Gå til innhold
  • Bli medlem

Mat til 2-åring på fjelltur


Monah

Anbefalte innlegg

Vi skal på fjelltur i sommer. Så hadde vi en plan om at vi foreldrene skulle spise realturmat på selve turen + div lett snacks, mens lillemann skulle spise grøt.
Men nå viser det seg at han legger av seg den grøtmaten og ikke vil ha den så mye lenger. Har dere forslag til hva han kan spise?
Skal vi ta med ekstra realturmat? (Lettvindt i forhold til vekt og tilberedning)
Vanlig niste er jo seff. også et alt. men vi ønsker kanskje å ha med varm mat som metter godt....
Har dere erfaringer dere gjerne vil dele!?? 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
13 minutter siden, Hammer skrev:

Hvor lang tur skal dere på?

Det blir dagsturer av variert slag og lengde.... et par timers turer trenger vi jo ikke mat til, så blir vel turer på 6-8 timer, inkl pauser og utforskning selvfølgelig.
 vi skal telte i Jotunheimen (bilen i nærheten av teltet, type ved en turisthytte el.l.) i 3-4 netter for så å ha 2-3 netter i Rondane etterpå, da på hytte, sett på Brekkeseter el.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg har vel stort sett gjort det enklest mulig og hatt samme type mat til oss begge så langt det har vært mulig. Ser ingen grunn til at ikke en to-åring kan spise real til lunch, men ville nok sjekket at han likte det før jeg dro. Ellers har vi spist grøt, supper, knekkebrød, pannebrød, gryteretter osv. Og litt snacks. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser taco, hamburger, pasta m/mer. På dagsturer så må jeg innrømme at jeg tenker ikke så mye på vekten, og tar med mat som vi også spiser hjemme, gjør dette også på turer opp til to overnattinger. Lurt å gjøre litt forberedelser hjemme. Dattera her i huset er absolutt ikke spesielt glad i Real, så blir lite av det. På sommeren så er det ikke lurt å ha så mye fersk mat i sekkene veldig lenge, men en dag eller to går som regel bra om man tar litt forhåndsregler. Er man i nærheten av bilen, så kan man jo ha en kjølebag der. Klarer man å tørke kjøttdeig selv, så har man jo veldig mange alternativer. Ellers så er det mulig å bytte ut kjøtt og fisk med tørkede varianter. For eks. klippfisk, bacon, spekepølser/spekemat osv. Melk erstattes med tørrmelk. Lite konkrete forslag her, men kanskje du får noen ideer på hva som er praktisk mulig å lage. Man skal jo kose seg på tur :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Real er ganske salt. Som voksen som drikker og svetter mye er ikke dette noe problem, men det er kanskje ikke så heldig for et barn som ikke går så mye selv. Det finnes jo annen grøt enn barnegrøt, men det er ikke særlig proteinrikt. Tørket kjøtt er også ganske salt, så det er gjerne heller ikke optimalt.

Nå spiser ikke barn så ekstremt mye så fersk mat til dem veier nødvendigvis ikke så mye. Ostesmørbrød er også et alternativ. Varmt og godt!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke var som Prebbs...Real er ganske salt, og kanskje ikjke optimalt for ein to-åring. Då ville eg heller gått for litt lettkokt pasta med ein feit og god ostesaus på eller liknande. Kanskje nudlar med ekstra kjøtt/pølseboitar i? Elles er jo varme ostesmørbrød alltid ein slager, likeins supper som ikkj er for salt. Fruktsuppe? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja på dagsturer så går du for spagetti og kjøttsaus, pølser og potetstappe, pannekaker (tek ein del tid), pitabrød med ost og kjøttsaus, risengrynsgraut, karbonader og skive med tilbehør, pølser i brød etc etc. Dette kan du fint ta med på overnattingsturer også dersom du gjer noko klart heima før du fer. Viktigaste er at det ikkje tek for lang tid å lage til er min erfaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pannekaker som man lager Før turen er veldig populært her. (Bare varme de) og på sommeren har man jo god tid til og lage mat og kose seg. (Må innrømme er litt mere styr i -15 og en på 6 og 3 år som er sultne er litt mere styr og maten fryser osv) vann er det jo nok av i fjellet så ta med dere de junior spiser hjemme. Kjekt med realturmat som "nødmat" junior var vel bare 1 år første gang han spiste det. (Alt med måte) i 2013 var det 3,85% salt men dem jobba med å redusere det. Var pasta retten (sendte mail da fruen lurte på hvor mye salt det var siden junior var veldig liten)

Endret av svingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.