Gå til innhold
Det er 398 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Første post på fjellforum, så det er mulig jeg ikke har plukket opp alle normer og regler som gjelder her inne. Jeg er også rimelig fersk i emnet brennere, der eneste tidligere erfaring med multifuel er et år med 111en i forsvaret.

I helgen kjøpte jeg en multifuel til turbruk fra et utsalg av Skjult lenke - logg inn for å se den m.m.. Her hadde de en multifuel tilgjengelig, og den gikk jeg faktisk til innkjøp av.

Embalasjen er helt hvit med unntak av en enkel produktbeskrivelse, og en logo; Alfa Gear. Produsenten viser seg vanskelig å finne mer av på nettet, med unntak av noen Skjult lenke - logg inn for å se den som selger det jeg går ut ifra er samme modell. Ingen oppgir link til produsent, eller noen spor videre. 

Mer research viser at multifuelen er veldig lik i utseende som en kinesisk BRS-8A, visstnok solgt på ebay under navnet; TK-800A. I den Skjult lenke - logg inn for å se den får brenneren tildels gjennomgå, grunnet dårlig kvalitet, liten veke osv. Virker sannsynlig at det er snakk om samme modell.

Avsluttende spørsmål blir vel som følger:

- Har noen her inne prøvd brenneren, og kan noen bekrefte at den jeg har kjøpt er nevnte kinesiske kopi?

- Er brenneren noe tess? Har jeg brent meg på et spontankjøp?

- Hvilke brennstoff er å anbefale til nettopp denne brenneren, eller blir det de samme generelle anbefalingene som det er brukt hyllemeter med forumsider her inne på å diskutere tidligere?

Takk for svar

Henrik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan se ut som en brenner som selges under forskjellige navn.
Kjente den igjen fra Trakker sitt karpefiskeutstyr. Bare at den kun kan brukes med gass.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Morsomt at du tok dette opp nå, jeg har de siste dagene forsøkt å finne ut av noe av det samme.

Årsaken er at jeg for et år eller to siden så en MSR xkg kopi på overskuddutsalget og glemte det egentlig til det kom opp under forrige helgs skitur. Merk at de ikke kun selger overskuddsvarer. Jeg har f.eks. tidligere kjøpt en gassbrenner der fra tyske Mil-Tec som man skrur på toppen av gassboksen som har fungert utmerket for meg. Så når jeg undersøkte det litt syns det virker som at det er APG Outdoors som er produsenten av både din BRS-8 og xkg kopien, og at andre firmaer, som Mil-Tec, kjøper noen utgaver og får sitt eget navn trykket opp på embalasjen. Har sett flere nettbutikker her i Norge også som selger billig turutstyr, og de har jo alle de samme brennerne.

Sjekk ut denne adressen:

Skjult lenke - logg inn for å se den

Er vel ikke noen tvil om at det er en xkg kopi det der? Og de har også en JetBoil.

Denne fyren bruker i underkant av en time fordelt på 3 videoer på youtube om BRS-8:

Jeg kan ikke si noen om kvaliteten på hverken brenneren du har kjøpt eller xkg kopien, men det jeg kan si er at min gassbrenner fra dem har til nå fungert utmerket. Og hvis du søker opp i tråder om omnifuelen til Primus eller xkgen til MSR, så er det garantert at du finner noen arge stemmer som forbanner dette produktet nord og ned fordi det ikke har fungert skikkelig. Så alle kan nok lage noen mindre gode produkter. Selv er jeg strålende fornøyd med min OmniFuel, en trofast venn gjennom flere år, men min venn Nils har bytter fra den og til MSR..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vanskelig å si noe om et ukjent merke, men min kritikk av lignende kinamodell gikk på erfaring på følgende svakheter.  Slangefeste mot brenner var dårlig, (dette er også beskrevet i salgsforbud) dette løste seg bra med å bruke en dråpe gjengetetting (locktite 577, Biltema har noe lignende)
Det andre var at brenneren ble solgt som brukbar på parafin/diesel, og selv med ekstrem forvarming ble denne for kald, og fordampingen sluttet med et lystelig bål som resultat.  På den annen side fikk jeg en bra pumpe, og flaske til noe som allikevel var en bra pris.

