Gå til innhold
  • Bli medlem

Tommetrix. Ikke nå igjen, jo da enda en gang


Tom42

Anbefalte innlegg

Stortingsreprentant Lars Sponheim i Stortinget:  "For øvrig mener jeg at alle burde ha sin egen høne".

Tom42;  "For øvrig jeg at alle burde ha sin egen vedovn".

 

-------Fordi jeg ikke kunne vente, brant jeg meg selvfølgelig på fingrene, fordi jeg tok ovnen ut av peisen altfor tidlig.  Men jeg kunne ikke vente fordi jeg allerede da så visse svakheter ved min første løsning.

 

 

Å bruke lokket som grillrist – et dårlig forslag.  vanskelig å få lokket på plass etterpå var det også

DSC_0130 (640x360).jpg

 

I stedet tok jeg av lokket og brukte det som underlag for ovnen.  Klippet også vekk en del av sidene. Da fikk jeg ovnen hevet ca 1 cm, noe som vil gi bedre trekk , og lokket ble letter å få satt på i transportmodus

DSC_0153 (640x360).jpg

 

 

Boring av trekkhullene.  Fordi blikket er tynt, fylte jeg ovnen med vått avispapir før boring. 

DSC_0123 (640x360).jpg

 

Det gikk egentlig ganske bra, men nå har jeg satt inn en forskalling i stedet

DSC_0146 (640x360).jpg

 

-  2 lister,  55 mm brede og 120 mm lange plasseres langs den rette kanten på innsiden. 

-  for å holde disse på plass settes 3 stk 55 mm brede og  lange mellom.  Legg også merke til risset som er limt i bunnen (og på innsiden av lokket)

 

Boksen er som en skøytebane.  To svinger og to langsider.  For lettere å bore trekkhull i den ene svingen sett en list med målene 55 x ca 200 mm  fra sving til sving.  Og med det samme du er i farten bor ut et hull i den svingen hvor vedilegget skal være.  Dette for å lette utklippingen av vedilegget.  

 

Siderutenettet har målene 55 x 180 mm. Finn midten på en av svingene, og lim rutenettet fast .  Merket X skal være på midten.  Da skal  «de 120 mm» være på langsiden.

Bordiameter er 8 mm.  Jeg prøvde først med 6 mm bor, men måtte øke til 8. 

DSC_0157 (640x360).jpgDSC_0158 (640x360).jpg

 

Rutenettet for lokk og bunn limes fast på innsiden.  da blir det lettere på bore.

 

Vedilegget skal klippes ut i ledig sving.  Lim fast rutenettet, stikk saksespissen inn i det utborede hullet og klipp i vei. 

 

Tilslutt banker du ut alle gradene etter boringen.

 

Ved å bruke 8 mm trekkhull brenner ovnen godt

DSC_0149 (640x360).jpgDSC_0150 (360x640).jpgOg om litt er kaffen klar

 

Og til slutt.  For meg ser blikket i boksen ut lik blikket i kakeboksene til mor.  Godt hun ikke ser blikket mitt

DSC_0140 (640x360).jpg

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
20 timer siden, Tom42 skrev:

Stortingsreprentant Lars Sponheim i Stortinget:  "For øvrig mener jeg at alle burde ha sin egen høne".

 

DSC_0140 (640x360).jpg

Med fare for å spikke flis så vart uttrykket " ...hver mann sin høne...." som nok kan oversettast godt til "hver mann sin vedovn".

Forøvrig veldig flott ovn, har starta på liten vedovn av blikk etter inspirasjon :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.