Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner - overnatting i skog - hva trenger vi?


Tempus

Anbefalte innlegg

Vi er tre jenter som planlegger å gå fra Skar i Oslo til Harestua i Oppland i sommer. Turen har vi funnet her  http://www.lommekjent.no/ruter/1290272 Lengden er i følge nettsiden 51km. Ingen av oss har gått noe særlig lenger enn en times tid med sekk før og ingen av oss er godt trent. Vi vil derfor bære så lett som mulig. Selv har jeg en Bergans Trollhetta sekk  

Vi har soveposer (tunge og store), telt, liggeunderlag osv. 

Da vi kun er vant til små turer i skogen så vet vi ikke helt hva vi kan forvente oss. Vi planlegger tre overnattinger på turen.

Hvor mye mat beregner man til en slik tur? Har dere tips om hvilken mat? Går det an å drikke fra vann vi går forbi underveis? Hvor mye klær pakker vi med? Må vi lære oss kart og kompass, eller ser dette ut som en tur der vi ikke har behov for det? 

Kom gjerne med alle gode tips dere har!

Endret av Tempus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden du selv sier dere har lite vandreerfaring og er utrente så vil jeg foreslå en kortere rute og heller få tid til å nyte litt mer tur. Om dere har 3 overnattinger antar jeg 4 dager til vandring. Det gir et snitt på 12-13km pr dag noe som faktisk kan bli vrient med tunge sekker, utrente kropper og såre føtter ;) Høydeprofilen viser også at det vil bli ganske strabasiøst. Sett eventuelt av en ekstra overnatting eller kort inn turen med 10-15km.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Siden du selv sier dere har lite vandreerfaring og er utrente så vil jeg foreslå en kortere rute og heller få tid til å nyte litt mer tur. Om dere har 3 overnattinger antar jeg 4 dager til vandring. Det gir et snitt på 12-13km pr dag noe som faktisk kan bli vrient med tunge sekker, utrente kropper og såre føtter ;) Høydeprofilen viser også at det vil bli ganske strabasiøst. Sett eventuelt av en ekstra overnatting eller kort inn turen med 10-15km.

Takk for svar! Problemet er bare at vi ikke aner hvor vi da kan gå. Vi har brukt litt tid på å finne denne turen. Avhengig av å finne en tur med rute og forslag til overnattingssted, tar ikke sjansen på å bare gå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville trent styrke, et par gode økter knebøy i uka og sekken føles mye lettere :D

Ellers ville jeg tatt et par prøveturer, en natt ved Øyungen eller Elvann for å teste utstyret, ta dere en lørdag der dere går med tung sekk i 4-6km og deretter slår camp, helga etter går dere 8-10km og slår camp, på den måten blir dere bedre kjent med hva som funker og ikke funker for dere. Det er _masse_ steder å gå i Oslomarka :)

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Jeg ville trent styrke, et par gode økter knebøy i uka og sekken føles mye lettere :D

Ellers ville jeg tatt et par prøveturer, en natt ved Øyungen eller Elvann for å teste utstyret, ta dere en lørdag der dere går med tung sekk i 4-6km og deretter slår camp, helga etter går dere 8-10km og slår camp, på den måten blir dere bedre kjent med hva som funker og ikke funker for dere. Det er _masse_ steder å gå i Oslomarka :)

 

Øyungen telta vi ved i fjor sommer, den turen gikk fint selv med to hunder som vimset frem og tilbake. Da hadde vi også med litt mer utstyr enn det vi skal ha i sommer, blant annet en liten gassgrill vi gikk og bar på. Jeg hadde fremdeles nok energi til å jogge rundt og lete etter ledig teltplass.

Det skal sies at vi er vant til å gå i skogen med hundene en times tid hver dag, men da så klart uten sekk og i et relativt bedagelig tempo. Jeg fylte sekken med 6-7kg brusflasker forrige uke og merket knapt at den var på ryggen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Tempus skrev:

Øyungen telta vi ved i fjor sommer, den turen gikk fint selv med to hunder som vimset frem og tilbake. Da hadde vi også med litt mer utstyr enn det vi skal ha i sommer, blant annet en liten gassgrill vi gikk og bar på. Jeg hadde fremdeles nok energi til å jogge rundt og lete etter ledig teltplass.

