Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellski med og uten stålkant. Kjøper for mange med stålkant?


fiskekongen

Anbefalte innlegg

Bare en liten tanke. Har selv Aasnes Nansen og brukt dem på lengre turer. Men har nå kjøpt smørefrie fjellski uten stålkant, og gleder meg til å teste dem på hardangervidda. Er det noen som føler de  har hatt brukt for stålkanter på pulkturer utenfor oppkjørte løyper?

Jeg sier altså ikke at det ene er bedre enn det andre :) Vil bare høre hvordan øverigheta tenker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fjellski med stålkanter og mener jeg ofte har bruk for de med og uten pulk. De gangene jeg har hatt bruk for de med pulk, så sklir jo pulken ut/ned og da har det vært bra for meg å ha stålkanter for å holde igjen. Det er ikke særlig behagelig å gå sånn i lengden og kan sikkert unngås med bedre veivalg.

Hva er fordelen med å ikke ha stålkant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at under skoggrensen kan du alltids klare deg uten stålkant, men på snaufjellet er det av og til (ofte?) forhold som gjør stålkant (nesten) uunnværlig. Særlig siste års vekslende værtype med mildvær og regn, og deretter påfølgende frost som gir isdekke, har vel gjort stålkant til et foretrukket alternativ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg traff en som gikk på smørefrie fjellski uten stålkant da jeg krysset vidda i fjor. Og gliden hans var selvfølgelig bedre enn meg med halvfeller. Men også skiene er endel lettere. I forhold med vekslende temp og isete hardt føre er selvfølgelig stålkant å foretrekke. Jeg for min del følte ikke at jeg hadde utrolig mye nytte av stålkanter sist tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange år siden kjørte jeg ned Prestholt-skaret på plastski litt seint på dagen når slush'en hadde frosset og alle skisporene var blitt trappetrinn. Det gjør jeg ikke en gang til.. Kunne like godt hatt et kloakkrør skjært på langs under beina.

I fjor vinter var jeg på et par topper med fjellskiene hvor det var så hardt at stålkantene ikke laget merke i snøen når jeg traverserte på vei opp, uten kanter hadde det ikke gått for det var ganske bratt. For ikke å nevne å komme ned igjen.

De gamle langrennsskiene mine som jeg bruker på gress&grus har utslitte sideveggskanter, er det isete i oppkjørte løyper er det umuligå stoppe ved ploging fordi de ikke biter i snøen i det hele tatt.

Altså kanter på skiene slites mer og forskjellen merkes mer enn om stålkantene blir sløve.

Eneste argumenter jeg ser for ikke å ha stålkant på fjellski er hvis du har hund. Uten ellers begrenser det bruken og sikkerheten. Langrennski for kun løyper greier seg selvsagt uten. Må legge til at jeg ikke bruker fjellski i løyper. 

Selv om det er stål utgjør ikke vekten på kantene noe særlig forskjell, plassen kantene opptar må uansett fylles med andre materialer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, fiskekongen skrev:

Nei jeg traff en som gikk på smørefrie fjellski uten stålkant da jeg krysset vidda i fjor. Og gliden hans var selvfølgelig bedre enn meg med halvfeller. Men også skiene er endel lettere. I forhold med vekslende temp og isete hardt føre er selvfølgelig stålkant å foretrekke. Jeg for min del følte ikke at jeg hadde utrolig mye nytte av stålkanter sist tur.

Fiskekongen:

Virker som du har gjort deg de samme tankene som meg ang glid og Aasnes ski. Jeg har ofte irritert meg over den dårlige gliden som syntetiske feller gir, har samme ski som deg. En kompis som var med i fjor med samme ski og helt nye kortfeller måtte nesten labbe i nedover bakkene. 

Har trøstet meg med at jeg har i allefall feste når jeg drar 60+ Kg's pulk, så har gliden fått bli som den blir. Og etterhvert som fellene slites etter x antall kryssinger så glir de også litt bedre. 

Har gjort meg noen tanker om at metall delen av fellene bremser en del, og jeg har begynt og lukte til på Fisher sitt system, flere av skiene deres virker spennende og jeg er overbevist om at felle systemet deres må bremse mindre enn Aasnes. 

