Gå til innhold
  • Bli medlem

Tre måneder i villmarka


MountainGoat

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg planlegger en tre måneders tur til sommeren og lurte på om dere hadde noen erfaringer med noe lignende? Planen er å gå Femundsmarka sør til nord før jeg går vestover til Fjellheimen. derfra blir det via nasjonalparkene sørover og til Flekkefjord. Det jeg lurer på er råd og erfaringer ift mat, pakketips, rute, DNT-hytter osv...! Selv har jeg aldri vært så lenge på tur før og er veldig spent på hvordan isolasjonen oppleves.

- Må man bruke matdepoer eller går det fint å kjøpe langs turen? 

- Hva er et must på en slik tur?

- Hvor mye pakker man?

- Hvordan pleie beina best mulig?

- Hvor sparer man vekt og hvor godtar vi ekstra vekt?

- Erfaringer med solcellepanel?

- Sponsorer?

- Hvordan spiser dere på slike turer?

Og andre tips og erfaringer motas med stor takknemlighet

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei du.

Jeg har gjort mye av det samme, selv om den lengste enkeltturen var i overkant 2 måneder. Kan rable ned noen erfaringer jeg gjorde meg ang dette.

Mye av dette du lurer på her, vil jeg si at du får best svar på hvis du tar deg noen turer i forkant (kanskje tidenes mest vage svar) Hvor vi godtar ekstra vekt, tja noen setter pris på et par ekstra poser med kaffe og sjokolade mens andre må ha et litt tyngre og bedre liggeunderlag. Jeg tok kaffe og sjokolade.. Av den ruta du beskriver der så har jeg bare vært i Femunden, da riktig nok over et par måneder med kano men jeg baserte meg mye på fiske og et par matdepoer, hvor jeg da fikk en lokal kjentkar til å kjøre noe tørrmat opp vinterstid på en koie. Kano gjorde jo selvfølgelig ting enklere.

Det som kanskje er viktigst er jo at du har sko og sekk som fungerer bra, her er det viktig å testet skikkelig i forkant så du vet at dette funker.

Det jeg sitter igjen med etter å ha vært så lenge alene på tur, er at det er en ufattelig deilig frihetsfølelse men savnet etter folk og fe kommer snikende. Skal du ha med hund forresten? Det gjorde mye for min del hvertfall.

Av mat så kan jeg hvertfall si at jeg er dritt lei real etter å ha spist dette endel, der tror jeg endel er enig med meg, at man blir lei, men det funker. Hos meg har det gått mye i havregrøt, potetmos, fisk i forskjellige variasjoner. Her også gjelder det å teste litt i forkant, hva som funker for deg? Hva med å tørke litt mat?

Solcellepanel: Jeg kjøpte et, lifemate mener jeg det het, dette var det bare tull med, (5 måneder med reklamasjoner frem og tilbake) jeg mistet helt troen på solceller etter dette, antakelig var jeg bare uheldig men jeg endte opp med å redusere elektriske artikler til et minimum på lengre turer.

Ang rute, hadde jeg vært deg så ville jeg ikke spikret denne, ha ting litt åpent, det kan være greit å ha noe å følge og kanskje en sånn omtrentlig tidsplan på ting. Plutselig er det bra fiske et sted og du vil bruke 3 dager der og her, kanskje det er et parti som frister mer enn det du opprinnelig skulle gå, mange faktorer her, vær bla:)

Av ting som er et must, for min del så ble det en leatherman og gode sko men desto viktigere er det å kunne være med seg selv i sitt eget selskap over lengre tid, når alt butter i mot av vær, vind og utstyr så kan det være tøft, dette fikk jeg kjenne på et par ganger.

 

Kan sikkert komme med mer spesifikt senere:) 

Dette her kan du bare glede deg til!

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Batch86,

Takk for svar! Jeg kommer til og gå alene uten hund, men har avtalt med en to tre kompiser som ville komme å ga noen dager eller en uke med meg her og der. Så jeg vil få selskap en måned av vandringen min. 

Hva rute angår har jeg satt opp et ca løp. Jeg regner 105 mil og at jeg vil bruke 92 dager på det. Med en ca hvor mange dager i de forskjellige parkene. Jeg ønsker ikke at det skal bli en tur hvor det handler om å komme frem, men om å leve i villmarka. 

