Gå til innhold
  • Bli medlem

skredfare tromsø?


Linnea

Anbefalte innlegg

hei,

jeg har fra imorgen tænkt at gå på en 4-5 dagers tur nært tromsø: trollvassbu-nonsu-blåkollkoia-skarvassbu. 

kan nu se at skredvarslet sier betydelig fare for skred, de neste par dager. har ikke tenkt mig op på topper, men holde mig hvor det er flatt, men i følge kartet er det jo svært at undgå at gå i nærheten av bratte fjellsider.

mit spørsmål er nu, hvis det er helt uansvarlig å gi sig ut alene på hytte til hytte tur under disse forhold? værvarslet er jo fint, men skredfaren bekymrer mig litt..

 

taknemmelig for hurtig svar!

 

mvh

Linnea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Så lenge skredproblemet er nysnøflak er det svært liten sjanse for å fjernutløse skred fra flatt terreng. Så lenge du holder deg i terreng under 30 grader er det ikke fare for at du selv løser ut skred. I tillegg bør du være bevisst på hva du har over deg og unngå å oppholde deg lenge under/nært bratt terreng. Legg lengre lunsjpauser på fornuftige steder :)

God tur! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du drar på tur med innstilling om at du må gjennomføre turen hvis du har startet den så ville jeg latt være, men om du er innstilt på å eventuelt snu eller bli liggende på samme hytte i stedet for å bevege deg inn i terreng som nærmer seg 30 grader, så bør det vel være ok.

Det er meldt opp mot faregrad 3, og da er det veldig lett å utløse skred!

Sjekk gode tips på varsom.no http://www.varsom.no/snoskredskolen/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne turen er ganske trygg. Jeg ville ikke avlyst den på grunn av skredfare nå. Helt ok føre, men ganske vått på lørdag. Best skiføre over tregrensa

Hold avstand til utløpsområder.

Dette kartet viser at det er mulig å følge terreng under 25 grader hele veien: http://skredkart.ngi.no/

Gjør gode rutevalg fra Blåkollkoia/Tønsvikdalen til Skarvassbu - gå skiløypa (opp bakken som kalles Dreperen), ikke snarveien opp fra Tønsvikdalen som er merket som sommersti på noen kart, feks kartet jeg lenker til n lengre opp. Gå lengre inn i Tønsvikdalen. Gjør gode rutevalg fra fjellet og ned i Tromsdalen. Her er deg staker

 

 

Trollvassbu-Tromsdalen.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.