Gå til innhold
  • Bli medlem

Intuisjon


Tom42

Anbefalte innlegg

Hender det at en intuisjon ramler ned i hodet ditt, og hva gjør du med den?  De er to valg, enten handle eller ignorere.  

I går skulle jeg på "en natt ved bålet" tur, av visse grunner kunne jeg ikke ta en avgjørelse på hvor før jeg dro hjemmenfra. 

Ett av alternativene var å gå over et islagt vann, og det er her intuisjonen ramlet ned i hodet mitt:   "Du må ha med ispigger"!     

Nå ble det ikke en tur over vannet, i stedet slo jeg meg ned ved "den pludrende bekken". 

Men siden jeg ikke våget å ignorere intuisjonen; har jeg ispigger også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du ikke visste hvor du skulle sa intuisjonen din at du skulle ha ispigget hvis du skulle til eller over vannet. Nå bestemte du deg riktignok underveis for ikke å gå til vannet. Avhengig av hvor avgjøelsen ble tatt, så kunne du ombestemt deg før du kom til "bålpunktet", eller du kunne lagt turen via vannet på tilbakeveien alt etter som.

Uansett var det mer riktig enn feil å ha med ispigger.

Sånn er det med mye, jeg har med meg ting i sekken på hver bidige tur som jeg aldri har brukt. Jeg kommer til å fortsette å ha det med, fordi den ene gangen som som det viser seg at det er nødvendig, så kan alt avhenge av å ha det.

Hvis du så det nylig sendte programmet "Amatørenes mester" der Elvestad klatrer. Så sa klatremesteren følgende da Henrik var litt "skeptisk": "For ikke lenge siden var det en som datt ned der og brakk begge beina, da er det allerede noen som har gjort det, så det kommer ikke vi til å gjøre".

Statistisk sett hadde han rett..

Så følg intuisjonen du!  

Med mindre du får en intuisjon om at du skal ta med deg mat på vei til butikken i tilfelle du blir sulten, er det meste greit. Er det veldig langt til butikken skal du få lov til å følge den også. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt rart dette her som man kaller intuisjon. Jeg tror at det ofte er sansene eller underbevisstheten som fanger opp ting eller vurderer ting uten at man gjør en aktiv tankerekke rundt det selv.  Min erfaring er at intuisjonen, magefølelsen, etc. ofte har noe riktig med seg.

Men selvsagt kan den være farget av andre ting og dermed være høyst ureell. F.eks. har min mor (som har en meget sterk intuisjon) først i fjor fått vite hva slags skikjøring jeg egentlig har drevet med da hun er ekstremt redd for snøras og dermed er tilnærmet allt på utsiden av skiløyper/skiannlegg farlig. Dette har dermed gitt utslag i unødvendige bekymringer når sønnen har vært på tur. (Lå på mellom seksti og hundre dager på ski en del år, og da kunne det fort blitt i overkant mye bekymringer i barndomshjemmet. 😂)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intuisjon er ganske spennende og det finnes massevis av forskning på temaet, men det er som ellers i psykologien: ingen enhetlig teori som alle er enig om. Derimot er det en rekke forskjellige teorier som både motsier hverandre, og teorier som kan sameksistere men ikke dekker helt det samme. Innen for beslutningsteori er vel kanskje den mest kjente teoretikeren Daniel Kahneman. Han har skrevet en bok om sin tosystem-teori, og hvordan den passer inn i en rekke andre teorier og hypoteser. Den er ganske lettfattelig og anbefales på det sterkeste. Kahneman er vel mest i leiren til dem som mener at intuisjon ikke nyttig, selv om den har klart adaptive funksjoner.

http://www.adlibris.com/no/bok/tenke-fort-og-langsomt-9788253036465

Det er jo selvsagt andre som burde nevnes, men da blir det kanskje litt for spesielt interesserte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.