Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips billig god satelittelefon?


Brekke

Anbefalte innlegg

Hei

Etter som det hvert år er diskusjon i forkant av mine fjellturer.

Så vil jeg nå gå til anskaffelse av satelittelefon. Noen tips?

Viktigst for meg:

1: Ønsker ikke å bruke mer penger en nødvendig.

2: Hoved behov er å kunne sende en melding, om jeg skulle falle og knekke noe. Og derav er ute av stand til å ta vare på meg selv. Om meldingen bruker 20 min + på å nå noen plass er ikke viktig. Da du ikke svelt eller frys ihjel på kort tid.

3: Dekning så å si over alt, hovedsakelig i Norge.

4: Ikke abonnement. (er det mulig...)

Hadde vert kjekt, men er ikke viktig om det koster meg mye mer:

5: Dekning og i Canada/Europa.

6: Å kunne ringe å snakke direkte.

Endret av Brekke
Tydelighet i ønsket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Wistler,

Den ser egentlig super ut. Men dette med abonnement vil jeg unngå. Det er ikke noe jeg ønsker. Lengre fjellturer er jeg kun på i en ca 3mnd sesong. Ellers på året er turene korte eller aldri alene. Ikke meininga å vær kravstor men Abonnementer er noe jeg unngår. Mener å ha lest noe om kontantkort en gang… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes kontantkort på ebay eller ta kontakt med norsk Satelittelefon. Du kan og leie telefon og kontantkort på St utleie. mulig at det lønner seg med et abonnement i 3 mnd for så og avsluttet det. Jeg har valgt å ha mitt hele året, de 300 kr det koster i mnd er det verdt. Men hender at det går 2-3 mnd i mellomsesong før den er i bruk. Velg gjerne en vanntett telefon med SOS knapp. Irridium har fungert bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg kan se er det en rimelig avskrekkende pris på kontantkort til satelittelefon (har bare sjekka mycom.no, mulig det ser bedre ut andre steder) men ellers tror jeg du slipper bedre ut av det med en inreach og et abonnement du deaktiverer når du ikke bruker det. Såfremt du ikke trenger den tale funksjonen altså ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Brekke skrev:

Hei Wistler,Den ser egentlig super ut. Men dette med abonnement vil jeg unngå. Det er ikke noe jeg ønsker. Lengre fjellturer er jeg kun på i en ca 3mnd sesong. Ellers på året er turene korte eller aldri alene. Ikke meininga å vær kravstor men Abonnementer er noe jeg unngår. Mener å ha lest noe om kontantkort en gang… 

 

Skjønner det, men du kommer ikke unna. Eneste alternativ da er å leie. 
Inreach-abbonementet kan du starte og stoppe som du vil, men det koster cirka 25 dollar å "åpne" det igjen hvis ikke jeg husker feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser på leieprisene ser plutselig inReach SE Global Communicator fryktelig billig ut! Trenger ikke mer en minimum pakken til 60 kr i mnd jeg.

Så 3599 kr innkjøp

60kr * 12 mnd i året får heller tåles i noen år:) 

Tusen takk for alle tipps! Satser på ingen klager når jeg får ferie nå!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Markamann skrev:

Snart dukker det opp en versjon som også har brukbare kart. Første nye inreach produkt etter delorme ble kjøpt av garmin. Ikke bruk for ny funksjonalitet? Tipper det havner en del eldre enheter rimelig på bruktmarked samtidig.

https://buy.garmin.com/en-US/US/p/561269

Da håper jeg at denne blir en stor suksess, slik at jeg kan få tak i en rimelig billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markmann

Jeg har langt i fra bruk for ny funksjonalitet.

Etter: https://buy.garmin.com/nb-NO/NO/p/561269

Så skal de nye komme nå i første kvartal. Jeg leita på Finn i dag, fant ikke noe nå. Men jeg kan ha is i magen frem til påsken pluss litt jeg.

Meg å Tom42 får kriga på finn då. Hadde ikke vert dumt å få på billigsalg. Men for min del har det jeg trodde skulle koste meg 9-13000 (Iridium) droppa ned til 3150(billegast leverandør av  Inreach SE så langt). Så er fornøyd uten om dette abonnementet…

Mvh

Brekke

Endret av Brekke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.