Gå til innhold
  • Bli medlem

Er det bare meg, eller lufter helsport superlight dårlig?


Jorgenms

Anbefalte innlegg

I fjor gikk jeg til innkjøp av et Helsport Fonnfjell 2 Superlight. Glad og fornøyd med nytt telt dro jeg på tur. Opplevde teltet som veldig klamt, ga dårlig luft og lite luftgjennomstrømning. Spesielt ille var det på en tur i femundsmarka hvor det var 10-15 grader på nattestid, og sola sto opp i 3-4 tiden på morgenen. Ble så ille at jeg måtte ut av teltet lenge før jeg normalt ville stått opp. Er det fler som har denne erfaringen fra superlight teltene? Har solgt fonnfjell, men trenger et tilsvarende telt til enmannsbruk både sommer og vinter. Ser ut som det beste alternativet er et telt med mygg-innertelt til sommerbruk og noe annet til vinterbruk, men det er litt råflott å ha to enmannstelt. Noen som har erfaringer med f.eks de tradisjonelle tunellteltene til helsport i superlight modeller som kan si om jeg må forvente samme problem på sommeren som jeg opplevde i fonnfjell? Fonnfjell har jo ikke så sofistikerte luftemuligheter som tunellteltene, men selv med baldakinen åpen og innerteltet lukket opplevde jeg det som veldig klamt. Må jo ha innerteltet igjen pga myggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har Fjellheimen superlight 2 camp og vil ikke si at jeg har opplevet tilsvarende. Har det som egotelt, men vi har sovet 2 stk i det ved et par anledninger. Nå skal det sies at det var forholdsvis kjip sommer i Finnmark i fjor så det er ikke sikkert vi tangerte 2-sifret temperatur de dagene vi/jeg brukte det... Og med kjip sommer følger gjerne litt vind så det kan hende vi hadde naturlig lufting uten at jeg husker nøyaktig. Men hvis jeg hadde opplevet det som klamt og dårlig luft så ville jeg nok husket det....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Jorgenms husker du/vet du om:

  • Var bakken fuktig/ hadde det regnet?
  • Hvor mye sol fikk du på teltet på morgene?
  • Hadde du footprint ?
  • Hadde du noe fuktig tøy etc i teltet?
  • Hadde du laget mat/kokt vann i teltet på kvelden ?
  • Var det vindstille ?

Har 3 SL telt fra HS selv, Ringstind, Trolltinden og Reinsfjell, og har vel ca 30 døgn i disse fra sol til 20 cm våt nysnø. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ihvertfall veldig fornøyd med Reinsfjell SL som jeg mener har meget god ventilasjon. 
Når du mener klamt regner jeg med du tenker på kondens og ikke "varme" fra sola? Sistnevnte er ikke så mye å gjøre med, utover å prøve å plassere teltet slik at du har skygge mot øst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd Fonnfjell selv, men har et Ringstind light.

Med åpen baldakin ser Fonnfjell ut som en gapahuk, så det er nesten rart det skulle bli klamt i innerteltet. 

På Ringstind er bare 1/3 av døra på innertelt myggnetting, så det kan begrense luft inn på det teltet. På Fonnfjell ser det ut som hele døra er myggnetting? I så fall burde det vært gode muligheter å lufte.

Nå er du på leting etter ett nytt telt. Tenk på at *alle* telt er varme og klamme hvis du ikke tar hensyn til vindretning og sol - spesielt morgensola fra 5-6 tida kan gjøre alle telt til drivhus. Planlegg teltplass slik at det er skygge fram til du står opp. Setter du teltet på et sted med litt trekk, får du bedre gjennomlufting i teltet og sannsynligvis mindre mygg også.

Et annet triks er å bruke redningsfolie og legge som pressenning over teltet mot solsida. Redningsfolien kan legges mellom inner- og yttertelt og fremdeles gi noen timer ekstra søvn, men best effekt har den på yttersiden av teltet.

Min erfaring er at plassering og solskjerming av teltet har større betydning for badstufølelsen, enn produsent og vekt på teltet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Radiosugge, tørr bakke, ikke regn, ingen fyring, ikke fuktig tøy og heller ikke footprint. Derimot mye sol direkte på teltet men samtidig litt trekk i lufta. Problemet virker å være at det ikke blir noe luftgjennomstrømning i innerteltet, som øker badstuefølelsen betraktelig. Hvordan opplever du dette i dine SL telt? 

@whistler tenker på varme fra sola. Kanskje bedre beskrevet som hva Gemajohn kaller badstuefølelsen. Jeg er også unormalt varm av meg, og opplevde dette som et stort problem. Å plassere teltet i skyggen ville såklart hjulpet på, men det er ikke alltid så lett midt på sommeren da sola står opp 3 på natta og er midt på himmelen før man vet ordet av det. Turkompisen som sov i et MSR Hubba Hubba hadde det helt knall selv om sola steika, og våkna ikke før langt utpå morrakvisten. 

@Gemajohn Samme på fonnfjell (ihvertfall den jeg hadde) at døra var 1/3 myggnetting. Ser ut som de har fikset dette på 2017 modellen. Skal prøve å planlegge teltplass litt bedre neste gang. Sikkert mye å hente der. Og redningsfolie som solskydd var jo smart, det skal jeg huske på!

Det skal sies at jeg også har et Exped Orion 3 Extreme, som jeg aldri har opplevd sola som spesielt plagsom i. Dette er jo et telt med kraftigere duk og dører på begge sider for gjennomlufting. Fonnfjell har kun én lufteluke oppe på innerteltet og myggnett øverste tredjedelen av innertelt-døra. Vanskelig å skape noe luftgjennomstrømning i innerteltet med den løsningen.

