Gå til innhold
  • Bli medlem

Vottesnor? Hvordan sikre vindvotter på voksne


Memento mori

Anbefalte innlegg

Når det blåser som værst er det lett å miste vottene, når de må av litt. På barna blir det brukt vottesnor tredd inni parkdressen. Har noen noe tips om hvordan gjøre det på voksne. Løsningen med strikk rund håndleddet fungere dårlig, er det litt snø og du jobber på bakken - blir det en trakt som samlet opp snøen inni i vottene. Noen som har lure tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Derson votte/hanske har en eller annen form for "løkke", stramestrikk eller lign; en lien karabin som kan festes på ett eller annet (klærne på kroppen, sekken,..)

Dersom votter/hansker har borrelås rundt håndleddet fester jeg begge hanskene sammen rundt ett eller annet når de må av i vind. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en kikk på bilder fra Iditarod, Finnmark eller Femundsløpet og se løsningen hundekjørerne bruker 🙂
De er jo veldig avhengige av votter i den kulda de trener/konkurerer. Så løsninga de har fungerer nok sikkert til ditt behov også.

Edit.
Kjapt søk på Google viser vel litt av prinsippet

vott.jpg

Endret av tubbs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de Bergans dunvottene jeg har så synes jeg det er en grei løsning. Den øverste strammestrikken er ganske lang. På den sitter det to slike fjærbelastede strammegreier. Jeg tar strikken rundt håndleddet og strammer med den øverste strammeren. Ikke for stramt selvfølgelig men den sitter godt og glir ikke opp. Den nederste strammeren strammes rundt underarmen etter behov. Da blir strikken med hånda inn i votten. Jeg opplevde snø i votten da jeg tok de av for å pusle med noe slik det nevnes over her. Fant ut at den nederste strammeren kan strammes såpass at votten lukkes. Når du har vottene av er strikken lang nok til at du får litt armslag. Holder du fast votten inntil kroppen med overarmen har du fortsatt ca 40 cm fram til fingerne.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.