Gå til innhold
  • Bli medlem

Enduks telt til vinterturer - erfaringer?


Terka

Anbefalte innlegg

Jeg er i sonderingen av nytt vintertelt/alpintelt på turer hvor teltet skal bæres i sekk (turer hvor pulk er uaktuellt pga helling i terrenget/antall høydemeter etc.)

Tanken er å ha et telt som dekker behovet for en person, og jeg har til nå kikket på telt med fortelt for å kunne lage mat inne uten ekstra kondens i innerteltet osv. men ser at det finnes også telt som har en helt motsatt løsning.

Er det noen som har erfaringer med enduks telt som f.eks. Mountain Hardwear EV2 som de ønsker å dele? Fordeler/ulemper? Teltet skal primært dekke vinterbehov, til vår/sommer/høst har jeg andre telt.

Har erfaring med Telt som Helsport Fjellheimen 4 camp x-trem og Svaldbard High 3 camp på vinterturer, men de dekker ikke dette behovet.

Telt som Mountain Hardwear EV2 er jo en hel duk med bunn/vegger/tak i ett. Dvs allt må enten lagres inne eller ute, og det kan da medføre en del snø/fuktighet inn i "innerteltet"?

 

http://www.mountainhardwear.com/ev-2-OU9652.html

http://www.outdoorgearlab.com/4-Season-Tent-Reviews/Mountain-Hardwear-EV2

MH_EV2.jpg

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil også tro du får endel kondensproblemer da du uansett må påregne og fyre/lage mat i teltet. Eventuelt får du vintertelt ned i omlag 3kg men det er kanskje fortsatt for tungt?
Et sidetips er Husky, har selv et Husky telt og i forhold til pris så er det meget bra kvalitet på det. De har F.eks Husky Flame 2:

 

extreme-tent-flame-2-w1200-h1200-e-22ebb12286079b45e34ccc0898dab586.png

extreme-tent-flame-2-w1200-h1200-e-46c8e5a02dc06d219d5c83a16d275928.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Vil også tro du får endel kondensproblemer da du uansett må påregne og fyre/lage mat i teltet. Eventuelt får du vintertelt ned i omlag 3kg men det er kanskje fortsatt for tungt?
Et sidetips er Husky, har selv et Husky telt og i forhold til pris så er det meget bra kvalitet på det. De har F.eks Husky Flame 2:

 

extreme-tent-flame-2-w1200-h1200-e-22ebb12286079b45e34ccc0898dab586.png

extreme-tent-flame-2-w1200-h1200-e-46c8e5a02dc06d219d5c83a16d275928.png

Er Husky teltene laget av hardplast? Det er de strammeste teltene jeg har sett :-)

Med et enduks telt kan du ikke ha en eneste glippe noen sted, blåser det er snø som sand på stranda, kommer inn over alt...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Omnilite said:

Er Husky teltene laget av hardplast? Det er de strammeste teltene jeg har sett :-)

Med et enduks telt kan du ikke ha en eneste glippe noen sted, blåser det er snø som sand på stranda, kommer inn over alt...

He he - mitt telt er heldigvis ikke av hardplast men ser poenget ditt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husky'ene veier ganske mye ift volum/gulvareal gjør de ikke?

Det er hovedsakelig kondens og kokemuligheter som jeg er skeptisk til.

Ser f.eks. at EV teltet har luke i bunnduken til div funksjoner.

Iflg tester så er puster teltet greit ved litt vind, og er det ikke vind så kan man lufte via døråpningen  (uten å få inn snø). 

Ser at i enkelte brukertilbakemeldinger så klages det på egenskaper i regnvær, men teltet er jo laga for bruk i minusgrader og kun det (som også er mitt bruksområde)

Her skrives det noen ok betraktninger om vintertelt: 

http://myoutdoorslife.com/gear/camping-and-hiking/best-winter-camping-tents.html

  

(Fortsatt ikke klok på om dette er et bra valg eller om f.eks. Hilleberg Nammatj 2GT er et bedre vintertelt på de aller fleste bratte soloturene her i Norge. 🤔)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @Terka

Dette var svar fra to med en duker i 2010.

