Gå til innhold
  • Bli medlem

Ull eller annen lue?


Sølvrev1

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om noen kan peke meg i retning av en lue for herrer i hundre prosent ull, uten fleece eller noe sånt på innsiden. Eller om noen har annet tips til hodeplagg på vinteren. Men jeg føler meg mest "komfortabel" med rent ull, da jeg nesten bare stoler på ull til vinterbruk og særlig til noe som blir fuktig. Jeg bestilte meg en del ullplagg fra XXL.no akkurat men fant ingen luer av rent ull der. Vet ikke om noen produsenter heller. Virker som alle bruker den hersens fleecen på innsiden. :(

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aclima sin WW JIB lue er laget i ull, denne har woolnet på innsiden og er overraskende varm i forhold til tykkelse, Brynje har også en lignende lue som føles litt varmere men den har netting av syntetisk stoff så da utgår nok den for din del. Har forøvrig begge disse selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale Devold Wool Mesh Cap

https://komplettfritid.no/merker/devold/devold-wool-mesh-cap-black-one-size

Her er det også fraktfritt.

 

Denne luen har også en hempe på toppen så den er enkel å tørke. Så bruker jeg å ha med med en ekstra lue for å tre over når det er skikkelig kaldt og jeg er i ro (= på post) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har motsatt erfaring. Ull på hodet blir fort kaldt, siden ull er minst vindtett og hodet er det mest vindutsatte. Ulla har heller ikke fukttransporterende egenskaper. Fleecen inni noen luer hjelper, for det gjør at fukt trekkes fra hodet og ut i ullstoffet. Dette blir varmere enn om fukta ligger i ulla rett mot hodet. I leir/telt blir det noe annet. Da kan jeg ta ullua på. Selv om det ser teit ut, så bruker jeg ofte "langrennsluer" på fjellet. De har enormt gode fukttransporterende egenskaper, og jeg slipper å bli vår i håret. (Må vel legge til at jeg svetter ganske mye). Har den Brynjelua i ull som er avbildet over, men den blir alltid bare liggende i sekken helt til jeg er i teltet..

Jeg er ellers en forkjemper for ull og bruker det masse i både undertøy og mellomlag, men altså ikke på hodet..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Har brukt ein del to hue inni kvarandre, hadde tenkt å kjøpa meg ei skikkelig ullhua for tur på sommaren, kan bli kaldt nok då og på høgfjellet med vind, blei litt betenkt når eg såg innlegget til Lompa, eg og har best erfaring med ull i undertøy og sån men til hue så er eg ikkje så sikker når eg tenke meg om, da blese rett igjønå ull som han og meine. Kankskje ei forholdsvis tynn ullhua innerst mot hove og ei meir tettvevd av ett eller anna utanpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henta fram ett par hue no, har ei tjukk frå janus og ei tjukk frå wenås, janus er hondra prosent ull og wenås er 30 prosent ull samt 70 prosent acrylic. Er mykje "tyngre" å blåsa gjennom wenås huå. Har og ei finlandshetta med stor opning til ansiktet frå devold. Den er 100 prosent tettvevd ull. Viss eg tar den og wenås huå utanpå så trur eg at eg holde varmen, men ei tynn ullhua er kjekk å ha så får sjå om eg kan finna ei sånn og, helst ikkje alt for dyr men kvalitet er viktigare enn pris. Hyøres sikkert ut som eg skal til nordpolen for enkelte men bedre med ei hua for mykje enn frysing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en Devod hue som jeg var veldig fornøyd med, men den forsvant dessverre, så da var planene å sette den på ønskelisten til jul. Men så dukket denne artikkelen opp i Sunnmørsposten, nå kan en få en hue med jak-ull som etter sigende er 40% varmere og puster 66% bedre enn merinoull. Så da får min familie enn utfordring til årets julegave; en jak-ull hue.

jak_ull_hue.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fjellreven Byron Hat: https://www.fjellrevenshop.no/produkt/fjellreven-byron-hat/?attribute_pa_farge=dark-olive&gclid=EAIaIQobChMIwIeSwsK81wIVVS0ZCh3rlAThEAQYASABEgIZaPD_BwE

Den er virkelig ren tykt skikkelig ull, ingenting annet.

Jeg bruker den ikke så mue lengre, fordi den er alt for varm. Jeg går i koma så lenge jeg har den på, og det grove ullet synes jeg klør litt i pannen.