Det skal sies at vi er vant til å gå i skogen med hundene en times tid hver dag, men da så klart uten sekk og i et relativt bedagelig tempo. Jeg fylte sekken med 6-7kg brusflasker forrige uke og merket knapt at den var på ryggen. 

Da går det sikkert helt fint, det er jo Nordmarka og en veldig overkommelig tur, dere kan jo merke dere et par "nødutganger" på vegen i tilfelle noen får gnagsår. Er ikke sååå mye som kan gå galt der oppe. Ta med dere et par ekstra pakker med Real hver i tillegg til det dere beregner å spise, les pakklister her på forumet og ta det som en læringstur :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Tempus skrev:

Øyungen telta vi ved i fjor sommer, den turen gikk fint selv med to hunder som vimset frem og tilbake. Da hadde vi også med litt mer utstyr enn det vi skal ha i sommer, blant annet en liten gassgrill vi gikk og bar på. Jeg hadde fremdeles nok energi til å jogge rundt og lete etter ledig teltplass.

Det skal sies at vi er vant til å gå i skogen med hundene en times tid hver dag, men da så klart uten sekk og i et relativt bedagelig tempo. Jeg fylte sekken med 6-7kg brusflasker forrige uke og merket knapt at den var på ryggen. 

Fortsett med det. Fyll på litt mer vekt i sekken når du allikevel tar disse timesturene. Det gir utrolig mye mer effekt ut av turen enn å gå uten sekk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Gittiamo skrev:

Lenge til sommeren, så da er det bare å komme igang med trening nå :) 

Styrk kjernemusklene, bein og rygg og tren kardio. 

For å trene på å bære sekk kan dere begynne å gå kortere turer med sekken på ryggen. Som vekt er 3l poser til spylevæske fine, hvis du ikke har egen tilgang på posene, spør på en bensinstasjon om du kan ta noen ut resirkuleringen som de har. Begynn med 3 poser som da gir 9kg vekt i sekken. Øk lengden på turen litt etter hvert og putt f.eks 5 poser i sekken. Gå opp mot 1.5t eller mer med den vekten på slutten. Det vil si en lengde på 7-9km i passe tempo. Er det uproblematisk burde en dagsettappe på 15km eller litt mer gå fint. 

Det er ikke sikkert du vil ende opp med så mye utstyr at det bikker 15kg, men skal du ha med mat for flere dager og utstyret forøvrig ikke er av det letteste øker vekta fortere enn du aner.

Har du kjøkkenvekt, vei utstyret ditt og skriv vekten opp på en liste, så tenker du over hva du kanskje skal ha med og summer vekten. Da får du ikke en kjempeoverraskelse når du har stappet alt oppi sekken og skal løfte den etterpå. Utstyrsliste og veiing av utstyr kan du begynne med allerede nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dere må lære dere kart og kompass, helt nødvendig. Sjekk hvilke vannhull (ikke puber) dere vil gå forbi. Pass på alltid å ha nok vann. Gikk tom for drikkevann selv i fjor sommer. Var ganske dehydrert og utmasa da kona plukket meg opp i Lommedalen. Gå nøye igjennom ruta dere har planlagt vær lit kritisk med hvor dere henter vann, stort sett bør ikke det være noe problem. Sjekk lett pakke trådene som finnes her på forumet. Der er mye bra tips. Ta med litt førstehjelpsutstyr. Plaster, sår strips, paracet/ibux støttebandasje m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1A: Se till att ha saker som fungerar. Ingenting är så tungt som saker som inte fungerar.

Ett sätt att få ned vikten på packningen är att använda någon form av fastbränsle-brännare, t.ex. ett sådant här:

http://www.backpackinglight.co.uk/bushcraft/RD104.html

Det måste ni öva på att använda i förväg. Och man måste ha någon form av backup (t.ex trangiabrännare med alkohol). 

