Gå til innhold
  • Bli medlem

Fra Stavanger til Sandvatn (DNT-hytte)


Gronlund

Anbefalte innlegg

Håber du kan hjælpe mig..!!
Min plan er at deltage på DNT dugnad til sommer 2017 på Sandvatn hytten, dette arrangeres af Stavanger Turistforening.

Jeg har brug for hjælp med oplysninger om bustransport fra Stavanger lufthavn og til stoppestedt hvor DNT-stien går ind til Sandvatn, for jeg kender ikke busnummer.

Har forsøgt at se på køreplanen: https://www.stf.no/buss-og-bat-til-fjells/

Her er beskrivelse af hytten: https://www.ut.no/hytte/3.2329/

Og hvis du også har lyst til dugnad med DNT, og kommer fra Stavanger, - kunne vi måske følges frem til hytten..!!
Venlig hilsen Jens Grønlund / København

Kort Sandvatn.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skikkelig hyggelig at noen vil til Sandvatn på dugnad. Jeg antar det er i forbindelse med bygging av den nye sikringshytta.

Det er ikke enkelt å komme med buss fra flyplassen til Hunnedalen/Lortabu, der stien inn til Sandvatn starter. (3 timer, ganske enkel tur.)

Fra flyplassen til Stavanger er grei skuring, der går det flybuss en del ganger i timen. Stavanger Turistforenings kontor ligger like i nærheten av buss og tog.

Problemet er buss fra byen til Hunnedalen - det går en turistbuss gjennom Hunnedalen på vei til Lysebotn, med start om morgenen (for 2017 er ikke ruta fastsatt, om den blir i det hele tatt.) og retur på kvelden.

Jeg er nesten helt sikker på at Stavanger Turistforening vil hjelpe til med transport på en eller annen måte, om de får greie på at dette er nødvendig. (Sannsynligvis noen andre ildsjeler som også skal på dugnad - og du skal ikke se bort fra at jeg hiver meg på.)

Ta kontakt med Stavanger Turistforening (du må jo uansett mede deg på dugnad via nettet) - og sjekk dugnadssiden til Stavanger Turistforening på Facebook. Det finnes også en gruppe på Facebook som heter "Sandvatnhyttas venner".

Jeg har "tilsyn" (er vaktmester på dugnad) på nabohytta - Blåfjellenden, så det er bare å spørre om du ønsker mer informasjon (mer om Blåfjellenden på Blogg)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Rejon

Tak for dine oplysninger.

Jeg er tilmeldt dugnad på Sandvatn, og det er den nye sikringshytte, håber at tage der op fra 21.Juni og 5-8 dage frem.

Er med på FaceBook for Stavanger Turistforening, og er nu med på "Sandvatnhyttas venner".

Jeg vender tilbage, og jeg får sikkert brug for hjælp med transporten, min rejseplan er lige nu:
København - > Oslo med Nettbus
Tog fra Oslo Banegård til Oslo lufthavn
Fly fra Oslo til Stavanger

Bus fra Stavanger til Lortabu ved Valevatnet.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, pahatlem skrev:

Altså, om 5-8 dagers dansk gratisarbeid til fordel for gamlelandet skulle stå og falle på transport fra Sola til Hunnedalen, så skal jeg f*** døtte meg kjøre deg opp selv. Dersom ingen skal samme vei i samme ærend, garanterer jeg herved transport fra Sandnes Sentrum til begynnelsen av stien.

Den 21. juni er en onsdag, og da er jeg også antakelig i stand til en tur - frem og tilbake til Sandvatn...

Det skal nok gå å få til transporten, men jeg vil førts høre med STF om ikke de har en transport.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, pahatlem skrev:

Altså, om 5-8 dagers dansk gratisarbeid til fordel for gamlelandet skulle stå og falle på transport fra Sola til Hunnedalen, så skal jeg f*** døtte meg kjøre deg opp selv. Dersom ingen skal samme vei i samme ærend, garanterer jeg herved transport fra Sandnes Sentrum til begynnelsen av stien.

Kæææreste Pahatlem
Det er da det bedste tilbud jeg nogen sinde har modtaget, - pas på jeg ikke tager dig på ordet :-)

Selvfølgelig vil jeg spørge DNT-Stavanger om der er flere som skal samme vej.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, REJOHN skrev:

Den 21. juni er en onsdag, og da er jeg også antakelig i stand til en tur - frem og tilbake til Sandvatn...