Jeg har fortsatt en-dukeren og liker den svært godt. Det var ikke det letteste, men har kombinasjoner med avtakbar vestibyle (veier da 2 kg), super lufting, størrelse (for en manns vinterturer) og sikkerhet som jeg ønsket . Rask å sette opp også i sterkt vind. 4 plugger i hjørna og krabber inni. Ja det blir snø inni, og det rimer når det er svært kaldt. Har nå brukt det under 20 minus i helt vindstille og da så det ut som en fryser inni, men 2-3 minutter med børsting så er det borte. I mye vind, og om det dreier kan det bli ganske trekkfullt, så har ikke den komfort som du vil finne i en to-duker. Denne en-dukeren har veldig god lufting og netting så fungerer topp om sommeren også når en-manns turene foretas. Er vi flere velges andre telt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Terka skrev:

 

(Fortsatt ikke klok på om dette er et bra valg eller om f.eks. Hilleberg Nammatj 2GT er et bedre vintertelt på de aller fleste bratte soloturene her i Norge. 1f914.png)

Tja, spørsmålet er kanskje også hvor du er når du finner det ut..

Rim på innsiden av en teltduk drysser som snø hvis det f.eks blåser opp litt og duken begynner å blafre.

I forhold til "mengden telt", så er det ikke tvil om at Nammatj 2GT er et godt valg. Det er relativt lett, har gigantisk fortelt og tåler en trøkk. Er også enket å sette opp, det har også en del gjennomtenkte detaljer og god ventilasjon.

Jeg har Keron 3GT, og det er intet mindre enn et fantastisk telt. Hadde flere telt på blokka som jeg så på før jeg valgte det.

Har også Tarra, det er stort nok til 2 på vintertur, og ikke så "bulky" at det er et problem å bære på det. Det veier drøye halvkiloen mer enn Nammatj 2GT, men har fortelt i begge ender (ikke våt soveposeende), og er mer egnet for basecamp bruk siden det er selvsående. Men de to forteltene er mindre. Jeg parkerer sekkene i det ene forteltet og bruker den andre til kokkelering og inn/utgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergans har jo i alle år hatt enduks vintertelt, og de har vært veldig bra. Det blir så klart litt kondens, men det går helt greit. Er enig i at det er en ulempe at all snø som henger på sko osv blir med inn.  Det er også vanskelig å grave kulde/arbeidsgrop i et sånt telt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Terka skrev:

Jeg er i sonderingen av nytt vintertelt/alpintelt på turer hvor teltet skal bæres i sekk (turer hvor pulk er uaktuellt pga helling i terrenget/antall høydemeter etc.)

Tanken er å ha et telt som dekker behovet for en person, og jeg har til nå kikket på telt med fortelt for å kunne lage mat inne uten ekstra kondens i innerteltet osv. men ser at det finnes også telt som har en helt motsatt løsning.

Er det noen som har erfaringer med enduks telt som f.eks. Mountain Hardwear EV2 som de ønsker å dele? Fordeler/ulemper? Teltet skal primært dekke vinterbehov, til vår/sommer/høst har jeg andre telt.

MH_EV2.jpg

Har ikke erfaring med lette endukstelt ("indianertelt" og typiske "campingtelt" teller vel ikke) men har tidligere fundert litt på et Mountain Hardwear Direkt 2 som jeg leste om her woodtrekker.blogspot.no/2015/01/mountain-hardwear-direkt-2-tent-long.html Deler bare linken. Lite telt, løst fortelt kan fås, se: www.mountainhardwear.com/expedition-tents/

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, zimwalker skrev:

Har ikke erfaring med lette endukstelt ("indianertelt" og typiske "campingtelt" teller vel ikke) men har tidligere fundert litt på et Mountain Hardwear Direkt 2 som jeg leste om her woodtrekker.blogspot.no/2015/01/mountain-hardwear-direkt-2-tent-long.html Deler bare linken. Lite telt, løst fortelt kan fås, se: www.mountainhardwear.com/expedition-tents/

Hadde en fin todagers topptur der vi overnattet i Direkt 2 nå i helga :-) Fungerte meget bra, overaskende lite kondens. Veldig artig å kunne ha så lett sekk på vintertelttur. Tror min var ca 10-12 inkl. telt, brenner, mat, vann og skredutstyr osv :-) 

DSC05188.JPG

DSC05210.JPG

DSC05231.JPG

DSC05241.JPG

DSC05252.JPG

DSC05263.JPG

DSC05281.JPG

DSC05289.JPG

DSC05315.JPG

DSC05322.JPG

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, TEEDJAY skrev:

