Lompa

Søkefunksjonen (utskilt)

14 innlegg i emnet

Utskilt som et eget emne fra Skjult lenke - logg inn for å se den.

Disse greiene har jo vært diskutert på forumet før. Om man bruker søkefunksjonen kommer det opp masse.. 

Her er en grei artikkel som også tar opp dette med å senke duken (kapping). 

Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke for å være stygg, men søkefunksjon på forumet virker bare for de som har vært på forumet en god stund...... at det søkes i den tråden og ikke alt er helt noldus😂🤣💨

ViktorS og Sovjetunionen liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
11 timer siden, Terka skrev:

Fin artikkel Skjult lenke - logg inn for å se den

Siterer artikkelen:

"– Bruk baufil!

Teltstengene kan ofte virke for lange når du står med kalde fingre og skal trekke teltduken over. Det er fordi teltduken kan trekke seg sammen i kulde.

– Jeg pleier nesten konsekvent å kutte stengene med fem centimeter. Det er bare å gå på med baufil og kapp av, sier Valle.

– Det er viktig at alt er så enkelt som mulig når man skal drive med dette om vinteren."

Jeg oppfatter dette som en helt annen begrunnelse enn å få senket teltduken. Om man ikke har mulighet til å justere avstanden på stangkoppene, så er dette fornuftig på et dedikert vintertelt hvor dette ikke er hensyntatt. (Bruker man teltet sommerhalvåret kan de samme stengene da bli litt korte.)

Ikke meningen å kverulere altså! 1f601.png

Og ja, jeg fikk tips tidligere i uken om hvordan jeg kan bruke søkefunksjonen på hele forumet i stedet for bare i aktiv tråd, men var lirt interessert i din mening og erfaring siden du skrev at du har gjort akkurat det. 1f60a.png

Mulig jeg har formulert meg uklart, men for meg er det akkurat det samme. Hvis teltduken ikke når ned til bakken, så kapper man stengene. Det at duken blir strammere i kulda øker bare behovet for å stramme.. Om du ser avsnittet etter det du klippet så kommer det mer om dette.

Og til dette som ble nevnt lenger opp med å grave grop for stengene, så vil det bare fungere dersom du graver en renne tvers over, siden stengene er forbundet av en stropp mellom stangkoppene på undersiden av teltet. Hvis de får lenger vei, så vil ikke stengene bli nedi hullet.

Innerteltet er uansett klipset til ytterteltet, så avstanden mellom dem blir den samme.

Skjult lenke - logg inn for å se den Jeg har ikke fått med meg at ikke søkingen virket for noen. Er det noe nytt? Det er i tilfelle helt imot forumets hensikt..

Terka liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Skjult lenke - logg inn for å se den La meg vise med et konkret eksempel. Later som jeg er helt fersk og lurer på et vintertelt. Starter på Google og søker på vinterteltIMG_1499.thumb.PNG.149f2c0455f9b706238f62bca0463fed.PNG

Første bra treff er fjellforum 😀 Velger det

IMG_1500.thumb.PNG.80d52bfb5d7a8f3436c6eb84e62c43f1.PNG

En flott tråd kommer opp, etter å ha lest den skjønner jeg at nå er jeg kommet på rett plass, her er det mye kunnskap og praktisk erfaring. Finnes det flere gode tråder her?

IMG_1501.thumb.PNG.7e5a6d2d98a0903dba182f82080c3e2a.PNG

Humm fant 9 tråder... Det var ikke så mye info her allikevel 🤣

IMG_1504.thumb.PNG.3813badcd5ee9888b8ab143cff72f79d.PNG

Søker du riktig kommer det opp 1170 svar. Ikke rart at mange spør om det samme opp og opp igjen. Prøver du med ÆØÅ blir det enda mere krøll. For oss nerder går det greit med site kommandoen.🎉

IMG_1502.PNG

whistler, Lompa og Terka liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner hva du mener. Jeg har vel aldri tenkt på at man kan søke på den måten..

