Gå til innhold
  • Bli medlem

Rust i tanken Optimus 111C


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Jeg har fått tak i min Optimus 111C, som har stårr i ett par år med en liten skvett bensin på tanken. Det er litt rust i tanken på den. (Ståltank).

1. Hva gjør jeg med rusten i tanken? Hvordan fjerner jeg det?

2. Er det slik at det vil oppstå mindre rust i tanken om jeg fyller den med parafin i stedet for bensin?

3. Hvordan forebygger jeg rust i tanken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du helt sikker på at det er rust i tanken? Ståltankene på 111C ble belagt innvendig med et sort materiale, nettopp for å hindre rust. Men jeg er usikker på om de gjorde det på alle fra de startet produksjonen, eller om det var noe de begynte med etter hvert. Det er uansett et kjent problem at belegget løsner og tetter til systemet. Noen har god erfaring med å ta løs tanken og skylle den godt med forgasserrens - la det gjerne stå å godgjøre seg en stund.
Hvordan du kan forebygge videre rust eller beleggløsning aner jeg ikke. En mulighet er å få tak i en messingtank fra en 111 B eller T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Bjørn J skrev:

Er du helt sikker på at det er rust i tanken? Ståltankene på 111C ble belagt innvendig med et sort materiale, nettopp for å hindre rust. Men jeg er usikker på om de gjorde det på alle fra de startet produksjonen, eller om det var noe de begynte med etter hvert. Det er uansett et kjent problem at belegget løsner og tetter til systemet. Noen har god erfaring med å ta løs tanken og skylle den godt med forgasserrens - la det gjerne stå å godgjøre seg en stund.
Hvordan du kan forebygge videre rust eller beleggløsning aner jeg ikke. En mulighet er å få tak i en messingtank fra en 111 B eller T.

Det skulle jeg gjerne likt å se, for det er ikke noe belegg i min tank.

Jeg har forsøkt å ta bilde nedi, men det er fankje lett. Legger ved det bildet jeg fikk til med mobilen.

IMG_0131.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel mer sannsynlig at rustflak og belegg har kommet med drivstoffet som har vært brukt. Rustflak fra parafin til oppvarming av hus som har stått på gammel oljetank/fat  f.eks. Har det vært brukt lampeolje i tanken kan det legge igjen voksbelegg vil jeg tro. Her er en tråd fra en som pusser opp gammel primus, for tips om rens/vask: www.fjellforum.no/forums/topic/38725-bomsen-pusser-opp/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, zimwalker skrev:

Er vel mer sannsynlig at rustflak og belegg har kommet med drivstoffet som har vært brukt. Rustflak fra parafin til oppvarming av hus som har stått på gammel oljetank/fat  f.eks. Har det vært brukt lampeolje i tanken kan det legge igjen voksbelegg vil jeg tro. Her er en tråd fra en som pusser opp gammel primus, for tips om rens/vask: www.fjellforum.no/forums/topic/38725-bomsen-pusser-opp/

Jeg har eid den siden den var ny.

Det har kun vert brukt parafin og renset bensin fra nye flasker. Det er helt tydelig rust inne i tanken, utvilsomt. Flekker/felt med tynt rust og noen "rustprikker".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på amcarforum at noen rapporterer om meget gode resultater med eddik essens som rustfjerner. 2-4 døgn med stål liggende i dette og 90-99% av all rust (og lakk) er borte. Ved gravrust fjernet det 70%. I primustanken er det snakk om lett overflaterust. Jeg antar at det har blitt kondens i tanken siden den har lagt i campingvognen noen år, med en liten skvett bensin nederst i tanken.

Kanskje jeg skal fylle tanken med dette, og la den stå noen døgn? Kan det skade noe? (Det er jo sveis og noe messingdeler i den også).

 Returventilen er dårlig, så det betyr ikke noe om den blir ødelagt, jeg har ny.

IMG_0134.PNG

IMG_0135.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må vi vel nesten gjette litt. Eddik er syre, og ulike metaller gir galvanisk korrosjon til fordel for det edleste metallet.