Hadde en fin todagers topptur der vi overnattet i Direkt 2 nå i helga :-) Fungerte meget bra, overaskende lite kondens. Veldig artig å kunne ha så lett sekk på vintertelttur. Tror min var ca 10-12 inkl. telt, brenner, mat, vann og skredutstyr osv :-) 

DSC05188.JPG

DSC05210.JPG

DSC05231.JPG

DSC05241.JPG

DSC05252.JPG

DSC05263.JPG

DSC05281.JPG

DSC05289.JPG

DSC05315.JPG

DSC05322.JPG

Kult! Nydelige bilder fra flott natur! Storeveis tur dere hadde der!

Et par ting som gjør meg litt betenkt ad det teltet. Oppsett fra innsiden hvordan funker det, og borrelås til stangfestene, hvor lenger holder de mon tro? Og, er det tett om det regner? :) (når jeg ser slikt som i videoen under her, så lurer jeg på - is this for real?)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelige bilder @TEEDJAY!

Hvordan opplever du Direkt2 på slike turer?

Kondens? (Du skriver lite kondens. Disse teltene er jo laget for slike turer og "blå" temperaturer.)

Sovekomfort? 

Antar dere lager all varm mat utendørs?

 

Blir egentlig ikke så mye klokere. Det frister med et rent enduks "toppturtelt" men ser også at et bærbart telt med innertelt og stort fortelt gir mer komfort (samt mer volum og vekt sammenpakket).

Jeg har vintertelt som veier ca 5 kg som er ypperlig for pullktturer og kortete bæring, tungt basecamp telt med ståhøyde, samt lette 3-sesongs telt for sesongen uten snø. Dette teltet er tenkt dedikert til å gjøre vinterturer uten pulk lettere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må det sies at jeg ikke har brukt teltet så veldig mye, men på de turene jeg har brukt det har det fungert utmerket. Den youtube filmen, der må han jo nesten ha hatt åpen dør eller noe, jeg har ikke fått noe vann inn i mitt på den måten, men så har jeg heller ikke opplevd langvarig regn enda med det teltet. Må nesten teste mer før jeg tørr å svare skikkelig. Jeg har brukt det på turer hele året, og på vinterturene har jeg brukt brenner inne i teltet uten noe store problemer. Nå i helga lå vi to personer inne i det. Temp ca -5. Det var stort sett kun litt kondens/rim på døra (over hodene våre), og det ble lett skrapet bort med en tallrikslådan, før vi fyrte opp brenneren igjen :-) Etter å ha smeltet en god del snø, og spist frokost, var teltet omtrent helt tørt etter at morgensolen hadde skint litt på det.  På et todukstelt vil det i teorien bli mindre kondens, men så vil den også være vanskelig å fjerne siden den også legger seg på innersiden av ytterduken og derfor blir skjult av innerteltet. 

 

Konseptet med borrelåsefestene synes jeg er dårlig. Ville mye heller hatt vanlige stangkanaler. Når en kommer sliten frem til en leirplass så er det ikke optimalt å sitte med hendene over hodet å holde på med små borrelåser synes jeg :) Det har jeg løst med å feste stengene fast innerst i teltet, og så bare presser jeg hele teltet ned på det nederste stangleddet. Da er på en måte stengene tredd i teltet hele tiden og jeg trenger bare sette stengene sammen og og dytte de inn så er teltet oppslått. Litt klomsete det også, men bedre enn å løsne og feste alle borrelåsene hver gang. Teltet står meeget bra i vind. Når du er inne i teltet så kan det høres ut som det er helt vindstille, men så stikker du hodet ut så blåser det gjerne 6-7 meter pr sekund. Nå eg jeg mest vant med tunnell-telt som blafrer og bråker mye mer, så kanskje derfor jeg syns det er så stille :) Til info er mitt telt den gamle utgaven. I regnvær er nok døra kjip, da det vil regne rett inn i teltet så lenge døra er åpen. Så her må en bare skynde seg å hoppe rett inn :)   

 

Hvor bor du/dere? Å se det oppslått er jo alltid det beste :-)

Endret av TEEDJAY
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er området Haugesund/Haukeli får di si fra :-) Ligger endel reviews ute på nett. Noen er veldig fornøyde, noen er veldig misfornøyde, så er litt mystisk det teltet der ;-)  Det er forresten utrolig bra takhøyde og bratte vegger, så en får utnyttet alt areal i teltet :-)

 

Endret av TEEDJAY
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Terka skrev:

Blir egentlig ikke så mye klokere. Det frister med et rent enduks "toppturtelt" men ser også at et bærbart telt med innertelt og stort fortelt gir mer komfort (samt mer volum og vekt sammenpakket).

