Gå til innhold
ost

MSR xgk II shaker jet

Det er 546 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

En gang midt på 90-tallet fikk jeg kjøpt en slik bråkebøtte. Den fungerte utmerket frem til tidlig 2000-tall da pumpa knakk. Kombinert med en radikal endring av utelivet endte primusen i et evig flyttelass. Først i 2015 fikk jeg karret meg til å kjøpe en ny pumpe, som ble satt på nå i 2017... 

Når jeg nå ENDELIG skal prøve å få liv i den gamle rakkeren, ser jeg at den helt mangler primer pad (veken som lå på bunnen). I tillegg slår det meg at jeg jo bør ta en sjekk på det meste andre som sjekkes kan. Så: hva bør jeg se på og sjekke? Vet noen hvor jeg finner primer pad? Og kan bensin som har stått på flaske i 15 år fortsatt brukes? 

IMG_2118.JPGIMG_2119.JPGIMG_2120.JPG

Ny pumpe til venstre, gammel til høyre. Ble litt satt ut av den hvite plastdingsen på enden av plastrøret som erstatter det jeg antar er ett kobberfilter på den gamle. Skal dette tas av? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Ville kastet den 15 år gamle bensinen. Hetten på enden av slangen skal sitte på. Jeg ville byttet alle pakninger, og satt på ny filt. Dyse og rensenål etter behov. Rens slangen godt. Den sitter nok godt fast. Bruk vanlig sprayolje for å løsne den, og kanskje en solid tang.

Endret av haugoy

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan være produsenten går med på å sende deg et reservedelssett. Selve veken trenger dog ikke være original. Bensin forringes ved feil oppbevaring, hovedsaklig på grunn av fordamping. Den holder gjerne flere år, men til primusen ville jeg byttet ut denne. Den hvite plastkoppen på enden av slangen er et finfilter. Det skal være på, men er ikke nødvendig for funksjon (i nødstilfeller).

Jeg ville demontert, rengjort og testbrent. Rødsprit og en fille gjør susen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Funksjonen til primerpad er at den demper forvarming og du slipper bål. Men for å teste trengs den ikke, kan faktisk også brukes uten. Men anbefales til vanlig bruk, og særlig i teltet. Karbon filt koster ikke mange kronene. Brenneren du skal har være bra, den gamle pumpa har vel ord på seg for ikke å være verdens beste. Du er nok ikke førstemann som knakk den. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er brukt mye rart som erstatning for primer pad, f.eks glava isolasjon.  Gammel bensin? Det avhenger av så mye, men filtrer du den gjennom et kaffefilter, så skjer det ikke noe mer enn at den er et par hakk nærmere parafin i lettantennelighet.   Ta litt av den gamle bensinen i en grunn blikkboks, og dersom den fyrer tvert når du slipper en brennende fyrstikk oppi så funker det nok, på den annen side så koster jo ikke ei flaske på Biltema en formue.

Kjenner forresten en som aldri får somlet seg til å kjøpe ny pad til parafinprimussen, det går et halvt tørk dopapir til hver oppfyring med parafin som forvarming.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 546 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Lignende innhold

    • Av esphojo
      Skal de gamle brennerne lagres med eller uten innhold i tanken?
      Ved jevnlig bruk er det enklest å la de stå med fuel i tanken, men om de blir stående i ubrukt en periode? Evt hvor lenge kan de stå med innhold?
      For min del gjelder det en eldre 111 (parafin) og en 8R (bensin).
      Noen med tanker rundt dette?
    • Av ost
      Som nevnt i primussamletråden fant jeg en Optimus nr. 00 på loppemarked nettopp. Her skal jeg prøve å lage en liten samling av bilder fra pussing, rensing og drift, samt det jeg finner om historiske fakta knyttet til når denne primusen er fra. 
      Først boksen - fin stand, men litt bulker i lokket. Primusen har så løse bein at det er vanskelig å sette den i boksen uten at beina folder seg ut igjen, med det resultat at lokket får bulker når man prøver å trykke det  ned over en metalldel som stikker opp. 

      Selve primusen ser fin ut, sotete og brukt, og parafinen har lekket ut i boksen. 


      I boksen ligger også en pose. Den er gjennomvåt av parafin, og det er vanskelig å lese hva som står på den.

    • Av fightingfalcon
      Hei! Jeg undrer meg litt angående bruk av bensinbrenner/gassbrenner i telt. Hvordan har dere «reglene» for brenning av bensin/gass i teltet? Jeg har tidligere brukt både bensin og gass i teltet, men har alltid vært litt skeptisk til sikkerheten rundt riktig lufting osv. Når jeg har brukt bensinbrenner har jeg alltid hatt alle tre ventilene i mitt helsporttelt på vidt gap, ofte har jeg faktisk hatt døra åpen også.(kanskje litt i overkant nevrotisk). Når jeg ser bilder av folk som sitter å brenner i teltet så er jeg nysgjerrig på hvordan dere utfører dette i praksis og om dere føler sikkerheten er i høysetet. Jeg tenker blant annet på de som er på vinterturer som fyrer for å ha varme i teltet. Hvor mye lufter man mtp å samtidig beholde varme i teltet?  Jeg er klar over basics som å ikke sovne med brenneren på, og at om man blir trøtt/svimmel eller tung i hodet så må man få lufta seg. I tillegg har jeg lest at bruk av varmeveksler på kasserollen under snøsmelting fører til ufullstendig forbrenning og mer kullos.
      setter stor pris på delte erfaringer og tips!
    • Av Hammer
      Investerte i en MSR Whisperlite Universal i fjor vinter. Brukte den da som nr.1 primus resten av vinteren med bensin. Og den fungerte utmerket! Svært fornøyd!
      Når sommeren meldte sin ankomst, så byttet jeg munnstykke og koste meg stort i fjellet og marka med en god Whisperlite med gass fyring.
      I mellomjulen begynte jeg å gjøre klart til årets første tur som skulle gjøres første helgen i januar. Det ble byttet tilbake til bensin munnstykket (ja! jeg er helt sikker på at det er riktig). Fyrte opp primusen, og den startet på normalt vis men hadde relativt gul flamme. Tenkte det var pga. at den ikke hadde blitt ordentlig varm enda. Slukket den kjapt, og dro på tur.
      Hele den turen var det mye gul flamme og synes kanskje ikke den leverte så mye varme som den normalt har gjort. Pusset og ordnet litt på den, men fortsatt ikke bedre. Var ute på en ukes tur nå nettopp, hvor det ble tilbragt en del timer i no koyer o.l. hvor jeg demonterte, skyldte gjennom slange, prøvde annen pumpe etc. flere ganger. Fortsatt gul flamme og litt liten effekt. 

      Nå er jeg tom for ideer. Håper Fjellforum Orakelet kan komme med et tips eller ti.
    • Av Nordhauk
      Var på telttur/isfiske i kalde og nydelige vinterforhold utenfor Tromsø i helga. Helgas valg av brenner var min samboers Primus Omnifuel, som hun fikk i julegave for to år siden. I går kveld, etter bytte av bensinflaske, oppstod et akutt problem som vi ikke fant ut av. De første 10-15 pumpene gikk som normalt, men plutselig var det null motstand i pumpa. Med ett lå selve pumpearmen helt løs og "slarka". Ved å vende pumpa opp eller ned, gled pumpearmen helt "viljeløst" frem og tilbake uten motstand. Forsøkte å demontere alt som kunne demonteres på pumpa, men fant ingenting annet som kunne tyde på noe gærnt, enn små avleiringer av noe som kunne minne om grafitt inni røret. 
      Erfaringer, tips mottas med takk! 
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.