Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er Alfa Gear multifuel?


HAT

Anbefalte innlegg

Første post på fjellforum, så det er mulig jeg ikke har plukket opp alle normer og regler som gjelder her inne. Jeg er også rimelig fersk i emnet brennere, der eneste tidligere erfaring med multifuel er et år med 111en i forsvaret.

I helgen kjøpte jeg en multifuel til turbruk fra et utsalg av overskuddsmateriell fra forsvaret m.m.. Her hadde de en multifuel tilgjengelig, og den gikk jeg faktisk til innkjøp av.

Embalasjen er helt hvit med unntak av en enkel produktbeskrivelse, og en logo; Alfa Gear. Produsenten viser seg vanskelig å finne mer av på nettet, med unntak av noen nettbutikker som selger det jeg går ut ifra er samme modell. Ingen oppgir link til produsent, eller noen spor videre. 

Mer research viser at multifuelen er veldig lik i utseende som en kinesisk BRS-8A, visstnok solgt på ebay under navnet; TK-800A. I den forumtråden her får brenneren tildels gjennomgå, grunnet dårlig kvalitet, liten veke osv. Virker sannsynlig at det er snakk om samme modell.

 

Avsluttende spørsmål blir vel som følger:

- Har noen her inne prøvd brenneren, og kan noen bekrefte at den jeg har kjøpt er nevnte kinesiske kopi?

- Er brenneren noe tess? Har jeg brent meg på et spontankjøp?

- Hvilke brennstoff er å anbefale til nettopp denne brenneren, eller blir det de samme generelle anbefalingene som det er brukt hyllemeter med forumsider her inne på å diskutere tidligere?

 

Takk for svar

Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Morsomt at du tok dette opp nå, jeg har de siste dagene forsøkt å finne ut av noe av det samme.

Årsaken er at jeg for et år eller to siden så en MSR xkg kopi på overskuddutsalget og glemte det egentlig til det kom opp under forrige helgs skitur. Merk at de ikke kun selger overskuddsvarer. Jeg har f.eks. tidligere kjøpt en gassbrenner der fra tyske Mil-Tec som man skrur på toppen av gassboksen som har fungert utmerket for meg. Så når jeg undersøkte det litt syns det virker som at det er APG Outdoors som er produsenten av både din BRS-8 og xkg kopien, og at andre firmaer, som Mil-Tec, kjøper noen utgaver og får sitt eget navn trykket opp på embalasjen. Har sett flere nettbutikker her i Norge også som selger billig turutstyr, og de har jo alle de samme brennerne.

Sjekk ut denne adressen:

http://www.apgoutdoors.com/fuel-stove/

Er vel ikke noen tvil om at det er en xkg kopi det der? Og de har også en JetBoil.

Denne fyren bruker i underkant av en time fordelt på 3 videoer på youtube om BRS-8:

Jeg kan ikke si noen om kvaliteten på hverken brenneren du har kjøpt eller xkg kopien, men det jeg kan si er at min gassbrenner fra dem har til nå fungert utmerket. Og hvis du søker opp i tråder om omnifuelen til Primus eller xkgen til MSR, så er det garantert at du finner noen arge stemmer som forbanner dette produktet nord og ned fordi det ikke har fungert skikkelig. Så alle kan nok lage noen mindre gode produkter. Selv er jeg strålende fornøyd med min OmniFuel, en trofast venn gjennom flere år, men min venn Nils har bytter fra den og til MSR..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å si noe om et ukjent merke, men min kritikk av lignende kinamodell gikk på erfaring på følgende svakheter.  Slangefeste mot brenner var dårlig, (dette er også beskrevet i salgsforbud) dette løste seg bra med å bruke en dråpe gjengetetting (locktite 577, Biltema har noe lignende)
Det andre var at brenneren ble solgt som brukbar på parafin/diesel, og selv med ekstrem forvarming ble denne for kald, og fordampingen sluttet med et lystelig bål som resultat.  På den annen side fikk jeg en bra pumpe, og flaske til noe som allikevel var en bra pris.

Min har samme slangetilkobling som denne: http://tinyurl.com/z7x4vfc  (Jeg tror den er identisk)

Den som er på filmsnutten over har en annen kobling mellom slange og brenner, den har  jeg ikke kjennskap til. Den ligner på  http://tinyurl.com/hgzbg9x som også  oppgis til å brenne parafin og diesel, Når jeg ser utformingen av forvarmingsrøret så vil jeg nok tro at gass og primusbensin er OK, parafin og diesel tror jeg ikke noe på.

 

dsk

Endret av dsk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at flere engelske fiskeutstyrsprodusenter selger typen som går på gass.
Så stor fare for at de alle kjøper fra samme produsent i Kina. Noe man ser på prisen.
Jeg kjøpte en gassutgave for under 270 kr inkl. frakt som ligger i fiskeutstyrssekken permanent.
Fungerer topp så langt :)

trakker.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Har en slik brenner fra overskuddamatriell.

 

Der fuelslangen sprakk under oppstart på "parafin" Alfa nordic ordnet rimelig greit opp.. men sliter med samme som nevt noppe å finne noe som helst info om produsent eller godkjnninger..     AN opplyste at de kjøpte flasken for seg og brenneren for seg. Og hver av tingene var CE godkjennt separat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/31/2017 den 16.35, tubbs skrev:

Ser at flere engelske fiskeutstyrsprodusenter selger typen som går på gass.
Så stor fare for at de alle kjøper fra samme produsent i Kina. Noe man ser på prisen.
Jeg kjøpte en gassutgave for under 270 kr inkl. frakt som ligger i fiskeutstyrssekken permanent.
Fungerer topp så langt :)

trakker.jpg

Netthandelen selger denne:
http://www.netthandelen.no/auction/24026398

Jeg har 2 stykk:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/29/2017 den 21.01, HAT skrev:

Mer research viser at multifuelen er veldig lik i utseende som en kinesisk BRS-8A, visstnok solgt på ebay under navnet; TK-800A.
I den forumtråden her får brenneren tildels gjennomgå, grunnet dårlig kvalitet, liten veke osv. 
Virker sannsynlig at det er snakk om samme modell.

He he, virker som alt er lagd i Kina og man bare klasker på eget merke navn på dritten derfra.
Man er enten uheldig og får noe som streiker eller kan vere heldig å få noe som faktisk virker.
Levetiden er ukjent på det alle meste.

Her er min BRS brenner:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.