Mat: Ni bhöver frukost, lunch och middag alla dagar ni är ute. Typsik frukost för mig är 2 skivor grovt bröd med tubost + lite stekt korv eller bacon och kanske lite stekt ägg. Lunch: Frystorkat, en påse real eller motsvarande. Middag: Mer bröd + pulversoppa + lite chocklad. Mat som kan vara bra istället för frystorkat är tortelini. Man kan även steka fläsk i förväg och ta med. Håller i flera dagar även om sommaren om man har stekt det ordentligt. Ris (boil in bag) kan man också ha med. 

Vatten kan ni ta nästan överallt, men bara nästan. Ser vattnet inte OK ut (partiklar i vattnet) så är det troligen inte OK.

Öva innan. Inte bara på att bära, utan ta någon tältnatt och dagstur med matlagning på schemat. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telt kan jo også byttes mot tarp. I skogen er det man ikke like utsatt for vær som på fjellet.
Se igjennom alle kloke tråder om mat og drikke, men kan anbefale å ha energibarer og en pose nøtter på lur. Det er alltid greit å ha med en liten premie til man når camp (les lommelerke).

Brukt tid på å bli kjent med sekkene og hvordan disse pakkes best mulig for den mest behagelige opplevelsen. Ha skift i vanntette poser og pass på at beina deres har det bra gjennom turen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere trenger ikke kart og kompass om dere følger en merket rute. Ville ha printet ut den turruten, og tatt med mobil og en strømbank. Angående vann så er det vann overalt i marka, og det går ann å drikke det. Lurt å ta det som er i bevegelse og ikke fra badeplasser ol. Litt partikler og farge vil det ofte være i vannet. Om hundene skal være med, er det jo fint om de kan ha på kløv og bære sin egen mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Hege Szyrxzc skrev:

Dere trenger ikke kart og kompass om dere følger en merket rute. Ville ha printet ut den turruten, og tatt med mobil og en strømbank. Angående vann så er det vann overalt i marka, og det går ann å drikke det. Lurt å ta det som er i bevegelse og ikke fra badeplasser ol. Litt partikler og farge vil det ofte være i vannet. Om hundene skal være med, er det jo fint om de kan ha på kløv og bære sin egen mat.

Er nok ikke enig med deg. Tror ikke en skal råde nybegynnere eller erfarne for den saken skyld til å dra avgårde uten kart og kompass. Så godt er det ikke merka i marka. Møtte sjøl to tyske ungdommer på Krokskogen i fjor sommer. De hadde ikke kart da de synes det var for dyrt. De bad om hjelp for de visste ikke helt hvor de var eller hvor langt de hadde igjen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat: tredagers tur = 2 frukoster, 3 lunsj og 2 middager pr personer. I tillegg ta med ein nøtte/rosin/sjokoladepakke + + + 

Tips til frukost er 1 porsjon havregraut eller risensgrynsgraut eller noko børd med pålegg. Eg går for 1 dl ming hurtig grøtris + 1,5 dl tørrmjelk (viking) 0g sukker og kanel. Eit tips for å få meir ut av dagen er at dåke riv leir og pakker sekker nesten ferdig og så et frukost.

Lunsj: har dåke tid til å stoppe og koke opp lunsj eller vil de ha kald lunsj? varmlunsj er f eks pakke nudler, enkel pastarett, rett i koppen med polarbrød osv, lunsjkake bakt heime, brød og pålegg etc etc Søk litt på fjellforum om tips.

middag: på ein 3 dagers så ville eg droppe real og tatt med litt god mat, f eks kjøttdeig-pasta - gryterett i pita- suppe med masse pasta og pølser- fantasien set grenser. Kjekt å ha noko godt å eta på når de har slått leir og skal slappe av. Lag ferdig mest mogleg før turen så slepp de å dra med så masse dall og matlaginga går kjappare.

Ta med kart og kompass uansett!

Sjekk pakklister og sommertur f eks på dnt sine sider. Ikkje dra med for mykje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dere er ute på en times tur daglig med hundene, så har dere super anledning til å trene med sekk. Start med 6-7 kg og gå gjerne opp til 10-12. Når turen kommer er dere vant til å gå med tung nok sekk. Det er et veldig bra utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk samme tur i høst men da til Songsvann istedenfor Skar. Jeg veit ikke om dere bor i Oslo eller oppover mot Grua men vil anbefale dere å gjør som jeg gjorde, ta toget opp til Harestua og gå derfra og ned til Songsvann.