Et par dager vil vel gå bra, evt tinn vil antagelig være det som lider mest.  Antar at rust i såfall kun er i bunnen av tanken så den behver kanskje ikke mer enn et par dl eddik? Skylle godt og lenge i varmt vann, tørke i steikeovnen, og så behandle med fet olje.  (matolje, kokt linolje etc) Olje som får skvalpe rundt litt, før det tømmes og tanken fylles med parafin bør vel være OK??  Bruk helst trakt med filter (kaffefilter?) når du fyller drivstoff.

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv brukt "eddik bad" til verktøy som har rustet. Funket det. Det med lettere overflaterust/flekker lå bare en dag, det som var hardt angrepet lå flere. Om jeg skulle gjort det med en primustank ville jeg kanskje ha tømt tanken relativt hyppig og sett på hva som komme ut før jeg fyller på igjen med ny blanding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å skylle godt med vann, fylle med WD40, og så skylle den med parafin når WD40 har funket ett døgn? Mer skånsomt? Kan det virke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Mareng said:

Cola? :)

Fosforsyren i cola løser rust, men jeg ville valgt noe annet for å slippe alt sukkeret som er i cola. Biltema selger noe som heter kalk-fett-rustløser, det inneholder bl.a. forsforsyre.
Kanskje fylle det på tanken, la det stå en stund, og skyll godt med parafin. For å forebygge nye rustangrep kan det være en tanke å fylle tanken full med parafin når primusen skal oppbevares, og tømme ut en passende mengde før du skal bruke den (tanken skal ikke være full når du fyrer opp).
http://www.biltema.no/no/Bygg/Maling-og-Fuging/Rengjoring/Kalk-fett-rustloser-2000020106/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Bjørn J skrev:

Fosforsyren i cola løser rust, men jeg ville valgt noe annet for å slippe alt sukkeret som er i cola. Biltema selger noe som heter kalk-fett-rustløser, det inneholder bl.a. forsforsyre.
Kanskje fylle det på tanken, la det stå en stund, og skyll godt med parafin. For å forebygge nye rustangrep kan det være en tanke å fylle tanken full med parafin når primusen skal oppbevares, og tømme ut en passende mengde før du skal bruke den (tanken skal ikke være full når du fyrer opp).
http://www.biltema.no/no/Bygg/Maling-og-Fuging/Rengjoring/Kalk-fett-rustloser-2000020106/

@dsk mistenker st syren kan gjøre i eddik kan gjøre skade, med hensyn til galvanisk korrosjon (men er ikke helt sikker?). Vil man løpe samme risiko med dette produktet?

Smart å ha den full med parafin under lagring, og tømme ut litt før bruk. Det skal jeg praktisere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken er av stål, men det er neppe syrefast legering. Altså vil syrer kunne angripe stålet, så det viktige er hvor sterk syre du bruker, og hvor lenge du lar den virke. Det Biltemastoffet inneholder under 5% fosforsyre, så om du lar den virke over natta vil jeg tro det går bra. Pumpehuset som stikker inn i tanken er sannsynligvis av messing som på andre 111, men jeg er usikker siden jeg ikke har C-modellen selv. Syre kan angripe messingen og føre til galvanisk korrosjon over tid.
Jeg ville hatt litt av det Biltemastoffet i tanken, men ikke så mye at pumpehuset kommer i kontakt med det.  Heller snu tanken litt forsiktig opp og ned slik at stoffet fordeler seg i tankens vegger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bjørn J

det stemmer at pumpehuset er i messing. I praksis er jeg redd det blir vanskelig å unngå kontakt med messingen.

Er det slik at denne prosessen vil fortsette selv etter at middelet er skyllet ut av tanken?