Det skal nok gå å få til transporten, men jeg vil førts høre med STF om ikke de har en transport.

Kære Rejohn

Vi er næste på samme alder, det kunne være vældig hyggeligt med en turfølger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Gronlund skrev:

Kære Rejohn

Måske kunne vi / jeg besøge Blåfjellenden, efter dugnad.
Jeg tager mit eget fiskeudstyr med, og er der mulighed for fisk i området, og kræver det fisketegn..??

Medlemskap i turistforeningen vil gjelde som fiskekort. (men ingen vil spørre....). Det er fisk i elva nedenfor Blåfjellenden og i Fidjavannet, det er også fisk i vannene nordover fra hytta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Gronlund said:

...pas på jeg ikke tager dig på ordet :-)

Ingen problem -- sjekk ut om noen andre skal samme vei med samme formål; ellers sender du meg en pm et par uker før, så skal jeg få det til. God tur, og takk for arbeidet dere frivillige dugnadssjeler gjør!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikkje sjekka busstider her dei siste åra men for nokre år sidan så gjekk det buss inn Hunnedalen fredag ettermiddag og rute attende sundag ettermiddag, veit dette fordi eg har tatt denne og hatt planer om å ta den ved fleire høve. Ser at det inntil 30.04 går buss på fredagskvelden inn hunnedalen men at det ikkje går an å søke etter 30.04. (https://www.kolumbus.no/reiseplanlegger/?From=Stavanger sentrum (Alle)&To=Hunnedalen v/Røde Kors (Gjesdal)&TravelDateTime.time=06:00&TravelDateTime.date=28.04.2017&Direction=1)

Uansett, slik eg kjenner stavanger turistforening, og som du no har fått demonstrert så er det heilt sikkert ingen problem å få skyss dersom du tek kontakt med SST, det ordner seg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiske: Det kan vera greit å gjera litt undersøkelser før du byrjar å fiske. Mange  vatn i dette området men veldig mange av dei er det ikkje fisk i, blant anna på grunn av sur nedbør. For 10 år siden var ikkje fisk i vatna mellom Blåfjellenden og Hunnedalen. Vil tru at det er tilfellet opp mot sandvatnhytta, men dette veit SST meir om. Er fisk i enden av Blåstøldalen, Rundavatn, Langavatn og Hoggarvatn. Her får du bekkerøye, veldig god matfisk og ikkje så veldig kresen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, josteink skrev:

Fiske: Det kan vera greit å gjera litt undersøkelser før du byrjar å fiske. Mange  vatn i dette området men veldig mange av dei er det ikkje fisk i, blant anna på grunn av sur nedbør. For 10 år siden var ikkje fisk i vatna mellom Blåfjellenden og Hunnedalen. Vil tru at det er tilfellet opp mot sandvatnhytta, men dette veit SST meir om. Er fisk i enden av Blåstøldalen, Rundavatn, Langavatn og Hoggarvatn. Her får du bekkerøye, veldig god matfisk og ikkje så veldig kresen. 

De siste årene er det blitt mer aure både i Rundevann og i Langavatn, men den er dessverre liten.  Fidjavannet og elva oppover er det stor sett bare aure - av og til stor spesielt i Fidjavannet.  (Mellom Hunnedalen og Blåfjellenden:Det er fisk i Djupavatn og den har spredd seg til tjernet rett ved stien på vei innover. Det er også nylig satt ut fisk noen av de andre vannene innover, men det vil ta noen år før disse blir "fiskbare")

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @REJOHN skriver: Fisket i Frafjordheiene har tatt seg veldig opp de siste årene etter omfattende kalking og salting av en rekke større vann. Det har blitt satt ut enormt med fisk gjennom 90- og 00-tallet, og noen steder er det nå helt fantastisk fiske. Dersom det planlegges fiske i tilknytning til Sandvatn, så kan det absolutt være verdt å ta en halvtime-times gange tilbake på stien mot Lortabu, og ta østover langs utløpet til Mangædne der det treffer Degevatn: Magisk fiske.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overbevist om at det er noen i dugnadsgruppa som har plass til en hyggelig danske fra Stavanger til Lortabu. De fleste kjører nok bil og parkerer ved Lortabu.