Terka liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har selv hatt problemer med søk her på forumet. Veldig ofte ender jeg uten treff. Men da er google bra å ha; start søket (i google) med "site:fjellforum.no" og deretter søkeordet.

*søk utføres uten hermetegn 

Endret av esphojo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enda mer gøy blir det med ÆØÅ: leter etter info om snøsag og søkte etter dette, med å velge alt innholdIMG_1507.thumb.PNG.29fd44f6ae9b6329871aef1eafda8dd8.PNG

Da kommer det opp litt rart tekst og ingen treff.IMG_1510.thumb.PNG.058c551cbb2e7dbbff96224025899f10.PNG

Retter du opp søkeordet kommer dette opp:

IMG_1509.thumb.PNG.2644e61306fc7f033f2332a4f9671640.PNG

Så er du ikke søkevant så blir det mye frem og tilbake, mye lettere å skrive en ny post, enn å finne ut hva skjedde nå. 

Ps: Dette burde vært en egen tråd. Men da må du kunne søke.... og dette er ikke nytt.

IMG_1511.thumb.PNG.31346b0d0520c767e214166ce073c725.PNG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utskilt som et eget emne fra Skjult lenke - logg inn for å se den.

Problemet med ÆØÅ ble rapportert til utvikleren av den plug-in 4 januar i år. I på vente av fix er "Google site search" avslått.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En annen ting som kan se på er filtrene, de er standard innstillt på "ulest" på lest status. Nå fungerer ikke funksjonen for å se "alt", altså både leste og uleste får jeg ikke opp selv om jeg velger det.

Dette fungerte for ikke så lenge siden. Gjelder ialle fall ved bruk av mobil (Galaxy S6)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 minutter siden, Omnilite skrev:

En annen ting som kan se på er filtrene, de er standard innstillt på "ulest" på lest status. Nå fungerer ikke funksjonen for å se "alt", altså både leste og uleste får jeg ikke opp selv om jeg velger det.

Dette fungerte for ikke så lenge siden. Gjelder ialle fall ved bruk av mobil (Galaxy S6)

Godt observert. Det er en feil i språkfila der. Får ikke sett på det nå, men skal fikse det. Altså - det funker når man benytter engelsk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, som relativt fersk forummedlem fikk jeg et bra hint om dette med begrensninger i søk tidligere i uken fra en av de hyggelige medlemmene på forumet.

Jeg bruker i hovedsak mobilen som nettleser og får ihvertfall her automatisk satt "This Topic" som avgrensning på søk. Det ser da ut til at søkemotoren er svært begrenset i søket. Kunne dette vær default satt til "This Forum" eller "All Content" slik at søket hadde fått med flere høyst reelle treff?

Edit: Antagelig er dette bare en parametersetting i config på hva som skal være default.

Screenshot_20170204-120135.png

Endret av Terka
Tor-Erik-L-77 liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg oppdaterte med siste versjon av språkfil... Chat ble plutselig "Prat" jaja.. Fortsatt noe som ikke er helt 100% med den aktivitetsstrømmen..

Søkealternativet endrer seg etter hvilken del av forumet man er inne på og jeg irriterer meg mest over at når man står på fortsiden av forumet og søker så søker man i "Artikler" og ikke i "emner".

Å ha en personlig innstilling for søk slik at man benytter de faste for forumsoftwaren er ikke mulig, men man kan ha personlige filtre som man også kan dele med andre. Jeg benytter ikke dette mye selv, men det kan være kjekt... Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det mulig å endre at man søker i alt innhold når man står i en tråd? Er vel her de fleste bommer ref innlegget lenger opp? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 hour ago, Radiosugge said:

Er det mulig å endre at man søker i alt innhold når man står i en tråd? Er vel her de fleste bommer ref innlegget lenger opp? 

Den feilen jeg har gått på oftest er at søk fra forsiden automatisk søker kun i Artikler og ikke på forumet. Hadde vært fint med en endring på hva som er default der for meg hvertfall.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive