Gå til innhold
  • Bli medlem

Nå er det snart dags...(for fisketur til Femund)


tom-runar

Anbefalte innlegg

Hei. Nå er snart tiden inne for fisketur til femund. I den forbindelse trenger jeg nok en del tips fra dere som er erfarne derfra.

Det første jeg lurer på er: Jeg var en gang inne på en side pånettet,hvor det var et webkamera som viste livebilde fra femund. Hvilken side var dette?

Et spm til, i første omgang: Hvor langt er det fra der hvor røavassdraget løper ut i femund, til opp til nedre roasten? Da tenker jeg på antall timer å gå!?

ellers, er dte noen som har noen gode sider på nettet som kan hjelpe meg med planlegginga av turen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Et spm til, i første omgang: Hvor langt er det fra der hvor røavassdraget løper ut i femund, til opp til nedre roasten? Da tenker jeg på antall timer å gå!?

Det er drøye 5 km fra Røsanden og opp til Roasten. Dette er langs sti, og det går vel på 1-2 timer avhengig av hvor fort dere går og om dere skal fiske dere oppover langs elva. Da går det nok litt mer tid, tenker jeg :)

Når det gjelder andre sider, så kan du sjekke denne: http://anders_gilljam.tripod.com. Du kommer hit via svartkjelen.com også, så du har kanskje allerde funnet siden.

God tur! Selv planlegger jeg en helgetur hit i juli. Kom gjerne med et turreferat i etterkant så får vi høre hvor storfisken står 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja, takk for fint svar!

Gleder meg som bare det, har ordnet meg fri og greier, så alt er klart. Men vi kommer torsdags kveld ganske sent, og båten går vell neppe før fredg morgen tidlig... Regner med vi legger oss ved elgå, noe forslag til bra plass i nærheten der?

Jeg skal gi dere referat, tro meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg som bare det, har ordnet meg fri og greier, så alt er klart. Men vi kommer torsdags kveld ganske sent, og båten går vell neppe før fredg morgen tidlig...

Har du sjekket båttidene? Jeg tror nemlig ikke at båten går fra Elgå før litt utpå dagen. Slik jeg har skjønt det, så er det bare en båt som trafikkerer Femunden nå (Femund II), og den går fra Synnarvika om morgenen. Det betyr at båten går nordover igjen fra Elgå 12.15 om den følger vanlig rute. Ta en titt her: http://www.femund.no/?side=rutetider, eller ring 72 41 37 14.

Hvis dette faktisk er sånn som jeg tror, så hadde jeg kjørt til Synnarvika torsdag kveld, for så og tatt båten til Røa fredag morgen. Da er du klar til å gå 09.30 framfor 14.45. Men ring og hør om dette stemmer for sikkerhetsskyld. Det hadde jeg gjort. Ser også ikke ut til at båten begynner å gå før 11.juni i følge tabellen, men det er kanskje etter dette du skal på tur?

Når det gjelder overnattingsplass, så har jeg ligget langs vegen før Elgå en gang. Kjørte oppover sent, og la meg til på en fin plass ved Djupsjøen ca. 8-9 km før Elgå. Ikke noe fisk å få her da, så jeg ville nok kjørt helt til Elgå hvis dere holder på den planen.

En annen mulighet er selvsagt å kjøre til Jonasvollen på andre siden av Femunden. Båten er innom her på veg opp igjen også, men dere får fortsatt ikke startet turen fra Røsanden før 14.45.

Når jeg var avgårde sist, gikk jeg på beina fra Elgå og over i Grøtådalen. Dette anbefales virkelig, men er en litt lengre tur. Det er snaue 20 km, men veldig lett og fint terreng. Grøtådalen er en perle, og jeg skal røpe at jeg har min rekordfisk fra et vann herfra... :(

Bare spør om det er noe mer, så skal jeg svare så godt jeg kan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et utdypende og fint svar, ser ut til at du har tilbragt noen timer i marka der!? Deg skal jeg bruke videre!:wink:

Du ga meg en kjempeidè om å heller legge meg i Synnervika åfå utnyttet båten bedre! Men jeg skal studere rutetidene først.

Er foresten 22 juni det er dags...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dte forresten noen her som har noen fine bilder fra Femundsmarka,som de vil dele med meg? Er så spent på terrenget der. Jeg skal opp røavassdraget og til Roasten.

Jeg har bare vært der to ganger. En vintertur og en sommertur.

Sommer turen i pinsen 2003 var ganske lang, og jeg gikk alene. Kartet over ruta ser du under. Turen er omtrent 65 km.

Den andre turen var i påsken 2004 Da hadde vi start og sluttpunkt i Synnarvika, og hadde en utrolig flott loffetur. Kartet over hvor vi gikk på denne turen, finner du sammen med bildene.

post-48-133474419952_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke ut som om du hadde noen fare der, selv om du var alene! Fin tur!:D

Driver å tenker litt på utstyr...fluer...jeg fisker for det meste ned flue, men hvilke fluer er vanlige å bruke i femund\ røa\ roasten? Er jo ikke bare ørret der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver å tenker litt på utstyr...fluer...jeg fisker for det meste ned flue, men hvilke fluer er vanlige å bruke i femund\ røa\ roasten? Er jo ikke bare ørret der...

Der må jeg melde pass, gitt! Jeg fisker bare med mark og sluk/spinner. Har keine ahnung på fluer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

vil bare ønske godtur, og be om at en del av fangsten slippes ut igjen, slik at vi kan ta den når vi kommer oppover :wink: Vi tar båten til røsand den 26 juni. førstegangs farere er vi også.

det skal nevnes at vi har en uke til rådighet og kano+hund skal medbringes.

i den forbindelse lurer jeg på hva man skal bruke av spinnere, sluk o.l.( farger, str o.l. )

andre tips mottas også med stor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, skal nok la det være noen igjen til dere også!:?

Når det gjelder sluk vet jeg om en som garantert blir med meg til femund:

6491_s.jpg

Dette er den ultimate ørretsluk. Blir den for lett å kaste, kan du også feste en søkke 20-30cm forran den....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, skal nok la det være noen igjen til dere også!;)

Når det gjelder sluk vet jeg om en som garantert blir med meg til femund:

6491_s.jpg

Dette er den ultimate ørretsluk. Blir den for lett å kaste, kan du også feste en søkke 20-30cm forran den....

genial på gjedda også, da den syns veldig godt når sola skinner!

Bruker en liten en, som jeg kan manøvrere gjennom sivet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.