Gå til innhold
  • Bli medlem

Tørking av telt og annet utstyr etter bruk


Terka

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer det dithen at jeg er ganske heldig mtp tørkeplass/muligheter hjemme hos meg. Og at jeg antagelig tørker ting med en lettere nevrotisk tilnærming. Det kan se litt rart ut når det henger telt til tørking i dagesvis eller det ligger 30 kvm med kiter på tørk innover stuene. 

Men når ting er så fulle av vann/snø/is så må det inn på badet for å renne av seg først da jeg gjør allt jeg kan for å holde uønsket vann unna bygningen innendørs.

Hva gjør turfolket mtp tørking og lufting av utstyr? Det er jo noen av dere som hsr mer begrenset plass enn meg.

PS. Har søkt på temaet uten å finne noe annet enn tørkin av klær i telt.. 

 

Screenshot_20170206-100834.png

20170205_211315.jpg

20170205_213517.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Teltet henger jeg først i dusjen om det er vått. Når det er stort sett tørt flytter jeg det over i kjellergangen, før det går inn i stua for evnt støvsuging og sammenpakking ;-)
Liggeunderlag, soveposer og annet okkuperer jeg spisestua for å tørke :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sant det er plussgrader henger jeg ting til tørk/grovtørk utendørs. 

Vinterstid pleier jeg å henge teltet over knebøystativet på treningsrommet. Der har jeg en slags gummimatter på gulvet som beskytter parketten. Jeg har også slenget et håndkle eller to på toppen hvis det er ekstremt mye som må smelte. Det har også skjedd at jeg har latt telte tine i badekaret, sånn at jeg har fått vekk det værste før det ble hengt til tørk. 

Mindre fuktige ting henger jeg over ribbevegg, tredemølle eller benk, og eventuelt over trappegelenderet og diverse møbler i stua. Det hender jeg får kommentarer om at det lukter bål hjemme, for å si det sånn. ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telt: 

- Grovtørk/riste av snø og is på badet

- Vrenge innertelt så boss fjernes, vaske/tørke av undersiden på innerteltet, vaske/tørke av de delene av ytterteltet som har vært ned mot bakken. 

- Tørke hele skiten i stua i 1-2 døgn. Kaitumen tørker jeg inner og yttertelt for seg, mens souloen slår jeg opp i stua så den får tørke seg ferdig på den måten. 

Resten får ligge og tørke i stua :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, tubbs skrev:

Har tørkerom med varmluftsvifte i kjellern som nesten aldri er i bruk av andre.
Stort nok til å tørke alt som har blitt bløtt på tur inkl. ett oppsatt lite kuppeltelt 1f601.png

Aaah, tørkerom med varmluftsvifte, det skal jeg foreslår for borettslaget! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like greit jeg ikke har så mye gjester, for jeg har konvertert gjesterommene til henholdvis oppholdsrom for katten og oppbevaringsrom for friluftsutstyr :P
Tørking gjøres i skjulet, låven eller i ett av de nevnte rommene. Hvilket minner meg på at jeg har stuet vekk popupteltet mitt i oppslått tilstand i vedskjulet, får vel se om jeg får plassert det ut igjen eller pakket det vekk.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer: mest mulig ute på veranda, over rekkverket eller i garasjen ved regn.

Vinter: Vaskerom med god varme og lufting. Når mange kiter eller flere telt har blitt brukt, så strekker jeg også tørkeline i varm kjellergang.

Rydder alltid bort så raskt som mulig, så huset sjef ikke skal få nåja og nullstille tur goodwillen 😍 og sette meg på helge vask eller være med på shopping 😳.

Hadde jeg hatt lite tørkeplass ville jeg vurdert tørkeskap, veldig effektivt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kjøpte dette huset for 11 år siden ble det varmet opp av en diger oljebrenner som stod i et fyr rom i underetasjen. Nå er denne oljebrenneren skiftet ut med luft - vann varmepumpe og det frigjorde en del plass i fyr rommet. Det er to løp i pipa og det ene pipeløpet ble kun brukt til oljefyren. Nå står bare varmtvanns tanken i dette rommet og det blir da et greit tørkerom. Hvis jeg i tillegg åpner hullet inn i pipa så blir det veldig god ventilasjon. Alt av småvask, våte sko, klær og turutstyr tørker her over natten, men det er litt for lite til å tørke telt. Telt blir hengt på loftet. Huset mitt har valmet tak og oppe langs midten av loftet er det ståhøyde. Det er et vinkel hus med en grunnflate på 170 mog jeg har ingen problemer med å henge opp to telt etter hverandre på dette loftet. Om sommeren er det helt "drivhus" her oppe, men om vinteren er det mye kaldere, men like vel tørt og luftig nok til at teltet tørker. Og så henger det ikke i veien for noe eller noen her oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sovjetunionen skrev:

Aaah, tørkerom med varmluftsvifte, det skal jeg foreslår for borettslaget! 