Et annet alternativ jeg vurdere er å bytte til Mohair kortfeller på Aasnes skiene. Men den samme metall delen er på de og. 

Når det gjelder stål eller ikke skal jeg la bli opp til hver enkelt å avgjøre. Vet i hvertfall at mine stålkanter gjorde susen nå de første dagene ut fra Finse forrige uke. 

Hva tenker dere andre om dårlig glid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en nær-døden opplevelse på ski uten stålkant... myk snø blir fort veldig hard når solen går ned...

Jeg går på smørefrie ski med kort/langfeller ved behov. Med smørefrie ski har jeg ok feste og ok gli meste delen av tiden. Fischer har noen ski med smørefritt og feste for kortfeller. Jeg har ett par ski uten kortfelle feste. 

Endret av jmtjs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntetisk er kun for vått føre når mohair klabber eller trekker vann, og når det er så hardt at mohair slites unødig raskt.

Jeg bruker 45mm mohair på Amundsen og Ingstad, og 35mm syntet på de samme skiene. Min konklusjon er at 35mm syntet glir dårliger enn 45 mohair som en sammenligning. Jeg har ikke bredere feller enn jeg må ha for å miste minst mulig av gliden.

Feller på fjellski vil alltid bremse mer enn smørefrie eller smurte ski. Det kommer av at tykkelsen på fellen gjør alltid smørelommen mindre eller at den slutter å eksistere. Et teppe undre skiene bremser, sånn er det bare.

Når det gjelder metallet på Åsnes fellene så er det ikke til å stikke under en stol at de bremser, jo hardere underlag, jo mer. Går jeg langs et "tråkk eller spor" så søker jeg alltid ut i et løsere lag om det finnes, jeg går ikke oppi sporet med mindre jeg må, for det er der det bremser mest. 

Med mindre det kommer fjellski med integrert fell som på langrennski, vil alltid feller på fjellski være et kompromiss: Du ofrer gliden for et solid feste, å tro noe anne er dessverre feil. Fellene løser et problem, men skaper et nytt. Skal du ha gliden må du ha smurning under skiene.

Jeg går mye på feller, men smører skiene når det gir et bedre totalresultat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok at jeg blir å smøre mere enn jeg blir å bruke feller. Slenger på feller når jeg bommer på smurninga, evnt når jeg skal opp / bakker :)

uten feller, så glir i allefall gamme54-plankene line veeeldig godt :) og stålkantene hjalp meg til å kante skiene, og sette litt telemark-sving i bakkene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fellene løser et problem men skaper et nytt ja, godt sagt. 

For min del som går med pulk er jeg avhengig av feste, og må derfor ty til feller. Og jeg er heller ikke så interessert i å dra fellene av og på ute i felt på en pulk tur, de får sitte på.  

Jeg skal ikke klage, fellene mine er såpass slitt nå at gliden er sånn passe. Og feste er OK. Jeg har også vurdert er et par lette truger som jeg kan slenge på i de værste lange kneikene. Får ikke helt til det med fiskebein og tung pulk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk en helgetur forrige helg på Hardangervidda på is/skaraføre og er sjeleglad for at jeg hadde stålkant, er rimelig sikker på det hadde vært et mareritt på ski uten stålaknt. Når det gjelder feller opplever jeg at kortfeller på ordentlig glatt føre i de bratteste bakkene ikke er tilstrekkelig, skal teste ut langfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer mykje av det som er sagt, og tilføyer, at det avheng jo litt av terrenget også.

I dag kom eg att frå Tafjordfjella der eg gjorde ei nedkjøring med pulk, som eg ikkje ville gjort utan stålkant, pga variert, vindherja snø i kombo med glasert. 

250 høgdemeter med 20-25 grader helling hadde gjort meg nokså ferdig i fotblada trur eg, om eg ikkje hadde stålkantar til hjelp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går alltid med ski uten stålkant, siden jeg alltid har hunder med på tur. Men det er flere ganger jeg virkelig har savnet stålkanten. Er ikke noe gøy å omtrent skli like mye sidelengs, som en renner nedover, når føret er riktig (feil). Stålkanten gir økt trygghet.

Men er enig i at oftest går det veldig greit uten den kanten.

