Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger tips til Finnmarkstur


Isak Knutsen

Anbefalte innlegg

                              Planlegging av Finnmarkstur sommeren 2017

Mørke vinterdager og grått vær på Sørlandet er fine å bruke til å planlegge turer for året som kommer. En av de lengre turene som planlegges for sommeren, er en uke på Finnmarksvidda.

p1000622.jpg.f43ae11a9fa6f13478ccf8cc6b3b61de.jpg

Finnmarksvidda er stor, og tiden er begrenset, så området jeg tenker å traske rundt i er Øst for Alta, nærmere bestemt mellom Stilladalen og Stabbursdalen. Har hørt og lest at disse områdene skal være fine å tilbringe noen dager i.

Grovplanen er å gå fra øvre Stilla og østover mot Falkvannet, deretter videre mot Langvannet og videre nordover mot Veivannet. Så er planen å gå mer vestover og ned Tverrdalen og ned til veien igjen. Høres det ut som en grei rute?

5896014928ddf_kartfinnmark.thumb.png.b0329322804192d893073a9c464dabae.png

                                                                                          Her er den midlertidige grovruta

Er det noen som har erfaring med området eller har andre ruteforslag så er det bare å si ifra. Lurer litt på hvordan terrenget er å gå i (det er vel flatt og lettgått som ellers på Finnmarksvidda), og hvordan fisket er. Temperatur og værforhold kan helt sikkert variere veldig. Tenker å reise opp i første uka i August, er det en fin tid? Flybillettene til Alta er allerede bestilt…

Hvis noen kan svare på noen av spørsmålene jeg har stilt i innlegget så er det bare å skrive en kommentar eller ta kontakt, du finner mailardesse og telefonnummer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse
4 minutter siden, Smaltur skrev:

Hei, de vannene på nordsiden av Suoppatjavri, Avzanjavri og de to småvannene på nordsiden av det igjen, er veldig fine ørretvann. Jeg var der noen dager for noen år siden, veldig sprek og fin fisk!

Så det er et godt valg å legge ruta forbi der, slik du har gjort. Jeg var også i området der sommeren 2015, overnattet både på Reinbukkelvhytta og Bojobeaskihytta - gode hyttevalg om du vil ha ei natt eller to innendørs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.