Gå til innhold
  • Bli medlem

Varanger Camp 12-14 eller 8-10


ChristerH

Anbefalte innlegg

Vi er en stor familie med to voksne og 4 barn. 

Vurderer å kjøpe lavvo og står mellom Varanger Camp 8-10 eller 12-14. Ønsker at det skal være god plass inne i lavvoen til å bevege seg og ha flere feltsenger.

Bruken vil primært være på ferieturer om sommeren med bil så vekt er ikke her så vesentlig.

Det jeg lurer på er om 12-14 vil være helt enorm og overdrevent stor. Så på xxl på en utstilt Varanger Camp 4-6 som helt klart blir for liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Solgte nettopp min varanger 8-10 camp. Jeg vil si at 2-3 feltsenger holder om man ønsker litt plass til andre ting. Sist vi var på tur, var vi 1 hund+4 voksne på ligge underlag i lavvoen. Hadde vi vært en til, så hadde det blitt trangt. Men det skal også sies at vi hadde en vedovn i midten. Men ellers så er Varanger en super lavvo, som også tåler en trøkk. De har en Varanger 8-10 Dome utstilt på xxl Oslo sentrum (Se bilde). Den er det kjempe plass i.  Men vet ikke hvor bra de står i litt dårlig vær. Kanskje det er noen her som har erfaring med dette teltet.  Og vil dele sine erfaringer med det? :)

20170106_154639.jpg

20170131_154936.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Helsport sin hjemmeside.  Så har de en filmsnutt om hvordan man slå opp Varanger Dome. Trur ikke det går noe fortere å sette opp lavvo med camp delen. 8-10 Domen koster litt da. Med tanke på om man skal ha bunnduk i tilegg. Uansett xxl er billigst på disse

Endret av litek
Tilegg info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke tro Dome er noe mer jobb å sette opp. Lavvo må jo forankres en del den også. I forhold til vår vanlige varanger 8-10 så tror jeg den dome 8-10 oppleves større. Jeg har også et Hilleberg Atlas. I praksis så oppleves det som større enn lavvoen grunnet rettere vegger osv. Med innerteltet i lavvoen så forsvinner litt plass. Skulle jeg valgt mellom en dome og en lavvo i størrelse 8-10 så hadde jeg valgt dome. Men 12-14 er nok en god del større enn disse 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎31‎.‎01‎.‎2017 at 23.16, renzir skrev:

Vi har 8-10 og to barn. Tror faktisk at 12-14 et det jeg ville valgt. Da blir det god plass. Feltsenger tar plass i lavvo da veggene skrår en del. Sjekk ulike XXL. 8-10 er ofte utstilt. 

Kan du eller evt. noen andre svare på hvor tett duken mot bakken blir når det er vått eller regner på en Varanger Camp..? Festes duken på noen måte til selve lavvoen slik at den trekkes opp innenfor lavvo..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ChristerH skrev:

Kan du eller evt. noen andre svare på hvor tett duken mot bakken blir når det er vått eller regner på en Varanger Camp..? Festes duken på noen måte til selve lavvoen slik at den trekkes opp innenfor lavvo..?

Jeg har vanlig Varanger, men den er vel lik Camp. Litt usikker på hva du spør om, men her er litt kommentarer.

1) Ytterteltet tetter veldig bra mot bakken. Det er i praksis "stormmatter". Har ligget 6 dager på gress med regn hver dag. Har ikke hatt noe problem med at der renner inn i teltet, men det blir klamt inne pga lufting  litt begrenset pga av at det regner inn via topphatten, hvis den er åpen. Skrå vegger gjør at regnet ikke kommer inn. Kommer no i kontakt med veggen så kan det bli gjennomslag. 

2) Bunnen klipses på ytterteltet inni og har en slags badekar form. Ikke opplevd at det blir vått inne fordi det renner opp i bunnen fra ytterteltet.

3) Inntertelt. Her har jeg hatt litt kontakt med inner og ytter. Da blir det gjennomslag. Kombinasjonen ytter, bunn og inner gjør at overgangen mellom bunn og inner ikke blir fullstendig "taksteinsoverlapp prinsipp".Måtte bardunere ut ytter for å hindre dette og løsne bunn litt ett sted.Vannet som rente på utsiden av inner endte opp inni bunnen. Løsnet bunnen fra ytter og trakk den inn på innsiden av inner der dette skjedde..

 

Det er digg med Lavvo, men må sies at stangen i midten er "litt i veien". Savner også ståhøyde flere steder. Campmodellen hjelper jo på dette, og 12-14 er større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.