Så inntrykket jeg får fra alle dere tre er at dere ikke mener de andre superlight modellene lufter noe dårligere enn andre telt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Jorgenms skrev:

 

@whistler tenker på varme fra sola. Kanskje bedre beskrevet som hva Gemajohn kaller badstuefølelsen. Jeg er også unormalt varm av meg, og opplevde dette som et stort problem. Å plassere teltet i skyggen ville såklart hjulpet på, men det er ikke alltid så lett midt på sommeren da sola står opp 3 på natta og er midt på himmelen før man vet ordet av det. Turkompisen som sov i et MSR Hubba Hubba hadde det helt knall selv om sola steika, og våkna ikke før langt utpå morrakvisten. 

 

Så lenge det er sola så er det ikke mye å gjøre med og jeg har vondt for å tro at temperaturen i Hubba-Hubba er så veldig mye lavere om teltene ellers sto plassert likt i forhold til sol og trekk. Noe effekt av innertelt i mesh og duk som ikke går helt ned til bakken får han nok, men står sola å steiker rett på blir det badstue uansett.
På sommeren plasserer jeg alltid teltet med skygge fra trær mot øst, så langt det er mulig. Dette går selvfølgelig ikke midt på vidda, men under tregrensa er det verdt å bruke litt tid på å finne en plass som gir deg skygge på morgenkvisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Etter å ha vært på utallige turer med min Hillebergtelt og venninnen min sitt Reinsfjell sl 2 har vi hatt god mulighet til å sammenligne lufting (dvs ca hver morgen) og mitt inntrykk er at reinsfjell iallfall lufter godt, svært lite kondens i det teltet selv på vindstille dager. Om fonnefjell lufter dårligere er en helt annen sak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke SL teltene til Helsport selv. Har bare sett de slått opp på messer og i butikker. Etter hva jeg har sett er ventiler litt mindre på SL enn på de vanlige modellene. Men etter det du skriver om sol og vindstille vil jeg si at fargen på teltet har mye å si. Det blor fort varmt og føles klamt. Er det helt vindstille blir det for lite sirkulasjon selv med baldakin åpen. 

Jeg har selv et telt ala hubba med mye netting i innertelt. Det lufter også under duken rundt nesten hele teltet. Men det viktigste der er nok at ytterduk er lys gulhivt. Har ikke følt det varmt i det teltet selv midt på sommeren. Ulempen men så lys duk er jo at det blir lysere inne så klart. 

Dumt at de lager SL teltene som i stor grad er sommertelt i blått og grønt, burde vært tilgjengelig i en lys farge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sol på teltet = badstue. Har du litt for varm sovepose i forhold til om du sover varmt i tillegg er det helt pyton. Reinsfjell SL med begge dører festet åpne i både ytter og innertelt, for full gjennomtrekk er det beste av de jeg har. Opplever ikke noe særlig forskjell på SL og vanlig telt når sola står på. Til å med 14 kvm til Forsvaret blir kokvarm. Bruker også mye tid på plassering for å få teltet i skygggen på morgenen som @whistler Alternativt spenne en Tarp over slik at telte unngår direkte sol. Erfaring fra barndommen var ofte å vokne helt i ørska, gjennomkokt. Prøver derfor å unngå det i voksen alder. Alternativt følge solas rytme, vokne av sola og legge seg når den går ned. Men tar litt tid å justere den indre klokka.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Radiosugge skrev:

Alternativt spenne en Tarp over slik at telte unngår direkte sol.

 

 Alternativt følge solas rytme, vokne av sola og legge seg når den går ned.

Akkurat det jeg tenkte også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Jorgenms said:

Så inntrykket jeg får fra alle dere tre er at dere ikke mener de andre superlight modellene lufter noe dårligere enn andre telt?

Min magefølelse er lik din, at det lufter merkbart dårligere enn en del andre telt(jeg har fjellheimen 3 camp SL). Dette kom dog ikke som noe sjokk på meg akkurat. Det er jo alltid gjort kompromisser på superlette telt.

Men det du beskriver er jo tilnærmet umulig å sikre seg mot i telt hvor duken går til bakken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Nimrad said:

Min magefølelse er lik din, at det lufter merkbart dårligere enn en del andre telt(jeg har fjellheimen 3 camp SL). Dette kom dog ikke som noe sjokk på meg akkurat. Det er jo alltid gjort kompromisser på superlette telt.

Men det du beskriver er jo tilnærmet umulig å sikre seg mot i telt hvor duken går til bakken. 

Godt å høre at det ikke bare er jeg som har denne opplevelsen. Det kom forsåvidt ikke som noe sjokk på meg heller, men utfallet var værre enn jeg kunne tenke meg til på forhånd. Ihvertfall hva gjelder fonnfjell.

Men da tror jeg egentlig jeg er tilbake til to telt. Et luftig til sommerbruk, og et annet telt til vinterbruk. Kjøpte et naturehike (kina-kopi) 1p telt som er luftig og fint, men 1p ble litt vel intimt for min smak, selv alene, hehe :) Får se om jeg finner noe tilsvarende med litt mer romfølelse. Dette ble dog litt vel luftig på vintertur forrige helg, så får se om det dukker opp noen fine superlight telt til vinterbruk på villmarksmessa i april. @Twistar har smitta meg med lettpakke-syken, så exped teltet som veier 3,4kg er ikke aktuelt... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig viktig å sette teltet riktig opp, så du får en glippe rundt teltet hvis du ønsker det. Regner det ikke så er det viktig å lufte alle steder du kan, gjerne fyre litt primus før du legger deg for å få ut mest mulig kondens. Viktig med vind/trekk retning også for at det skal fungere best mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.