Det jeg ser for meg er optimalt sett at jeg kan handle mat og bensin langs ruta. Jeg skal bruke Norrøna Recon Pack 125L sekk og tenker at jeg vil gå med mat for 14 dager om gangen. 

Hva sko angår, dette er noe jeg aldri bli enig med meg selv om. Men tenker at jeg tar med et fjellskopar og et par lettesko type joggesko eller noe lignende.

Jeg har noe erfaring med turer alene, men da ikke lengre enn en uke alene på Hardangervidda. Opplevde det som både magisk og krevende. Men det er litt dette som trigger meg med turen også.

Jeg innser at jeg må teste ut litt frem mot turen, men erfaringer er alltid verdifulle og ta med seg. 

Ift sponsing, har du noe erfaring med dette? Er det noe som er vits i å prøve på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips er og være så spesifikk du kan, i forhold til utstyr, tidspunkt og hvor ruta er tenkt gått. Da får du best og mest konkret hjelp. Ønsker deg lykke til, og det er nok mange her inne som er misunnelig. Npl pakklister passer nok på en slik tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Recon Pack er det jeg også har brukt, litt tung men kjempesekk spør du meg.

Ang, sponsing så må du jo gjerne prøve deg rundt omkring, jeg ga ikke dette så mye tid og ressurser, det jeg derimot gjorde var at jeg la frem hva jeg skulle gjøre, ta meg fri et år og tusle rundt og hørte om de ville lage en grei pris til meg på div ting og tang, av ting jeg visste jeg skulle ha uansett.  Dette var det endel som gjorde, fikk endel greie priser her og der på ting jeg visste jeg skulle ha. Bortsett fra det så brukte jeg ikke så mye tid på dette feltet.

 

Kom deg ut på våren, test litt utstyr, gjerne når det er meldt litt møkkavær, da får du testet det skikkelig og du får bedre trening med enn å teste det en søndag med knall sol og null skyer:P

Ang sko, kjørte jeg ganske likt som deg, gode fjellsko og et par lette joggesko som tørker fort, dette funka bra for min del.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruta blir ca slik;

- Femundsmarka. Elgå - Røros ca 10mil, 14 dager

- Forollhogna - Røros - Berkåk ca 10 mil, 11 dager

- Trollheimen Berkåk - Eiriksvollen(DNT hytte) ca 9 mil, 10 dager

- Dovrefjell - Eirikvollen - Lesjaskog ca 12mil, 7 dager

- Reinheimen - Lesjaskog - Bismo ca 5mil, 4 dager

- Breheimen - Bismo - Lom/Galdhøpiggen ca 6mil, 4 dager

- Jotunheimen - Lom/Galdhøpiggen - Tyinholmen høyfjellssenter ca 10mil, 10 dager

- Skarvheimen - Tyinholmen høyfjellssenter - Finse ca 11mil, 8 dager

- Hardangervidda - Finse - Haukeliseter ca 11mil, 10 dager

- Haukeli - Lysebotn ca 11mil, 7 dager

- Lysebotn - Flekkefjord ca 10mil, 7 dager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Batch86 skrev:

Recon Pack er det jeg også har brukt, litt tung men kjempesekk spør du meg.

Ang, sponsing så må du jo gjerne prøve deg rundt omkring, jeg ga ikke dette så mye tid og ressurser, det jeg derimot gjorde var at jeg la frem hva jeg skulle gjøre, ta meg fri et år og tusle rundt og hørte om de ville lage en grei pris til meg på div ting og tang, av ting jeg visste jeg skulle ha uansett.  Dette var det endel som gjorde, fikk endel greie priser her og der på ting jeg visste jeg skulle ha. Bortsett fra det så brukte jeg ikke så mye tid på dette feltet.

 

Kom deg ut på våren, test litt utstyr, gjerne når det er meldt litt møkkavær, da får du testet det skikkelig og du får bedre trening med enn å teste det en søndag med knall sol og null skyer:P

Ang sko, kjørte jeg ganske likt som deg, gode fjellsko og et par lette joggesko som tørker fort, dette funka bra for min del.

Bestilte den nettopp og fikk testen den ut i helga. Veldig positivt overrasket. Jeg pakket den ekstra opp. 21 kg på en to dagers tur her i Oslomarka. Det virket lettere enn med den andre sekken min med 14 kg i. 