Forøvrig synes jeg andre luer med vindtett membran eller vindtett innside også er ganske kjipe, fordi man hører rett og slett dårligere gjennom de og de har en slags "støy" i forhold til andre luer. Eks denne: https://www.fjellrevenshop.no/produkt/fjellreven-keb-stormblocker-beanie-2/?attribute_pa_farge=black&attribute_pa_storrelse=1-size&gclid=EAIaIQobChMIrtXhlMO81wIVwxsYCh11QAq9EAQYASABEgKiffD_BwE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, vidarvale said:

Jeg hadde en Devod hue som jeg var veldig fornøyd med, men den forsvant dessverre, så da var planene å sette den på ønskelisten til jul. Men så dukket denne artikkelen opp i Sunnmørsposten, nå kan en få en hue med jak-ull som etter sigende er 40% varmere og puster 66% bedre enn merinoull. Så da får min familie enn utfordring til årets julegave; en jak-ull hue.

jak_ull_hue.jpg

Yak-ull er bra! Grov og slitesterk, jeg har en jakke og en duk (!) laget av slik ull. Og jeg har spist Yak-burger i Tibet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favoritt til dags dato er https://www.ulvang.no/Produkter/tilbehoer/lue/bugoeynes2 :)

Liker den fordi den har et meget behagelig for på innsiden, noe som gjør at jeg kan bruke den når jeg sover eller vanker rundt med hodelykt, samt at den dekker lengre ned enn mange av de andre luene mine mot nakken. Skal man dog bevege seg hurtig eller i varmere klima, så er kanskje en litt tynnere lue mere egnet, men synes selv den ikke er for tykk til vanlig skigåing. 

Den er ikke 100% vindtett, men skulle det blåse stiv kuling, så bare trekker jeg over hetta.

 

Andre luer jeg bruker er en tynnere ull-lue av ukjent opprinnelse, forsvarets loslue eller en real ushanka fra Canada når det er ekstreme tilstander.
Pleide å bruke jeger/kommandoluen til forsvaret, men den blir litt ubehagelig i lengden om man skal ha f.eks en hodelykt som presser inn mot hodet, eller når jeg skal sove med den. Dette på grunn av at den er ribbestrikket relativt grovt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Anonsen said:

Så meget god ut den, har brukt en lignende sak fra Aclima. Veldig god allround luer når været er ekstra surt eller til generelt bruk rundt i camp, inne i telt og når man sover.
Kombinert med en bøff og lettere lue til dagsmarsene er det en meget bra kombo.

 

221213001.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte et pannebånd i merionoull for et par år siden. Det er hyppig i bruk på vestlandet. Selv i et par minus er det ofte for varmt å gå oppover uten å bli svett, men samtidig for kaldt på ørene i vinden. Utover det har jeg bare brukt en hvilken som helst ull-lue. Akkurat nå har jeg en fra patagonia, men har også brukt hjemmestrikkede eller en helt tilfeldig en fra xxl etc.
Om det er kaldt bruker jeg nesten alltid hette fordi dette beskytter for vinden i nakken også. Litt upraktisk om du virrer mye med hodet da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, vidarvale skrev:

Jeg hadde en Devod hue som jeg var veldig fornøyd med, men den forsvant dessverre, så da var planene å sette den på ønskelisten til jul. Men så dukket denne artikkelen opp i Sunnmørsposten, nå kan en få en hue med jak-ull som etter sigende er 40% varmere og puster 66% bedre enn merinoull. Så da får min familie enn utfordring til årets julegave; en jak-ull hue.

jak_ull_hue.jpg

Eller så går det an å satse på norske varianten, og gå for moskus: http://www.opdalingen.no/nyheter/2008/04/24/Moskus-på-hodet-12479238.ece

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, vidarvale skrev:

Jeg hadde en Devod hue som jeg var veldig fornøyd med, men den forsvant dessverre, så da var planene å sette den på ønskelisten til jul. Men så dukket denne artikkelen opp i Sunnmørsposten, nå kan en få en hue med jak-ull som etter sigende er 40% varmere og puster 66% bedre enn merinoull. Så da får min familie enn utfordring til årets julegave; en jak-ull hue.

jak_ull_hue.jpg

Dette er sikkert et flott prosjekt å støtte, men må bare kommentere på dette med at jak-ull puster 66% bedre enn merino. I et strikka plagg så er det så mange hull mellom maskene at det å operere med begrepet pusting blir helt irrelevant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.