De aller fleste som er med på denne typen opplegg, ja fjellvandrere generelt, er svært hjelpsomme og greie mennesker. Transport blir nok ingen problem.

Jeg kom en gang til Sandvatn etter en ufrivillig overnatting ute, i et fryktelig uvær, like nord for Øyervatn. (Ref. trådstarters kart) Planen var å gå videre til Blåfjellenden, men på grunn av at turen inn til Sandvatn tok noe lenger tid enn planlagt, været var dårlig og at jeg nå lå nesten en dag etter skjema, så bestemte eg meg for å gå kort løype tilbake til Lortabu.

Jeg fortalte dette til noen andre gjester som var på Sanvatn og enden på visa ble at jeg fikk låne bilnøklene til en av de andre gjestene slik at jeg kunne skifte til tørre klør i bilen hans som stod ved Lortabu. Etter at jeg hadde skiftet så kom resten av følget tilbake fra Sandvatn og jeg fikk da sitte på de siste 10 km med asfaltert vei tilbake til min egen bil.

Fjellvandrere er nok en litt annen rase enn de man vanligvis møter i byen.

Endret av REs
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, REs skrev:

Jeg er overbevist om at det er noen i dugnadsgruppa som har plass til en hyggelig danske fra Stavanger til Lortabu. De fleste kjører nok bil og parkerer ved Lortabu.

De aller fleste som er med på denne typen opplegg, ja fjellvandrere generelt, er svært hjelpsomme og greie mennesker. Transport blir nok ingen problem.

Jeg kom en gang til Sandvatn etter en ufrivillig overnatting ute, i et fryktelig uvær, like nord for Øyervatn. (Ref. trådstarters kart) Planen var å gå videre til Blåfjellenden, men på grunn av at turen inn til Sandvatn tok noe lenger tid enn planlagt, været var dårlig og at jeg nå lå nesten en dag etter skjema, så bestemte eg meg for å gå kort løype tilbake til Lortabu.

Jeg fortalte dette til noen andre gjester som var på Sanvatn og enden på visa ble at jeg fikk låne bilnøklene til en av de andre gjestene slik at jeg kunne skifte til tørre klør i bilen hans som stod ved Lortabu. Etter at jeg hadde skiftet så kom resten av følget tilbake fra Sandvatn og jeg fikk da sitte på de siste 10 km med asfaltert vei tilbake til min egen bil.

Fjellvandrere er nok en litt annen rase enn de man vanligvis møter i byen.

REs.... Det er dejligt at høre, - det er derfor jeg er vild med Norge, - kommer der bare alt alt for sjældent.
Måske vil det blive til flere ture, når jeg har været sammen med med norske fjeldvandrere på dugnad, og jeg håber det giver nye venskaber ;-)

Arrangerede en historisk tur i 2014 ("I Kong Sverres fodspor 2015" er en tråd her på forum), turen gik ikke helt efter planen, der var alt for meget sne så ruten kunne ikke følges, det var for farligt, - men en super skøn oplevelse i jeres pragtfulde natur..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Gronlund skrev:

REs.... Det er dejligt at høre, - det er derfor jeg er vild med Norge, - kommer der bare alt alt for sjældent.
Måske vil det blive til flere ture, når jeg har været sammen med med norske fjeldvandrere på dugnad, og jeg håber det giver nye venskaber ;-)

Arrangerede en historisk tur i 2014 ("I Kong Sverres fodspor 2015" er en tråd her på forum), turen gik ikke helt efter planen, der var alt for meget sne så ruten kunne ikke følges, det var for farligt, - men en super skøn oplevelse i jeres pragtfulde natur..

Det er ikke så lurt å planlegge turer i høyfjellet før litt ut på ettersommeren. Det ligger ofte mye snø igjen fra vinteren og mye av denne snøen er kanskje ikke borte før i Juli - August, hvis den forsvinner i det hele tatt.

Jeg har en dansk venn som jeg tar med på tur når det passer, og en gang var vi på vei opp til et lokalt fjell som heter Selvikstakken, 597 m høy.

Vi gikk det jeg kaller kort løype og den begynner med en passe kupert traktorvei som vanligvis ikke er noe problem. Så kom vi frem til den første stigningen som nærmest er som en klatreetappe og som kan ta pusten fra de fleste. På toppen av denne bakken er det et flatt parti hvor man kan se siste bratte klatreetappen opp til toppen. Min danske venn stod og kikket opp mot toppen og så kom det forsiktig:

"Har vi brug for at gå lige til toppen?"