Sånn type WD40, er det alt for pinglete greier til å fjerne rust med? Det er vel rimelig safe tenker jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer ingenting om det kommer litt rustløser på messingen, og når du skyller tanken stopper prosessen. Det er vanlig å bruke ganske sterk sitronsyre til rens av messingtankene på 111, det viktige er å ikke la det virke for lenge. Står det for lenge blir messingen rosafarget, det er vel kobberet i messingen som gjør det når sinken oppløses.
Det finnes bedre rustløsere enn WD40, det er mer et smøremiddel etter min erfaring. Jeg ville helt klart prøvd det Biltemastoffet. La det virke en time eller to i første omgang, skyll med parafin, og se hvor mye rust det er i parafinen når du tømmer den ut. Gjenta evt. behandlingen til det ikke kommer mer rust i "skylleparafinen".
Og vil du gå virkelig grundig til verks kan du lage deg et enkelt elektrolysebad som du senker tanken i, da forsvinner definitivt all rust :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok prøvd med eddik først, siden det står i skapet, også fortsatt som jeg beskrev over.  Det er viktig å ikke fylle opp med eddik, eller annen syre å la det stå for lenge.  I dagens ryggen fri og advarsel om alt samfunn så er det jo viktig å minne om å tenke selv når man gjør noe som ikke står i bruksanvisningen. :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, dsk skrev:

Jeg hadde nok prøvd med eddik først, siden det står i skapet, også fortsatt som jeg beskrev over.  Det er viktig å ikke fylle opp med eddik, eller annen syre å la det stå for lenge.  I dagens ryggen fri og advarsel om alt samfunn så er det jo viktig å minne om å tenke selv når man gjør noe som ikke står i bruksanvisningen. :-)

 

 

Jeg tenkte som du, den står i skapet. Brukte ca 50/50 med eddikessens og vann. Dette tok en del, men ikke alt. Har stått til sammen ett halvt døgn.

Jeg tok deretter en tynn kost som jeg bruker til å vaske sugerør og sånt med (ikke engangssugerør, men sånne tykke til disneyflaskene til ungene). Denne kunne jeg bøye til og koste godt på innsiden av tanken, da kom resten.

Spylt ut tanken godt, sprayet med litt WD40, og skyllet godt med parafin flere ganger.

Om det skulle være noe igjen som kan løsne legger det seg i bunnen på tanken, 111C suger ikke opp alt, det minste bunnfallet blir liggende. Det er filter i fuelrøret, jeg har aldri hatt problemer med den. Jeg tror det går fint dette.

Jeg fyller tanken helt opp når den står lagret. Jeg kan ta å riste og sile innholdet før jeg tapper det tilbake på tanken når jeg skal bruke den etter en tids lagring, da ser jeg om det vil være mer løst rusk i tanken.

Kommer vel til å prøve den i kveld eller i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det fyr i den igjen. En forvarming, og gikk som en kule. Litt gul flamme på lav effekt som jeg synes å huske fra den tiden jeg brukte parafin. Og i forhold til når jeg fyrer med bensin på kjøkkenet, så lukter det nå parafin over hele kjøkkenet.

Den 20 år gamle gafittpakningen var ca halvparten igjen av, så jeg beholdt den og det funket. Filteret fikk jeg vasket, returventlien som lakk fikk jeg strekt ut, og tanlokkpakningen snudde jeg. Slapp å bruke noen reservedeler 👍

Full effekt:

IMG_0151.thumb.JPG.e3a7d0a18527ba41c6a86ce247170bef.JPG

Medium effekt:

IMG_0154.thumb.JPG.acf173033278a63d0e42147dbf8761bb.JPG

Lav effekt, litt gult synes jeg:

IMG_0156.thumb.JPG.3dc9aa42c5baeef09b50a3596c809270.JPG

Full effekt:

IMG_0158.thumb.JPG.2e4feaf0311aaa040ec8e528ba925fba.JPG

Lav effekt, litt gul flamme:

IMG_0163.thumb.JPG.a0fc1532255427b8e989aaa6380e1d2d.JPG

100% sotfri kjele:

IMG_0165.thumb.JPG.7c3f2165ac44845f6d26874ff740b506.JPG

Drivstoffet:

image.thumb.jpg.b8668d70033d0a3cda444704a949f66d.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.