Gå til innhold
  • Bli medlem

Hodelykt til telt- og hyttebruk


TomasF

Anbefalte innlegg

Har en hodelykt med bryter som man beveger sideveis for å slå av og på lyset.

Dette fører til at lykten ikke slår seg på under transport i sekken.

De lyktene jeg har sett så er det bryter man trykker ned. Av erfaring så slår de seg på under transport.

Fins det hodelykter som ikke slår på lyset under transport?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Black Diamond Spot har tastelås, med knappen 4 sek nede skrur en tastelåsen på/av. Altså du bestemmer selv om du vil låse den eller ikke.

Den har også rødt lys, bytter modus med å holde knappen i 2sek. Ellers er det av/på med et trykk. Trinnløs justering av lysstyrke ved å holde knappen inne når lykten er på. Dimmingen gjelder også for rødt lys. 200lm er mer enn nok til ganglys og småarbeid. Veier ca 80g med batterier så jeg har en alltid liggende i sekken uansett hva jeg skal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Omnilite skrev:

Black Diamond Spot har tastelås, med knappen 4 sek nede skrur en tastelåsen på/av. Altså du bestemmer selv om du vil låse den eller ikke.

Den har også rødt lys, bytter modus med å holde knappen i 2sek. Ellers er det av/på med et trykk. Trinnløs justering av lysstyrke ved å holde knappen inne når lykten er på. Dimmingen gjelder også for rødt lys. 200lm er mer enn nok til ganglys og småarbeid. Veier ca 80g med batterier så jeg har en alltid liggende i sekken uansett hva jeg skal.

Den Spoten til BD er super til vanlig turbruk og hytteliv;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at både ArmyTek og ZebraLight sine lykter med "vinkelform" er laget for å legges døde ved å skru batterilokket en kvart omdreining ut før du hiver den i sekken. Det kobler rett og slett fra batteriet fysisk - enkelt og greit.

(Tror ZebraLight H600w Mk I fortsatt er den mest anvendlige hodelykta jeg noen gang har eid, den døde dessverre etter noen ublide møter med asfalten etter et par-tre sykkelkræsj den var med på og ble erstattet med en ArmyTek Wizard Pro som er irriterende udødelig. Kjøpte et par H600w Mk II til opphavet som også var glimrende, men ser at den aller nyeste H600w Mk III har fått en negativ kommentar hos ZebraLight: http://www.zebralight.com/H600w-Mk-III-XHP35-Neutral-White-18650-Headlamp_p_186.html.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med min BD Spot. Dette er den beste hodelykten jeg har eid.

Jeg har aldri hatt problemer med at den slår seg på i sekken. Derfor har jeg heller aldri benyttet meg av "tastelåsen". Under transport ligger lykta enten i  topplokket eller i jakkelommen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, a_aa skrev:

Mener at både ArmyTek og ZebraLight sine lykter med "vinkelform" er laget for å legges døde ved å skru batterilokket en kvart omdreining ut før du hiver den i sekken. Det kobler rett og slett fra batteriet fysisk - enkelt og greit.

(Tror ZebraLight H600w Mk I fortsatt er den mest anvendlige hodelykta jeg noen gang har eid, den døde dessverre etter noen ublide møter med asfalten etter et par-tre sykkelkræsj den var med på og ble erstattet med en ArmyTek Wizard Pro som er irriterende udødelig. Kjøpte et par H600w Mk II til opphavet som også var glimrende, men ser at den aller nyeste H600w Mk III har fått en negativ kommentar hos ZebraLight: http://www.zebralight.com/H600w-Mk-III-XHP35-Neutral-White-18650-Headlamp_p_186.html.)

Jeg bruker lykter fra Zebralight, og det stemmer som a_aa skriver. En kvart omdreining på batterilokket, og du kobler bort batteriet. For øvrig veldig fornøyd med mine lykter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er meget smart om man skal ha lykt til camp/telt bruk at den har rødt lys og "lav" lys. Jeg har en fra Black Diamond som har to diaoder med rødt lys (ødelegger ikke nattsynet) og en med to vanlige hvite små dioder (holder i massevis til camp bruk og blender ikke) - Så har den et helt ok hovedlys til rusling/gåing. Bruker lite strøm.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg bruker Petzl Tactikka, 160 lumen og tre steg med lysstyrke. Tåler å bli våt og en del snø av erfaring, tror ikke den er helt vanntett. Lyser meget godt. Lite erfaring med hvor lenge den holder på 3xAAA battierier enda.

https://www.fjellsport.no/petzl-tactikka-hodelykt-svart.html

https://www.fjellsport.no/petzl-tacktikka-rgb-hodelykt-svart.html

 

du får 20% på den med forumets rabatt. 

Endret av kmgrime
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.