Jeg har vintertelt som veier ca 5 kg som er ypperlig for pullktturer og kortete bæring, tungt basecamp telt med ståhøyde, samt lette 3-sesongs telt for sesongen uten snø. Dette teltet er tenkt dedikert til å gjøre vinterturer uten pulk lettere.

Man trenger da ikke opp i 5 kg for å få et godt vintertelt med god plass..? Jeg bruker et Fjellreven Akka 3 som veier 3,5 kg. Og det er ikke i en "light-versjon". Veldig god plass for to, og et fortelt hvor man kan spille volleyball... Det er tunneltelt, som jeg foretrekker, nettopp på grunn av det store forteltet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Helsports Himalaya? Laget nettopp til slik bruk du skisserer. Inner og yttertelt og et lite fortelt til å sette fra seg støvlene ihvertfall ;-)
Jeg syntes det er altfor lite til vinterbruk, men jeg er heller ikke målgruppen ;-)
Ligger et på Outleten til Helsport for tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lompa, jeg vet at det finnes lettere telt. 😊 Teltet jeg refererte til er mitt eget Helsport Svalbard High 3 Camp.  Har kikket på f.eks. Hillerg Nallo 2GT og Nammatj 2GT.

@whistler, jeg har sett der teltet på outlet'n, men synes at poenget med fortelt faller bort når det er så lite at det omtrent bare er plass støvlene der. Og man må antagelig ha åpen dør i yttertelt og innertelt samtidig for å gå inn fordi det ikke er plass til å gå inn i ytterteltet først og lukke døren der før man åpner til innerteltet (Vind + snø.)?

På f.eks. Hilleberg Jannu så er det tilsvarende fortelt, men dette skrår så flatt at det nesten er garantert å legge seg snø oppå som presser det ned i ruskevær?

Kjør på med kommentarer og innspill! Kanskje jeg blir klok på det og finner ut hva jeg vil ha. 😁

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her må du bare gjøre noen valg.

Skal du ha noe som dekker ett mer marginalt bruksområde så må du akseptere at det ikke dekker andre områder like godt, men det finnes telt også i dette segmentet som har en fleksibilitet at det dels overlapper andre mer generelle bruksområder (typsik avtagbar vestibyle og luftemuligheter, oppbevaringslommer etc).

Du nevner komfort, størrelse, kondens og snø i teltet, i mine øyne virker det å være at utgangspunktet er "koseturer" og type basecamp telt. Når man velger denne type telt er disse kriteriene mindre viktige i mine øye, alternativet er mer om du skal sove ute eller i nødduk . Og har du det som utgangspunkt er økningen i komfort, plass formidabel!

Så kanskje kan følgende spørsmål hjelpe deg 🙂?

Har du behov for telt som gir samme sikkerhet og som er bedre enn nødduk?

     -enduker med bra glidelåser og sterk duk muligjør overlevelse uten plugger og stenger satt i.

Har du behov for minimalt areal?

   - må hogge inn plass på toppen av egger eller i bratte snøflater for toppstøt neste dag)

Har du behov for noe med minimal vekt og plass?

 - i tillegg til vinterutstyr, tau, økser, m.m.

Har du behov for noe som er raskt å varme opp?

   -lite volum ønskelig.

Svarer du klart ja på disse, så vil enduker være ett godt eller preferert alternativ.

Svarer du kanskje eller nja, så må du begynner å se etter en-dukere med mere funksjonalitet eller to-dukere

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@PTG, du treffer ganske bra på en del av bruken det fort kan havne i. (Stegjern, isøkser, heltau/halvtau, kamkiler osv odv. ligger hjemme og er i bruk, også randoskiene og stegjern tilpasset rando-støvlene). Samtidig så blir det noen turer som havner i mellom de turene du beskriver og de turene hvor man kan dra på pulk. Ser forsåvidt at et telt ikke dekker alle behov/ønsker.