Det jeg tenker er at det ikke er stor forskjell på korte og lengre turer hva pakking gjelder. Så det meste er jeg ganske trygg på. Men etter 20 utedøgn de siste 6 månedene har jeg lært at det er de små tingene man glemmer. De små tingene man kommer på når man sitter rundt bålet på kvelden tre mil opp i marka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel der Recon Pack er veldig fin med tyngre bører, over 20 kg, som det gjerne blir på slike turer.

Selv så finner jeg alltid noe jeg bør ha med eller tenker at det og det hadde vært lurt å tatt med men prøver å tenke litt vekt også. På slike turer så er rutiner og litt system gull verdt, dette er noe jeg har videreført til mindre turer også. Før så var det et komplett kaos i teltet og sekken, nå så har jeg temmelig stålkontroll på hvor ting er til enhver tid, selv på mindre helgeturer. Det er vel et resultat av det at jeg bestemt meg for å ha en viss rutine på ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sponsorbiten kan vel være ganske tung å få til. Er mye folk som tar turer og importører/fabrikanter får vel endel forespørsler hver dag.
2 kompiser undersøkte (en padla Blå band og en(og hans fetter) gikk rimelig mange mil som innsamlingstur for kreftsaken)
De 2 som gikk for å samle inn til kreftsaken fikk gratis undertøy av en norsk produsent men det var alt. De spurte en norsk teltprodusent om de evt kunne låne 2 lettvektstelt på turen men fikk avslag. Padleren fikk vel omtrent ikke noe mener jeg å huske.
De fleste større produsenter/importører har enten egne ansatte som er entusiaster eller så har de egne testere som er litt kjent via media.
Men det koster jo ingen ting å sende noen mailer og høre :)
Håper du får en strålende tur ihvertfall :)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snu tenkemåten når det gjelder sponsorer!

Hva kan du tilby som sponsor kan bruke i sin markedsføring? Har du et "navn"? Det finnes ingen gratis lunsj.... Dette er butikk. 

Du må gi noe igjen, og blir bundet opp på ting, og ikke minst tid. Tar ofte vekk fokuset fra det å nyte turen. 

Jeg hadde ikke brukt tid på det i det hele tatt. Vet at noen samler opp og tar en gjennomgang to ganger i året, dette for å slippe mas. 

Ps: ruta ser flott ut, men tror det blir i lengste laget med over en mil i snitt pr dag, hvis du skal kose deg på tur med fiske, flotte plasser du ønsker å være flere dager på, samt hviledager.

Når det gjelder mat er, vanlig mat flott de første dagene, for så og spise Real frem til neste bunkring. Real/frysetørket mat er dyrt. XXL på vennefest 25% rabatt er billigst på Real. Jo lettere mat jo dyrere. Så budsjettet/temperatur bestemmer ofte hva som velges. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Radiosugge skrev:

Snu tenkemåten når det gjelder sponsorer!

Hva kan du tilby som sponsor kan bruke i sin markedsføring? Har du et "navn"? Det finnes ingen gratis lunsj.... Dette er butikk. 

Du må gi noe igjen, og blir bundet opp på ting, og ikke minst tid. Tar ofte vekk fokuset fra det å nyte turen. 

Jeg hadde ikke brukt tid på det i det hele tatt. Vet at noen samler opp og tar en gjennomgang to ganger i året, dette for å slippe mas. 

Ps: ruta ser flott ut, men tror det blir i lengste laget med over en mil i snitt pr dag, hvis du skal kose deg på tur med fiske, flotte plasser du ønsker å være flere dager på, samt hviledager.

Når det gjelder mat er, vanlig mat flott de første dagene, for så og spise Real frem til neste bunkring. Real/frysetørket mat er dyrt. XXL på vennefest 25% rabatt er billigst på Real. Jo lettere mat jo dyrere. Så budsjettet/temperatur bestemmer ofte hva som velges. 

Det jeg tenker med ruta er at om jeg bruker 14 dager ekstra så går det greit ift jobb og hus. Men jeg ser for meg at jeg vil gå så mye som mulig når jeg først går. Ser for meg at enkelte dager kan bli noe lange og da er det greit å ha noe å ´´gjøre´´. Men dette er jo litt av det jeg vil teste litt fremover mot avreise.

Er det ikke på høste XXL pleier å ha vennefest?

Men takk for tips og råd, veldig takknemlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.