Min har samme slangetilkobling som denne: Skjult lenke - logg inn for å se den

Den som er på filmsnutten over har en annen kobling mellom slange og brenner, den har  jeg ikke kjennskap til. Den ligner på  Skjult lenke - logg inn for å se den oppgis til å brenne parafin og diesel, Når jeg ser utformingen av forvarmingsrøret så vil jeg nok tro at gass og primusbensin er OK, parafin og diesel tror jeg ikke noe på.

dsk

Endret av dsk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser at flere engelske fiskeutstyrsprodusenter selger typen som går på gass.
Så stor fare for at de alle kjøper fra samme produsent i Kina. Noe man ser på prisen.
Jeg kjøpte en gassutgave for under 270 kr inkl. frakt som ligger i fiskeutstyrssekken permanent.
Fungerer topp så langt :)

trakker.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en slik brenner fra overskuddamatriell.

Der fuelslangen sprakk under oppstart på "parafin" Alfa nordic ordnet rimelig greit opp.. men sliter med samme som nevt noppe å finne noe som helst info om produsent eller godkjnninger..     AN opplyste at de kjøpte flasken for seg og brenneren for seg. Og hver av tingene var CE godkjennt separat?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

CE merking, er ikke en godkjenning, men produsentens erklæring om at den tilfredstiller CE normene.  CE kan også stå for China Export og da står CE noe tettere enn på den europeiske CE-merkingen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 1/31/2017 den 16.35, tubbs skrev:

Ser at flere engelske fiskeutstyrsprodusenter selger typen som går på gass.
Så stor fare for at de alle kjøper fra samme produsent i Kina. Noe man ser på prisen.
Jeg kjøpte en gassutgave for under 270 kr inkl. frakt som ligger i fiskeutstyrssekken permanent.
Fungerer topp så langt :)

trakker.jpg

Netthandelen selger denne:
Skjult lenke - logg inn for å se den

Jeg har 2 stykk:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 1/29/2017 den 21.01, HAT skrev:

Mer research viser at multifuelen er veldig lik i utseende som en kinesisk BRS-8A, visstnok solgt på ebay under navnet; TK-800A.
I den Skjult lenke - logg inn for å se den får brenneren tildels gjennomgå, grunnet dårlig kvalitet, liten veke osv. 
Virker sannsynlig at det er snakk om samme modell.

He he, virker som alt er lagd i Kina og man bare klasker på eget merke navn på dritten derfra.
Man er enten uheldig og får noe som streiker eller kan vere heldig å få noe som faktisk virker.
Levetiden er ukjent på det alle meste.

Her er min BRS brenner:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 398 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av AmundJS
      Hei, jeg sjekker rundt litt diverse og finner ingen skistøvler av lær som er like høye som mine Alfa Jerv, og er svært glad i dem. Hittill som skibind har jeg brukt en modifisert Kandahar binding som gjør at jeg uten problemer kan bruke vanlige fjellstøvler i dem, ikke bare m77 støvlene. 
      Jeg driver å lager en forbedret variant av skibindingen min men innser at det er like lett å gå over til Voile 3 pin og 75mm binding. Problemet er da at jeg ikke finner skistøvler av den sort jeg ønsker. 
      Så kom jeg inn på tanken om å bytte såle på fjellstøvlene mine, noen som har vært borti dette før? skiskosåle på fjellstøvler? Jeg ser at de selger et par såler for 75mm på skinnlåven sin nettbutikk. 
      Hvordan vil skoa være å gå med som sko om sommeren? med 75mm klossen på fronten av skoa? vil de slite med samme problem som mange andre 75mm sko? altså knekt tupp?
    • Av Truls Bjerkmo
      Jeg kjøpte nettopp en splitter ny Optimus Polaris Optifuel. 
      Første gang jeg startet den brukte jeg parfin (Shell Premium til oljefyr). Etter god forvarming ville den ikke gi enn konstant blå flamme, bare gul og lite varm flamme. Jeg prøvde så med Diesel, til akkurat samme resultat. Derimot gir brenneren en fin og blå flamme ved bruk av gass. 
      Jeg har ikke brukt lyddemper på brenneren.
      Som relativt ny i primusmiljøet, sitter jeg nå fast. Jeg vil sette pris på all hjelp til feilsøking.
      (Kan legge ved video om ønskelig.)
            -Truls