Det er en kjempe fin tur og veldig godt merket, om du vil gå på sti eller grusvei. Jeg mener ikke dere trenger noe kompass, men det er alltid lurt og lære seg kart og hvordan man bruker det. ta med et kart og følg med på hvor dere går.

Vann er det massevis av i Nordmarka. Ta med dere en flaske med vann og etterfyll etter behov langs ruta.

Tøy, jeg tar som regel ikke med meg noe særlig på småturer. Anbefaler at dere tar med Ullsokker, en shorts, en Ulltrøye og et microfiber håndkle. Gå i en skalljakke, softshellbukser, ulltrøye og gode sko.

Forslag til pakkliste;

Sekk

Telt

Sovepose

Liggeunderlag

Tøy (Ullsokker, en shorts, en Ulltrøye. Kanskje en dunjakke om dere fryser på kveldene)

Kokeutstyr (Brenner, gass, gryte) Stekepanne om dere skal ha med noe som må stekes.

Talekern, kopp, bestikk

Microfiberhåndkle, til bading.

Tannbørste, tannkrem, sportsteip. sportsteip er det viktigste om dere får gnagsår.

Mat, finn ut hva dere vil spise og pakk med ekstra nøtter og sjokolade

Kniv, alltid greit å ha

 

Dette er bare et forslag. Det er viktig at dere kommer dere ut å går noen turer blir kjent med hva dere trenger. Første tur så tar dere med mer enn dere trenger, neste tar dere bort det dere ikke trengte. så fortsetter dere bare sånn frem til dere finner det dere trenger.

Dette blir en kjempe tur for dere, det er veldig deilig å ha marka så nært. 

Lykke til og bare spør om dere trenger hjelp til noe.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for så mange gode svar!

 

På 5.2.2017 den 13.57, MountainGoat skrev:

Jeg gikk samme tur i høst men da til Songsvann istedenfor Skar. Jeg veit ikke om dere bor i Oslo eller oppover mot Grua men vil anbefale dere å gjør som jeg gjorde, ta toget opp til Harestua og gå derfra og ned til Songsvann.

Det er en kjempe fin tur og veldig godt merket, om du vil gå på sti eller grusvei. Jeg mener ikke dere trenger noe kompass, men det er alltid lurt og lære seg kart og hvordan man bruker det. ta med et kart og følg med på hvor dere går.

Vann er det massevis av i Nordmarka. Ta med dere en flaske med vann og etterfyll etter behov langs ruta.

Tøy, jeg tar som regel ikke med meg noe særlig på småturer. Anbefaler at dere tar med Ullsokker, en shorts, en Ulltrøye og et microfiber håndkle. Gå i en skalljakke, softshellbukser, ulltrøye og gode sko.

Forslag til pakkliste;

Sekk

Telt

Sovepose

Liggeunderlag

Tøy (Ullsokker, en shorts, en Ulltrøye. Kanskje en dunjakke om dere fryser på kveldene)

Kokeutstyr (Brenner, gass, gryte) Stekepanne om dere skal ha med noe som må stekes.

Talekern, kopp, bestikk

Microfiberhåndkle, til bading.

Tannbørste, tannkrem, sportsteip. sportsteip er det viktigste om dere får gnagsår.

Mat, finn ut hva dere vil spise og pakk med ekstra nøtter og sjokolade

Kniv, alltid greit å ha

 

Dette er bare et forslag. Det er viktig at dere kommer dere ut å går noen turer blir kjent med hva dere trenger. Første tur så tar dere med mer enn dere trenger, neste tar dere bort det dere ikke trengte. så fortsetter dere bare sånn frem til dere finner det dere trenger.

Dette blir en kjempe tur for dere, det er veldig deilig å ha marka så nært. 

Lykke til og bare spør om dere trenger hjelp til noe.

 

 

Var det skiltet der du gikk? Hadde du overnattinger, og hvor overnattet du i tilfelle? Var det fine teltplasser? Ruta vi egentlig skal gå går forbi Katnosa og Kikut. Gjorde din rute også det? Hvor mange km var veien du gikk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første stykket er ikke skiltet til du kommer deg ned til Store Skillingen(Vann). Derfra er det skiltet hele veien nedover og uendelig med mulige ruter. Både på grusvei og på sti.