Ang feller, så tar jeg av og på, underveis på tur. Feller på når en skal opp og feller av, når det går bortover. Sånn stort sett. En gjør jo vurderinger underveis, hvor føre, og georafi bestemmer. Av og til er det veldig greit med fellene på i utforkjøringer også :) 

Endret av TSF
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskekongen, eller andre i tråden:

Noen konkrete tips til smørefrie fjellski uten stålkant?

Jeg er mye på tur med hund, og har veldig lav interesse for smøring. Tror kanskje jeg skal få solgt unna mine fjellski og bytte de ut med smørefrie uten stålkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jeagle skrev:

Fiskekongen, eller andre i tråden:

Noen konkrete tips til smørefrie fjellski uten stålkant?

Jeg er mye på tur med hund, og har veldig lav interesse for smøring. Tror kanskje jeg skal få solgt unna mine fjellski og bytte de ut med smørefrie uten stålkant.

Jeg vet at de som har hund ikke bruker fjellski med stålkanter, og det sier seg vel selv hvorfor. 

Jeg har sett hvilken skade en slalåmski med stålkant kan gjøre når den treffer en person i låret, og det er nok til å skremme de fleste. Men jeg har også opplevd en skitur i påsken for noen år siden da det var så hard skare at det eneste som fant litt feste i utforkjøringene var stålkantene. Jeg ville aldri kjøpt fjellski uten stålkanter, men så går jeg jo mest i Lyse- og Ryfylkeheiene og det er noe helt annet enn Hardangervidda. Flate partier er en sjeldenhet og hvis du beveger deg utenfor de oppkjørte løypene så må du være forberedt på isete og hardt føre.  Uten stålkanter så vil skiene være runde på kantene etter en eller to sesonger.

Jeg husker fra tiden da ski var laget av tre og da var ofte turski utstyrt med noe som ble kalt for hardvedkanter. Jeg vet ikke hva slags tre det var, kanskje Pokkenholt eller noe lignende. Disse kantene holdt ganske godt, men kunne ikke måle seg med stålkanter når det var hardt skareføre.

Her er et bilde av et par treski med hardved kanter og et par uten.

012wWWQRmhK4.jpeg.76d78e822a841f8fec24489c9047b6eb.jpegTreski1.jpe.cd27d1785a962a9a49a65eb682806716.jpe.8665c32a8f8ee96c336d7bc17945d196.jpe

 

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet mitt gjaldt områder som hardangervidda. Kjørte selv utenfor kvistetløpe mest mulig, og savnet ikke stålkantene. Er jo ikke slik at ski uten stålkanter har tyggegummi på kantene heller :)

Tror jeg vil prøve smørefrie ski, og heller ha med langfeller på en senere tur. Litt bedre glid, og lettere ski. Skia med stålkanter blir med uansett hvis det er isete føre, og hvis det er mye opp og ned :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, REs skrev:

 

Her er et bilde av et par treski med hardved kanter og et par uten.

012wWWQRmhK4.jpeg.76d78e822a841f8fec24489c9047b6eb.jpegTreski1.jpe.cd27d1785a962a9a49a65eb682806716.jpe.8665c32a8f8ee96c336d7bc17945d196.jpe

 

Her er ett av bakskien :-)

Ligno nevnes også av Rønning skifabrikk, men det er litt vanskelig å finne ut om det er et treslag, eller navnet på noe som er bearbeidet.

 

022wa1NGd2J8.jpg.0d7088f8dd26c48661c4afdf22f2d5e6.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stålkanter er en kjempefordel for meg som bor langt syd og har mye veksling i temperatur.  Ofte gir kombinasjon av mildvær og kulde passe hardt underlag hvor stålkanter er uunværlige etter min mening. Også på høyfjellet hvor vinden glaserer og pakker snøen, er jeg glad for metallet under plankene.  Det har hendt en sjelden gang at jeg "finner" noe overvann eller tråkker ned i en bekk at jeg har forbannet stålkantene p.g.a. ising.  Men det går fort over når en ser folk i turfølget som ploger og er fullstendig prisgitt terrenget ;)

Har hatt et par hunder oppigjennom som har blitt "filt" litt forsiktig over labbene med stålkantene i oplæringsøyemed, og aldri hatt problemer med dette vs. hund.

