Gå til innhold
  • Bli medlem

Smørefri fjellski


Barnum

Anbefalte innlegg

Hei!

Som mange andre så er jeg interessert i smørefri ski. Men jeg er litt forvirret over hvilke teknologier som finnes, og da spesielt for fjellski.

Jeg ser at Fischer har tre typer smørefri: crown, zero og skin. Og jeg tror Madshus har noe lignende. 
Men for fjellski tror jeg ikke Madshus har skin?
Så ser jeg også at Fischer har noe som heter Easyskin og noe som heter Twin skin, 
men som alle nå forstår :-) er jeg veldig usikker på alle typer og hva som er best.

Det jeg ønsker er fjellski for dagsturer (ikke avanserte turer altså) med BC-binding og stålkant (helst 3/4).
(I dag har jeg Madshus Voss med BC-binding og er egentlig veldig fornøyd, men jeg er så dårlig på å smøre....)

Takker for all hjelp jeg kan få!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fischer og Åsnes har fjellski med kortfellesystem, som ikke trenger å smøres. Da er det et festehull på skia, forran bindingen, som fellen festes i, dermed får du feste og glid uten smøring. Tror Madshus kun har kortfeller på vanlige langrennski.

Endret av Baguett
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Integrerte feller er helt topp og glir mye bedre, men det er vel bare på langrennsski disse har kommet? Jeg kjenner i alle fall ikke til fjellski med integrerte feller enda. Fjellski har ikke samme spenn som en langrennsski, og man kan neppe forvente å finne et system hvor fellen ligger uten snøkontakt utenom ved frasparket. Den jeg lenket til er etter min mening like grei som Åsnes' kortfellesystem (og glir bedre).

Smørefri med "hakk" i sålen (som Crown) er bare irriterende. På hardt føre lager de forferdelig lyd. Zeroski er noe helt annet. Det er ski hvor sålen rubbes med sandpapir under midten. Dette kan aldri fungere på et par fjellski.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.