolefser med det du vil ha i, rull sammen, og pakk i plast. Kjekt å ha i lomma også ;) bare ta med nok for eventuelle turfølge vil gjerne ha. 

Tacolefser hørtes ikke dumt ut! Det må jeg se litt nærmere på om jeg ikke kan få til.

Studerer friluftsliv så det skal jo helst være litt "vekt og plass-vennlig" mtp langturer, men kan kanskje gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet ut at fete spekepølser gir mye energi med relativt lav vekt og volum - disse syntes jeg også stort sett er lette å fordøye kontra nøtter og annen tørrmat. Fordelen med spekepølser er at det finnes så utrolig stort utvalg slik at du kan variere ganske mye :) 
Om vinteren spesielt så kan det ofte være lite fristende og gjøre langvarige lunchstop med kokkelering om været er surt. Derfor er det greit å kunne ty til enkel mat som er lettvint. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, derp skrev:

Tacolefser hørtes ikke dumt ut! Det må jeg se litt nærmere på om jeg ikke kan få til.

Studerer friluftsliv så det skal jo helst være litt "vekt og plass-vennlig" mtp langturer, men kan kanskje gå.

Dropp salat, og ha kjøtt og ost og krydder. Da får du små lefser med mye mat og smak. Mye smak er viktig for å ha lyst til å spise nok. Derfor jeg synes dette er greit. 

Egentlig går det meste av restemiddag bra som turlunsj. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å spise bare hurtige karbohydrater til lunch funker ikke så bra hos meg.

Jeg bruker Rugbrød eller svartbrød, med brunost eller noe annet brukbart pålegg. De pakkene de har kommet med nå som er porsjonspakninger er ganske OK, men gir mye søppel som lett forsvinner i vinden. De beste typene er de tyske med gult lokk, men sjekk om plastlokket har vært helt tett. Har opplevd at forseglingen har vært brutt. Utrolig holdbarhet og god energi..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg skal teste ut "Bjørken lefsegodt m/kanel" til fjellturer med lengre dagsetapper. Disse er mettende og lettfordøyelige. Har syklet 17 mil alene med bra snittfart, hvor lefser, 2 barer og sportsdrikk var eneste næring på hele turen. Jeg gikk ikke tom for energi på de 5 timene og 20 minuttene turen varte. Mistenker at lefsene er kaloribomber. Ulempen er at de inneholder væske og kan fryse på vinterfjellet, men de kan legges i lomma en liten stund før inntak. Helt avhengig av hvor kaldt det er. For meg er en fjelltur med flere dagseteapper en skikkelig langtur økt i rolig sone, og da spiser jeg etter det.

Nå i dag har jeg brukt grovt brød og nøtteblanding (noen ganger protein/karbobar i tillegg). Komplekse karbohydrater/polysakkarider er nok det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS (Trådstarter)

Du forteller lite, om hvikle type turer du tenker på! Og da vil også svarene varriere, fra grønnskollinger som knapt er ute mer enn noe få timer om dagen, til de som ferdes på nord/syd polen. Så er du/dere ute etter tips, pressiser type tur, tung, lett, er det på vandring, eller kun dagsturer, m.m.

Du har beskrevet kort hva du har benyttet til lunch og det er i hovedsak "raske" karbohydrater (ser bort fra mye smør i potetmosen). Lite om type tur. :( Men både frokost og lunch, bør bestå av vanlige karbohydrater. Eks. brød. Og grovt sett må en fylle på med fett/proteiner, når kroppen har hvile, d.v.s. om kvelden.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Til ukesturer i den norske fjellheimen vinterstid bruker jeg vanligvis følgende til mine måltider:

  • Frokost: Havregrøt (stor porsjon) + diverse væske
  • Underveis: Grovt brød og nøtteblanding (noen ganger protein/karbobar i tillegg) Godt med væske er viktig.
  • Middag: Trek'n Eat gryteretter da disse metter mer enn Real Turmat
  • Kvelds: Som regel Real Turmat + proteintilskudd

Har også med en del annet av vått og tørt. 

For meg er en fjelltur med flere dagseteapper en skikkelig langtur økt i rolig sone, og da spiser jeg etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
5 timer siden, tubbs skrev:

En stor plate melkesjokolade eller ett par store Snickers er grei lunch.
Man skal ikke kimse av Bamsemums heller 1f642.png

Smaker godt, men ikke så bra til vinterturer over flere dager.

- Enkle karbohydrater er lett-tilgjengelige og tas raskt opp i kroppen. Blodsukkeret stiger raskt, som igjen fører til at insulinnivået går rett i taket, for så å falle helt i bunnen igjen.

Min erfaring med karbohydrater som tas raskt opp, er at jeg føler at energinivået mitt detter enda lavere ned når de er ute igjen. Det er derfor mange langdistanseutøvere, som syklister bruker raske karbohydrater for å få en boost helt i slutten av rittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, JanRH skrev:

Smaker godt, men ikke så bra til vinterturer over flere dager.

Nei, men ettersom TS ikke nevnte om det var Nordpoltur eller helgtur så nevnte jeg dette med sjokolade 🙂
Sjokolade har helt klart ulemper men også endel fordeler.
Utrolig kjapt og lettvint, smaker som regel utrolig godt og gir som du skriver en boost samt ideèlt og ha og småspise etter lunchen også
når man føler seg litt sliten. Alternativet for min del er honey flapjacks.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg kanskje burde inkludert lengde og type turer nå i etterkant. Det er stort sett snakk om turer på 5-10 dager med middels til tung sekk. Studerer som nevnt over friluftsliv så det er stor variasjon i type turer, alt fra kano og vanlig skogsturer, til fjell og ski turer. 
Potetmos+nudler har jeg i grunn bare brukt for enkelhetensskyld og fordi jeg ikke er noe fan av boks/tube mat som tunfisk, baconost osv. Som ellers er mye brukt på tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Det kjem jo nett an på typetur ein skal, men bjørnebrød, nøtter, sjokolade, marsipan og the on the go. For "skikkeleg" lunsj; energibrød med ost (ferdig smurt enkeltvis, og pakka, slik at du enkelt kan legge dei på innerlomma ein stund før du skal ete).

Supper på suppethermos som du har laga til på morgonen, tilsett potetmos ved lunsjtider, evt ein dert krønsja potetgull. 

Spekeskinke. Gode feite ostar. Grove polarbrød med dansk kvitost og feitt kjøttpålegg.

Har oppskrift på energibrøda om du vil ha. Proppa av go`saker og enkle å lage. Grove, med nøtter og tørka frukt i. Skikkeleg snadder med meiermismør, kvitost og pepper, eller brunost.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.