Jeg hadde vert der mange ganger før så for meg var det helt ok å bare gå en liten runde og så gå tilbake til bilen. Men etter ytterligere noe betenkningstid så besluttet han at vi kunne gå opp. Den siste etappen ser mye verre ut enn den er, og da vi stod på toppen så takket han meg for at jeg hadde tatt ham med opp. Utsikten her, og på Bynuten som ligger like ved, er bare helt fantastisk når været er bra. 

Så du er ikke den eneste dansken som liker norsk natur.

http://turanbefalinger.com/selvikstakken/

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24/1/2017 at 17.39, REJOHN skrev:

Medlemskap i turistforeningen vil gjelde som fiskekort. (men ingen vil spørre....). Det er fisk i elva nedenfor Blåfjellenden og i Fidjavannet, det er også fisk i vannene nordover fra hytta.

Hej Rejohn

Jeg har læst din blogg om Sandvatn, stedet ser spændende ud flot natur, - mon sneen er væk til sidst i juni.?
http://ojohnsen36.blogspot.dk/search/label/sandvatn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gronlund skrev:

Hej Rejohn

Jeg har læst din blogg om Sandvatn, stedet ser spændende ud flot natur, - mon sneen er væk til sidst i juni.?
http://ojohnsen36.blogspot.dk/search/label/sandvatn

Det er egentlig stor forskjell på når sneen forsvinner, men normalt er det mulig å gå inn til Sandvatn fra midten til slutten av juni. Det vil fortsatt være fenner på en del plasser, men stort sett bart.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
35 minutter siden, Gronlund skrev:

Har du et forslag til et kort der dækker Sandvatn..??

Det må gerne være i 1:50.000, eller måske 1:25.000..!!

To aktuelle:

https://www.kartbutikken.no/turkart/turkart-1-50-000/lysefjorden

https://www.kartbutikken.no/norge-serien/lysebotn-kart-i-plast 

 

Turkartene fremhever vel litt mer DNT-relatert informasjon, mens Norge-serien dekker større områder og er gunstig hvis man ønsker å supplere med tilstøtende områder.

Norge-serien dekker hele landet, Turkartene er for utvalgte områder.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.1.2017 den 20.47, Gronlund skrev:

Hej Rejohn

Jeg har læst din blogg om Sandvatn, stedet ser spændende ud flot natur, - mon sneen er væk til sidst i juni.?
http://ojohnsen36.blogspot.dk/search/label/sandvatn

Turen inn til Sandvatn er relativt lett hvis du går fra Lortabu ved fylkesvei 45. Her er det også vanligvis gode parkeringsmuligheter. Selv om det skulle ligge igjen noe snø her så går denne turen i relativt flatt terreng i forhold til en del andre steder i disse heiene. Jeg ville ikke være redd for å gå her i juni  - juli. Sandvatn er også et fint utgangspunkt for å gå videre til f.eks. Børsteinen, Langevatn eller Blåflellenden. det er også en grei tur hvis du går fra Sandvatn og over til Langevatn og så videre til Blåfjellenden.  Sandvatn og Blåfjellenden er uten proviant, men det er proviant på langevatn.

På veien inn til Sandvatn kan du gå innom Mohelleren eller Urdalslega. Dette er steder der sauegjeterne pleide å overnatte i de tider da de gjette sauene i disse heiene. (Du kan fremdeles overnatte her hvis du vil ha en god "outdoor " opplevelse.) Nå slippes bar sauene ut om våren og går på lykke og fromme til de blir hentet hjem om høsten. (Ikke rart at ulv, jerv og gaupe har gode tider.) Romania har mye mer rovdyr enn oss, mye mer sauer og ganske mange gjetere. De klarer det vi ikke klarer, å leve med rovdyra. Men det er en annen historie.

Kart.GIF.6c0f3381d1dd4a6292bc0c3f7bc93e5e.GIF

Mohidler.GIF.9d2a9ce3af8f94301afbb46c3485c537.GIF

Mohidler

moheller.jpg.b513b4d5b93ec2262bf8134677af930a.jpg

Inne i Mohidler

 

 

Endret av REs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.