Tror det er enklere å flytte opp hit enn å få borettslag til å instalere slikt 😂
Å ha skogen som nærmeste nabo samt 16 minutter til sentrum med T-bane går også an å leve med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøker å argumentere for at barna skal flytte ut av rommene sine og ned i krypkjelleren, slik at jeg kan bruke barnerommene til tørking og oppbevaring av turutstyr, men møter skuffende mye motbør. Dagens ungdom tenker bare på seg selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Snutemor skrev:

Jeg forsøker å argumentere for at barna skal flytte ut av rommene sine og ned i krypkjelleren, slik at jeg kan bruke barnerommene til tørking og oppbevaring av turutstyr, men møter skuffende mye motbør. Dagens ungdom tenker bare på seg selv.

Du må true med å inndra iPhone og iPad. Da ordner det seg nok med tørkeplass

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Sovjetunionen skrev:

Aaah, tørkerom med varmluftsvifte, det skal jeg foreslår for borettslaget! 

Eller eventuelt tørkerom med en luftavfukter? :yes: Forskjellen på en varmevifte og en luftavfukter, er at varmeviften gjør at luften kan ta opp og lagre mer fuktighet når temperaturen økes, mens en luftavfukter fjerner fuktighet fra luften sånn at den tøøre luften kan ta opp mer igjen. Rent byggteknisk er det ikke nødvendigvis noe scoop med varm fuktig luft som kan bre seg i konstruksjonen, da kan det fort være bedre med en avfukter. Og gjøres det korrekt (hold luftutskifting på et minimum, avfukt den (nesten) samme lufta om og om igjen), så er det også mer energieffektivt. Og da kan jo borettslagsstyret ditt skryte av at "vi har luftavfuktet energisparende tørkerom, vi!" når de møter naborettslagsstyret på pub :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at det er helt innafor (blandt friluftsfolk) å å bruke mye av hjemmet til tørkerom samt at det meste er lov så lenge det bidrar til trivsel, det er bare "de andre" som ikke helt skjønner greia. 😂

Her er det åtte par alpinski i gangen for meg og barna fordi dem da er lett tilgjengelig på ettermiddagene, lekerommet til barna er også buldrerom(klatring), tørkerom osv. Vi har kroker taket i den ene stua som da brukes til å feste turnringer, huske,  og mye annet. Det er jevnlig ett telt eller to oppslått innendørs osv. Helt innafor så lenge det bidrar til aktivitet og trivsel mener eieren. 😉 

Endret av Terka
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Terka skrev:

Jeg skjønner at det er helt innafor (blandt friluftsfolk) å å bruke mye av hjemmet til tørkerom samt at det meste er lov så lenge det bidrar til trivsel, det er bare "de andre" som ikke helt skjønner greia. 1f602.png

Her er det åtte par alpinski i gangen for meg og barna fordi dem da er lett tilgjengelig på ettermiddagene, lekerommet til barna er også buldrerom(klatring), tørkerom osv. Vi har kroker taket i den ene stua som da brukes til å feste turnringer, huske,  og mye annet. Det er jevnlig ett telt eller to oppslått innendørs osv. Helt innafor så lenge det bidrar til aktivitet og trivsel mener eieren. 1f609.png 

En ekstra stue er greit å ha. Jeg har en ekstra stue i sokkeletasjen med kjøkken til, men med et par tenåringer i huset som liker å samle vennene sine her så er det ikke så lett å bruke den til tørkerom. Det er i helgene presset fra tenåringene er størst og det er som oftest da utstyret brukes, men hvis det henges opp i denne stua så blir det masing om å rydde opp før neste helg og det er ikke alltid at det passer meg. Da er det bedre at jeg maser på ungene at de fjerner chipsposer, tomflasker og pizzaesker før de får ta inn nye gjester.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.