Gå til innhold
  • Bli medlem

Truger eller fjellski?


northern_fov

Anbefalte innlegg

Har et gavekort å knærte (XXL) men jeg klarer ikke bestemme meg for om å gå for fjellski eller truger.

Jeg har ikke mye erfaring med fjelltur på vinteren men ski på småkupert mark (i snøscooterspor) gav mersmak. Truger har jeg aldri prøvd.

Fysikken er litt under middels men det kan alltids rettes opp i.

Ser for meg at jeg etterhvert vil gå til innkjøp av en rimelig pulk til å bruke med trugene eller fjellskiene.

Bruksområde vil være variert men jeg kommer nok ikke til å bevege meg fryktelig langt ut i ødemarken med det første. Hovedgrunnen til at jeg drar ut er for å ta bilder - som kan bety enkelte avstikkere for å få de beste komposisjonene.

Pro / cons slik jeg ser det:

Truger

+ Billigere (kortere vei til innkjøp av pulk)

+ Mer fleksibelt

+ Kan brukes der det er lite snø (som skjer oftere..)

- Tyngre å gå med?

- Bruker potensielt lengre tid fra A til B?

Fjellski

+ Raskere

+ Artigere å gå på?

- Vanskeligere å gå med i ulendt terreng

- Mer prepping

- Dyrere

Setter pris på alle innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanskelig å velge. Jatakk, begge deler ;-)

Men, om du primært skal ferdes i skogen ville jeg gått for truger. Ferdes du mest i fjellet ville jeg gått for fjellski. På sikt kan du sikkert forsvare å kjøpe inn begge deler, så velg det som gjør at du kommer deg ut på tur nå.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du for truger så har XXL Tubbs til meget fordelaktige priser :)
Gå ikke i fella som mange gjør og kjøp for små.
"Trugevekta" de har der juger samt at den ikke tar med tyngden av sekk.
Moderne truger er uansett ikke vanskelige å bruke og man setter pris på den ekstra bæreflaten lengre truger har når snøen er dyp/løs :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truger har ekstremt dårlig glid, så all fremdrift blir helmanuelt, både oppover, nedover og bortover. Til å manøvrere seg rundt i skogen er truger fint. Møtte noen på Spiterstulen i fjor vinter som hadde tenkt seg på Glittertind med truger.. så det er absolutt mulig, men jeg var ganske glad for at jeg hadde kjørt ned den ene veien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tubbs skrev:

Går du for truger så har XXL Tubbs til meget fordelaktige priser :)
Gå ikke i fella som mange gjør og kjøp for små.
"Trugevekta" de har der juger samt at den ikke tar med tyngden av sekk.
Moderne truger er uansett ikke vanskelige å bruke og man setter pris på den ekstra bæreflaten lengre truger har når snøen er dyp/løs :)

Stakk på XXL for å glane litt og ble overbevist om Tubbs Journey.

Jeg ligger rundt 75kg i snitt og karen jeg snakket med anbefalte 30 tommer versjonen. Blir det for lite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er bra all-round størrelse. Journey er bra. Jeg bruker størrelse 30, riktignok billigtruger fra Åsnes, men det duger for totalvekt opp mot 100 kg. Blir totalvekta større bør du vurdere 35.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, northern_fov skrev:

Stakk på XXL for å glane litt og ble overbevist om Tubbs Journey.

Jeg ligger rundt 75kg i snitt og karen jeg snakket med anbefalte 30 tommer versjonen. Blir det for lite?

Det kan funke, men jeg tror jeg ville gått for 36" om du har planer om tung sekk på ryggen.
Jeg veier rundt 80 og er veldig fornøyd med 36" ihvertfall

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, northern_fov skrev:

Jeg ligger rundt 75kg i snitt og karen jeg snakket med anbefalte 30 tommer versjonen. Blir det for lite?

Jeg har de gamle Tubbs Altitude i 30" og veier det samme som deg.
Endel ganger jeg har ønsket meg 36" når det har vært mye snø.
Og det har vært uten sekk :)
Er ikke mer enn 5cm forskjell på bredden mellom 30" og 36" og er bredden inn som teller.
Gikk mye på Forsvarets alu-truger før og da går man som Donald Duck pga den brede gangstilen.
Etter noen mnd så fikk vi 36" Tubbs military og man gikk nesten normalt.
36" har alle fordeler med untak av at man må gå 5cm mer bredbent samt at man har lengre tupp som kan være bittelitt mer
slitsomt å løfte opp over om det er skare. Men merkbart bedre bæreemne på 36".
75kg og man skal gå med sekk?  Gå for 36"
Til skogsturer der det er mye kratt og ingen sekk går for 30" :)
I skikkelig puddersne så synker man ned ett stykke uansett.
I flere tilfeller så har jeg ønsket meg 42 "  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Omnilite skrev:

Truger har ekstremt dårlig glid, så all fremdrift blir helmanuelt, både oppover, nedover og bortover. Til å manøvrere seg rundt i skogen er truger fint. Møtte noen på Spiterstulen i fjor vinter som hadde tenkt seg på Glittertind med truger.. så det er absolutt mulig, men jeg var ganske glad for at jeg hadde kjørt ned den ene veien.

Med pulk så kan turen ned fra Glittertind bli ganske så artig... :) 

Endret av Lompa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truger er generelt genialt til småturer i nærmiljøet og vil si de er langt mer fleksible på lavlandet en fjellski med mindre du ikke bor midt oppe på høyfjellet :) De er enkle i bruk og krever minimalt med kunnskap og vedlikehold - lett å komme seg ut på tur selv i veldig varierende snøforhold. Bruker selv mye truger i nærmiljøet og det gir flotte turopplevelser og god trening. Den siste tiden grunnet mye is og lite snø så har jeg også skaffet meg et par chainsen pro til å trekke på turskoa, du verden for en genial sak når man skal traske rundt på iskledde turstier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.