Vi tok toget opp etter jobb fredag og overnattet ved Mantjern og var hjemme lørdag i 19 tiden. Det komme helt ann på hvilken tur du ønsker deg. Om du ønsker å gå mest mulig eller om du vil slappe av og gjøre mer tur og overnatting ut av det. Det er godt skiltet hele veien nedover til songsvann, skar, frognerseteren.

Vi gikk øst for Katnosa og kikut. Se kart på de punktene jeg har nevnt så skjønner du kanskje. Vi gikk på noen traktorveier fra Harestua til Store Skillingen.

Mener vi gikk 4-4,5mil. Husker ikke helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved Gjerdingen, Katnosa og mellom Vesle og Store Sandungen er det fine teltplasser. Det samme ved Kikut hvor det også er god utsikt!

Det er fint mulig å gå denne ruta med en overnatting som MoutainGoat sier. Tror jeg brukte omtrent 15 timer relativt kjapp gåing men da gikk jeg fra Grua. Med to overnattinger så har man god tid til å nyte turen og. Det er relativt godt skiltet i Nordmarka men sikkert lurt å ta med iallefall kart. 

Endel av ruta går langs tømmerveier i Nordmarka som opplevdes litt monotont for beina mine. Men turen er kjempefin og anbefales. 😉

Vannet underveis er stort sett det samme som tilslutt ender i Maridalsvannet så det går fint å drikke fra vann og større bekker. 

Endret av RoyN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Gikk en av mine første turer i Nordmarka i vinter for å bli litt bedre kjent på en helg. Vi blei litt overrasket over hvor mye stigninger og daler det faktisk er der, veldig artig. Men kan fort bli tungt om dere har tung sekk og starter på Skar. 

Ellers synes jeg @MountainGoat oppsummerer resten veldig bra. Ta med Kart og Kompass uansett og øv. Kjipt den dagen dere ikke har strøm på mobilen og powerbanken ikke funker pga fukt feks. :-) 

Mye bra nevnt her så jeg legger bare på en av mine tips; Velg ull undertøy. Både som det du går i og som tørt skift. Pakk det tørre i en tynn vanntett pakksekk. Ja det er sommer men tro meg, varm om dagen = kaldere på kvelden selv om det er 15 varmegrader. Kroppen kan fort bruke mer enn 12 timer på å tilpasse seg fra 30 varme til 15 varme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.2.2017 den 9.51, Per Fredrik skrev:

Er nok ikke enig med deg. Tror ikke en skal råde nybegynnere eller erfarne for den saken skyld til å dra avgårde uten kart og kompass. Så godt er det ikke merka i marka. Møtte sjøl to tyske ungdommer på Krokskogen i fjor sommer. De hadde ikke kart da de synes det var for dyrt. De bad om hjelp for de visste ikke helt hvor de var eller hvor langt de hadde igjen. 

Kart må en selvfølgelig ha, men kan du lese kartet klarer du og navigere deg frem i Nordmarka etter myrer, bekker, høydedrag etc. Har aldri brukt kart og kompass på mine turer i Nordmarka og har heller ikke gått meg bort eller på annen måte havna på feil sted. Men selvfølgelig: kart skal en ha med seg.

Du spør om drikkevann, jeg drikker nå hvertfall vann fra bekker i marka. Må vel innrømme et jeg også kan finne på å drikke fra stillevann også-har aldri blitt sjuk av det, heller ikke antydning til "reisemage"

Når det gjelder mat ville jeg gått gjennom behovet ditt på en vanlig dag og så lagt på en del på alle måltider, dere sliter adskillig mer på en sånn tur enn ellers hjemme i hverdagen. En 3-4 dagers tur i marka klarer dere uten og gjøre det mer avansert i matveien enn bare rett og slett ta med mer enn nok mat, trenger ikke lage avanserte systemer med veiing og nøye planlegging av mat på en slik tur. 

Distansen deres på 3 dager uten trening og rutine blir kanskje det tøffeste, men bør være oppnåelig.

God tur!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.