Ski uten stålkanter blir lett ei effektiv sag langs kantene hvis man ikke trimmer bort "fliser" og egger.

Nei, stålkanter: løp og kjøp!

 

PS: Ser potensialet til nyslipte stålkanter og hundepoter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dette med hund og stålkanter. Jeg er på tur med hund og stålkanter, men hunden går løs og det har til nå ikke vært noe problem (altså, ikke opplevd at jeg har vært i nærheten av å kjøre på/over hunden. Hunden holder stort sett avstand og passer seg hvis hun står i veien). Men jeg fikk jo litt skrekken nå. Denne "regelen", er det for folk som bruker hund til å trekke, eller har noen dårlig erfaring med dette, også når hunden går løs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren kjørte på bikkja med stålkanter en gang, var bare så vidt borti men ble et dypt kutt likevel. Hadde flaks og ingen sener i labben ble kutta, men måtte til dyrelegen og sy noen sting og bikkja måtte gå med lampeskjerm i over en uke. Vi slutta med stålkanter på skiene etter dette. Dette skjedde når bikkja var i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.2.2017 den 9.11, Jeagle skrev:

Fiskekongen, eller andre i tråden:

Noen konkrete tips til smørefrie fjellski uten stålkant?

Jeg er mye på tur med hund, og har veldig lav interesse for smøring. Tror kanskje jeg skal få solgt unna mine fjellski og bytte de ut med smørefrie uten stålkant.

Fischer sitt Crown mønster er etter min erfaring bra. Disse får du også uten stålkant. Smørefrie ski er alltid et kompromiss - gliden er så som så, og feller må på i de bratteste bakkene uansett. Smørefriheten er dessuten bare en delvis sannhet. Ikke noe iser som en smørefri ski når forholdene er sånn rundt null og det er nysnø i omløp. Husk alltid å ha med ´nordic easy glide´ fra swix eller tilsvarende i sekken :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, THU skrev:

Fischer sitt Crown mønster er etter min erfaring bra. Disse får du også uten stålkant. Smørefrie ski er alltid et kompromiss - gliden er så som så, og feller må på i de bratteste bakkene uansett. Smørefriheten er dessuten bare en delvis sannhet. Ikke noe iser som en smørefri ski når forholdene er sånn rundt null og det er nysnø i omløp. Husk alltid å ha med ´nordic easy glide´ fra swix eller tilsvarende i sekken :)

Takk for tilbakemelding! Fikk solgt unna mine Fischer fjellski med stålkant, og endte opp med å kjøpe Åsnes Breidablikk, ser for meg å bruke Halvfelle for det meste og ikke noe smøring utenom anti ising greier på fellene.

De hadde Fischer Crown i butikken også, men med min bruk som er 90% helt utenfor løype/skuterspor så valgte jeg å heller gå for Breidablikk som er en bredere ski. Og når du sier at også smørefrie må man styre litt med, så ble jeg tryggere på at det var rett valg.

 

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.2.2017 den 13.20, TomWithoutVom skrev:

Har hatt et par hunder oppigjennom som har blitt "filt" litt forsiktig over labbene med stålkantene i oplæringsøyemed, og aldri hatt problemer med dette vs. hund. :)

Du må ha hatt utrolig intelligente bikkjer, siden du klarer å lære dem å ikke bli kuttet av stålkanter...

Bruker man stålkanter på tur med hund, er det å regne som en søknad om å skamfere bikkja, så enkelt er det. Jeg kjøpte øyeblikkelig et par ski uten stålkant etter at ei av bikkjene som var med på tur klarte å kutte seg på skia mi mens jeg sto bom stille i sporet. I mitt hode tok jeg alle forholdsregler, men man kan faktisk ikke gardere seg mot alt. Det var griseflaks at det "bare" ble et par centimeters kutt, og ingen sener ble skadet - og at vi nesten var nede ved bilen igjen. Jeg tok konsekvensen av at jeg hadde vært idiot, og endret atferd. Så får heller den firbeinte bli igjen hjemme når randoskia blir med på topptur.

Spør en hvilken som helst veterinær om hva h*n mener om stålkanter og hund, og jeg garanterer at du får et engasjert partsinnlegg om emnet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.