• Av fightingfalcon
      Hei! Jeg undrer meg litt angående bruk av bensinbrenner/gassbrenner i telt. Hvordan har dere «reglene» for brenning av bensin/gass i teltet? Jeg har tidligere brukt både bensin og gass i teltet, men har alltid vært litt skeptisk til sikkerheten rundt riktig lufting osv. Når jeg har brukt bensinbrenner har jeg alltid hatt alle tre ventilene i mitt helsporttelt på vidt gap, ofte har jeg faktisk hatt døra åpen også.(kanskje litt i overkant nevrotisk). Når jeg ser bilder av folk som sitter å brenner i teltet så er jeg nysgjerrig på hvordan dere utfører dette i praksis og om dere føler sikkerheten er i høysetet. Jeg tenker blant annet på de som er på vinterturer som fyrer for å ha varme i teltet. Hvor mye lufter man mtp å samtidig beholde varme i teltet?  Jeg er klar over basics som å ikke sovne med brenneren på, og at om man blir trøtt/svimmel eller tung i hodet så må man få lufta seg. I tillegg har jeg lest at bruk av varmeveksler på kasserollen under snøsmelting fører til ufullstendig forbrenning og mer kullos.
      setter stor pris på delte erfaringer og tips!
    • Av anders panders
      No før vinteren rensa eg og skrudde litt på Trangia X2 multifuel brennaren min, og klønete som eg er klarte eg å miste mutteren som halde brennernåla, eller "spindelen" på plass. Brennaren funkar fint uten, men eg tør ikkje lenger ha den inne i teltet pga frykt for bensinlekasje. Etter å ha finkjemma internett for reservedelar, har eg enda ikkje funne noko informasjon på akkurat denne mutteren.
      Men, X2 er jo i grunn berre ein Primus Omnifuel som har blitt modifisert til å passe ein Trangia. Og sida spindelen på X2 er der ventilen er på ein Omnifuel, burde det ikkje da vere mogleg å bruke ein Omnifuel ventil i X2 brennaren? Da får eg jo også fordelen av å ha to ventiler på brennaren min, som berre er bra.
      So det eg lurar på er:
      Kvar kan eg finne ein ny mutter til X2 spindelen?
      Kva er dimensjonane på X2 spindel-mutteren, so eg kan evt laga ein ny ein sjølv?
      om det er mogleg å bruke ein Omnifuel ventil i X2, kva for ein Omnifuel burde ventilen vere frå?
    • Av DryasAnne
      Kjøpte meg Alfa Skarvet i 2002. 17 år sida. Gått HELE Trollheimen med de De er egentlig like gode, men noe preget av alle milene...
      Av en rar årsak solgte jeg alt av ski og staver i 2012. Jeg har noe schizofreni greier som jeg ikke kommer unna, det eneste som hjelper er en fjelltur.
      Kjøpte skipakke hos XXL nettopp:
      Åsnes Amundsen med Swix fjellstava.
      Rottefella BC magnum
      Kortfeller
      Betalte tretusenn fornøyd med det

Problemet var at mine Alfa Skarvet er for Salomon SNS BC. Noe slikt gammeldags har ikke XXL. Så de monterte bare på Rottefella Jeg fikk medslengt et par Scott Finse som jeg kunne bruke i starten Prøvde jo mine Skarvet men de passet på ingen måte;.(

Jeg må ha noe bedre.

Alfa  Skarvet (eller quest som de heter nå) 
      eller Crispi
      eller?

Tenkte kanskje å skifte binding men de Salomon bindingne er dyre og vanskelig å få tak i.
      Har også fantasert om total overgang til 75 mm med wire....

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.