Gå til innhold
  • Bli medlem

Arcteryx jakke angrepet av hund, mulig å redde?


Rismyhr

Anbefalte innlegg

Min relativt nye Arcteryx Theta AR jakke har fått gjennomgå skikkelig idag, mens jeg stod oppe med frokosten har bikkja gått løs på nedre del av jakken. Glidelåsen + en god porsjon stoff er bitt/revet vekk. Tror dere denne jakke kan reddes? Må isåfall bytte hele glidelåsen og sy på nytt stoff der det mangler, kan vel fort bli en dyr affære.. Skal høre med Gore Tex på Aukra hva de tror.

skade arcteryx jakke.jpg

Legg forresten merke til min flotte "i-Termos" :-D 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke reise/innbo forsikring og tviler igrunn på at dette dekker en slik situasjon. Spent på hva de sier på Gore tex service senteret men som du sier Prebb det blir nok fort dyrt ja.. Ble plutselig dyrt å være hundepasser gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Snutemor skrev:

Min innboforsikring dekket nye briller etter at bikkja hadde knasket på de gamle. Men det hjelper jo ikke hvis du ikke har innboforsikring :hmm:

Såpass, ikke dårlig. Hvilket selskap var dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Rismyhr skrev:

Har ikke reise/innbo forsikring og tviler igrunn på at dette dekker en slik situasjon. Spent på hva de sier på Gore tex service senteret men som du sier Prebb det blir nok fort dyrt ja.. Ble plutselig dyrt å være hundepasser gitt.

Slik jeg tolker deg er det en hund du passer for noen andre. Da er det hundeeieren sitt ansvar. Altså innboforsikringen til han som eier hunden. Det er vel allikevel en del egenandel på slikt så spørs om det er lønnt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Slik jeg tolker deg er det en hund du passer for noen andre. Da er det hundeeieren sitt ansvar. Altså innboforsikringen til han som eier hunden. Det er vel allikevel en del egenandel på slikt så spørs om det er lønnt uansett.

Ja han har sagt at han er villig til å prøve å finne en brukt jakke eller betale for reparasjon(kommer ann på kostnaden), men tror ikke han er helt klar over hvor dyrt det egentlig er. Kjedelig situasjon, håper gjengen på Aukra har mulighet til å reparere...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28.1.2017 at 20.18, Kjell Iver skrev:

Slik jeg tolker deg er det en hund du passer for noen andre. Da er det hundeeieren sitt ansvar. Altså innboforsikringen til han som eier hunden. Det er vel allikevel en del egenandel på slikt så spørs om det er lønnt uansett.

Tuller du? Hvis du PASSER en hund, tar du jo på deg ansvaret for det den gjør..

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Vandrelysten skrev:

Tuller du? Hvis du PASSER en hund, tar du jo på deg ansvaret for det den gjør..

 

Nja både og, hvis jeg setter bort hunden min til noen andre og den uten videre raserer en hel sofa iløpet av natten (og jeg ikke har sagt noe om at den må låses inn i et bur om natten) så er det en selvfølge at jeg skal erstatte sofaen til de som passer hunden min.. Men om det er gitt føringer på hvordan hunden må ha det (for eksempel ikke springe rundt om natten) og det ikke følges så tar jeg ikke ansvar. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Det finnes også egne hundeforsikringer. Man kan ikke forvente at en som passer en hund tegner egen forsikring på hundepass eller har sjekket vilkår i sin egen innboforsikring.

Jeg satt også å tenkte at eieren må sjekke innboforsikring og hundeforsikring. Det kan nok dekke noe av skadene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Vandrelysten skrev:

Tuller du? Hvis du PASSER en hund, tar du jo på deg ansvaret for det den gjør..

 

Tja som dyreeier er du til en viss grad faktisk ansvarlig for skader ditt dyr påfører andres verdier. 

Om en bil kjører på en hund, så må faktisk hundeeier betale skaden på bilen om f.eks hunden var løs under påkjørsel. 

Det er hundens eier som er ansvarlig for hunden uansett hvor den er. Noe flere hundeeiere burde tenke litt mer på :P  

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Vandrelysten skrev:

Tuller du? Hvis du PASSER en hund, tar du jo på deg ansvaret for det den gjør..

 

Fler som gett rätt svar men loven finns här §1-5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er sagt, kjipt at jakka er ødelagt og håper det ordner seg.

Til det juridiske er det godt mulig dette ville falle slik dere sier i dette tilfellet, men det finnes en drøss hensyn å ta.( Slik jeg leser dette er dette ment mer for hvis bikkja ødelegger klær på en tilfeldig forbipasserende, ikke hvis du legger jakka i gangen hos meg.) Hvis jeg setter bort bikkja på kennel og drar til sør-amerika, og bikkja river opp buksa på en ansatt ifbm lek, er det vel ingen som vil påstå at det er MIN feil og at jeg er erstatningspliktig? Selvfølgelig helt enig i at det i _utgangspunktet_ er eiers ansvar.

Litt på siden, jeg prøver i det lengste å ikke bruke den store røde boka for mye mellom kompiser- synes ikke det bør være nødvendig. I mitt hode er "hundepass" en sosial kontrakt der man overtar eieransvaret for hunden i en begrenset periode. dvs, passe på at den ikke skader seg selv, andre eller ting.

Hadde det vært min hund og kompisen hadde forlangt erstatning hadde jeg sikkert betalt- og aldri latt personen låne eller passe noe jeg eier igjen.. Det høres rett og slett rart ut for meg.

 

 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens!

Artig at det har utviklet seg en liten diskusjon rundt temaet. Jeg skjønner synspunktene deres godt. I dette tilfellet var hunden i bur på natta da den var utrolig vill og altfor urolig generelt. Jeg passet den for en kollega på jobben som jeg ikke kjenner sånn veldig godt fra før, fikk inntrykk av at dette var en rolig og grei hund å ha å gjøre med. Men dette var ikke tilfellet. Skaden skjedde faktisk på morningen, etter frokost kom jeg ned i gangen og så at den hadde fått tak i jakken gjennom buret. Skjønner egentlig ikke hvordan den greide det da jakka hang ganske langt unna.

Liker ikke å skulle ta opp et slik tema med eieren men når jeg var utslitt etter å ha passet bikkja i knapt 2 dager så hadde jeg ikke så veldig dårlig samvittighet for å nevne det når han sendte en melding å spurte hvordan det gikk. Jeg fikk heller aldri noe informasjon om at den hadde vane med å gnage på ting men det kom opp at han hadde fått ødelagt flere gjenstander selv.

Og jeg har i utgangspunktet aldri krevd eller tatt det som en selvfølge at han skulle betale for skaden. De færreste har 6000 kr å legge ut for en jakke, men han tilbød seg å finne en brukt eller betale for reparasjon(som blir vesentlig billigere). Dette syntes jeg var real gjort og takket ja til det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.