Nyttårsaften tilbrakte jeg forøvrig i et TNF Stormbreak 2 telt,  og sov i kombinasjonen tykk dunjakke og lett 3sesongs dunpose, og stortrivdes med den løsningen mtp begrenset areal osv.

På denbe turen så var løsningen lite areal og selvstående/kuppel som muliggjorde plassering av teltet. (luftig/utsikt)

Men hadde det vært kaldere og mer vind så hadde det blitt en sur opplevelse vinterstid. 

download (1).jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du ser på Direkt2 ville jeg også tatt en kikk på 2 duks teltet Hilleberg Unna, i utgangspunktet samme form, men med inngangen på langsiden og altså 2 duker.

Den største praktiske forskjellen er at det er enklere å komme seg inn og ut av teltet og at interiøret er mer beskyttet mot vær og vind. Unna er veldig enkelt å sette opp og har god plass til en person inni, det er også plass til 2 voksne, men da blir det litt trangt.

http://no.hilleberg.com/EN/tent/red-label-tents/unna/

Helsport har også 2 telt som ligner:

http://www.helsport.no/trolltind-superlight-2

http://www.helsport.no/himalaya

Og Bergans Cho Oyo er jo enduks og nok mye mer solid enn Direkt2. Dessverre ser det ikke ut til at det teltet produseres lengre, men det finnes til salgs på Finn fra tid til annen.

 

Endret av Arcticpeak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill @Arcticpeak. 😊

Jeg kikker egentlig ikke på Direct2, dette teltet er nevnt av andre som eksempel på enduks telt de har erfaring med. Selv vil jeg helst ikke ha telt der man må inn i teltet for å sette opp teltstengene. Det kan være litt kjipt når det blåser godt.

Tilsvarende vil jeg heller ikke ha et vintertelt hvor jeg må sette opp innerteltet først.

Jeg har kikket på telt som Hilleberg Nammatj 2GT & Jannu, Mountain Hardwear EV 2&3, Helsport Himalaya 2 osv.  Begynner å innse at jeg ikke finner et telt som dekker hele spekteret fra komfort til bratte topper og må ta et valg for å møte en av kategoriene og heller bruke det teltet også på andre turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et MH EV3 som jeg har brukt noen sesonger nå. Det er av typen med de utenpåliggende stengene som du klipser fast duken til. Jeg er fornøyd.

Det er selvfølgelig ikke noe mindre kondens enn i Helsport Fjellheimen som jeg har. At man drar inn snø og skit unngår du heller ikke. Til det siste formålet er det nødvendig med en liten klesbørste ol. Jeg pleier å lage et søkk med et hull i midten rett under den åpningen i gulvduken. Genialt for å bli kvitt snø og anna rask når det er uvær utenfor. Matlaging og koking av vann prøver jeg å gjøre utendørs så sant det er mulig. Noen ganger må du gjøre det inni teltet. Da legger det seg jo dugg/kondens på duken. Jeg har funnet ut at et middles stort håndkle er kjempefint å tørke av det før det fryser. Håndkleet lar jeg frysetørre utenfor teltet eller legger det i snøen etterpå for å trekke ut mest mulig fuktighet hvis det blir for vått.

Kondens/rim i løpet av natta unngår du ikke, men ved god ventilasjon så synes jeg problemet er overkommelig. Da synes jeg det er et greit kompromiss at det blir litt mer trekkfullt i teltet. Soveposen er varm nok til å takle det.

Det er jo noen ulemper med dette teltet sammenlignet med en del andre. Den viktigste grunnen til at jeg aksepterer det er sikkerheten. Jeg vet at jeg ligger i et telt som tåler skikkelig uvær. Å kunne føle meg trygg når stormen raser utenfor er for meg verdt noen minutter med fjerning av rim og kondens. Den knalle fargen sammen med de påsydde refleksstripene er også et sikkerhetsmoment. Det er lett å finne igjen! Jeg har sett det med et vanlig telt ved siden av på natta med hodelykt. Teltet er også lett å sette opp i vind. Ved lite vind trenger du ikke barduner heller.

Jeg kan anbefale EV3. Jeg mener at fordelene det har til sitt bruk oppveier for ulempene og vel så det.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.