Gå til innhold
  • Bli medlem

Telttur med barn (7&8 år) 11.-12.februar - hvor?


Terka

Anbefalte innlegg

Junior har lyst til å ta en telttur til helga. Blie det tur så må både junior og lillesøster bli med. Jeg tenker da at det vil være bra å dra bort et lite stykke fra der vi vanligvis har vært i høst&vinter. (Finnemarka/Drammen).

Første områder som ramler inn i hodet er Imingfjell (flatt/kjedelig?), Blefjell (Lite snø?), og Lifjell (ukjent område, usikker mtp snødybe, skal være et fint område.)

Noen som har turforslag/steder å dele?

Tenker enten å campe i bæreavstand fra bil, eller ta med pulk for å komme bort fra bil. Vurderer å la barna gå på langrennsski, og ha med alpinutstyr om det er mulighet for "mini-toppturer) (pappa'n bærer da dette på sekk oppover, og tar langrennski på sekk nedover).

Håper noen har litt tips/inspirasjon å dele! (Og det er bare å bli med på kosetur om noen har lyst til det. Her står trivesel i høysetet for å skape turglede hos avkommet. 😁)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tempelseter på vestsiden av Norefjell. Lite skitrekk er det der, skikkelig snaufjell, kan gå mot Ranten, Høgevarde, Gråfjell. Under to timers kjøring fra Drammen. Bildet under er med min 7-åring i romjula,  Tempelseter ved Istjenn. 

2017-01-07 15.52.02.jpg

Endret av SnorreL
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Stiller meg litt undrende til dine "krav" og håp. Lett tilgjengelig, flatt og toppturer? Hva med barna, når du er på topptur?

Ser du er fra Drammes området og har vært i Finnemarka. Men med de smårollingene, er Finnemarka stor. Og da er det vel mange alternativ. Tviler på om smårollingene har vært i store deler av den marka.

Men SnorreL har et bra forslag hvis du ikke velger Finnemarka, Kjekstadmarka, Vestmarka, eller andre steder i nærheten. Og Norefjell med både Tempelseter, Hageseter, m.m., er brukbare steder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe! @Tiur3 , det var nok ikke "krav" fra min side om det er det er min "beskrivelse/oppfatning" av områdene jeg omtalte. 

Jeg ønsker i utgangspunktet ikke et for flatt terreng. Blir det "toppturer", så blir det på barnas premisser. Jeg bærer da dems alpinski, alpinstøver og hjelmer på min sekk oppover mens dem går med langrennsutstyr, og motsatt ned igjen. Høydemeter og helling blir da på barnas premisser. Finnemarka inn fra drammenssiden er pt dårlig ift ski/snø, noe bedre andre steder. Kunne gjerne tenkt meg litt mer over tregrensa også for å gå de små litt mer av den type inntrykk.

Og ja, Finnemarka har veldig mye mer som skal utforskes både av de små og han største noen andre ganger. 😊

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Terka skrev:

Hehe! @Tiur3 , det var nok ikke "krav" fra min side om det er det er min "beskrivelse/oppfatning" av områdene jeg omtalte. 

1f60a.png

Vet ikke hvor gamle dine barn er, da du ikke har nevnt det. :( Det har betydning for aktuelle turer. :) Jeg tolket dette til, at barna var barn og ikke ungdommer. Da er det begrenset hva de kan gå både oppover og kjøre ned. At du skal bære både barnas ski og dine egne oppover og motsatt nedover, virker merkelig. 

Finnemarka er mer, en Drammensmarka. :) Det er ok skiføre, i det meste av Finnemarka nå.

NB! Ser nå (i overskriften), at barna er 7 og 8 år. Da er mine kommenterer ennå viktigere, i mine øyne.. Annbefaler en lett trur, uansett hvor det blir.

Endret av Tiur3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna mine har vært med på turer i kuppert terreng på langrennsski og overnattinger i telt ned i under 15 minusgrader de siste 2-3 årene. Men de er mer vant på alpinski enn langrennski. (har hatt dem med i bakken fra dem var i underkant av 3 år. Og dem er i bakken 2-4 dager i uken når dem er hos meg nå.)

Ang det å bære barnas alpinski/utstyr oppover; Jeg går på randonee, barna går på langrennsski oppover. Når vi bestemmer oss for å snu bytter dem til alpinski og får kjøre det nedover. En form for tilvenning og utprøving av det å gå på topptur, uten å måtte investere i nytt utstyr til dem før dem er litt størrre og evt vil fortsette i samme retning.

Turene med barna blir selvsagt ut fra dems premisser.

Endret av Terka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen bilder fra en tur innover mot svenskegrensa fra Røros i påska for 2 år siden. Den turen gikk store og små på langrennski i terrenget/uten løype. 

Barna fikk sitte litt ovrerskrevs over over pulkene på veien hjem, ellers gikk de selv. 

Turene MÅ selvsagt være lagt opp for barna. Om ikke då dreper man jo all motivasjon til å bli med flere ganger. 😊

FB_IMG_1486421666462.jpg

FB_IMG_1486421564053.jpg

FB_IMG_1486421597577.jpg

FB_IMG_1486421612309.jpg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Tiur3 skrev:

Vet ikke hvor gamle dine barn er, da du ikke har nevnt det. :( Det har betydning for aktuelle turer. :) Jeg tolket dette til, at barna var barn og ikke ungdommer. Da er det begrenset hva de kan gå både oppover og kjøre ned. At du skal bære både barnas ski og dine egne oppover og motsatt nedover, virker merkelig. 

Finnemarka er mer, en Drammensmarka. :) Det er ok skiføre, i det meste av Finnemarka nå.

NB! Ser nå (i overskriften), at barna er 7 og 8 år. Da er mine kommenterer ennå viktigere, i mine øyne.. Annbefaler en lett trur, uansett hvor det blir.

Då er det mange som opptrer merkjeleg! Her på Sunnmøre er det ei nokså vanleg løysing med junior på tur, å la han/ho gå på langrenn/fjellski opp og kjøre alpinski nedigjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.