Gå til innhold
  • Bli medlem

sekketips? 35-45l


fbe

Anbefalte innlegg

Heisann, håper på gode tips til liten tursekk. Jeg har sett litt på Snota fra Helsport, den ser fin ut men finner ikke noe om hvilke rygger den passer til.

Kriterier

  • under 1500,- (gjerne godt under)
  • passer til lang rygg (190cm inkludert hode, bein og føtter)
  • mulighet for å feste liggeunderlang eller telt under
  • ikke "bare" toppmatet

-F

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med denne, Helsport Troldtinden 45 liter, jeg har begge (45 og 55 liter) Her kan du feste utstyr under, på fronten og under lokket. Jeg bruker 45 literen på helgeturer på Krokskogen med en overnatting, da fester jeg teltet under lokket. De passer godt til meg på 187, men du kan ikke justere noe på rygglengden. Du finner disse på outletsiden til Helsport,  http://www.helsport.no/trolltinden-1998  45 literen koster 895.-. Dette er 2015 modeller derfor er prisen nedsatt. Dette er ikke lettvekts sekker, men har et solid og komfortabelt bæresystem med utvendige lommer og mange festemuligheter når det blir nødvendig. Sekken er høy og smal så den passer godt til skiturer også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Per Fredrik said:

Hva med denne, Helsport Troldtinden 45 liter, jeg har begge (45 og 55 liter) Her kan du feste utstyr under, på fronten og under lokket. Jeg bruker 45 literen på helgeturer på Krokskogen med en overnatting, da fester jeg teltet under lokket. De passer godt til meg på 187, men du kan ikke justere noe på rygglengden. Du finner disse på outletsiden til Helsport,  http://www.helsport.no/trolltinden-1998  45 literen koster 895.-. Dette er 2015 modeller derfor er prisen nedsatt. Dette er ikke lettvekts sekker, men har et solid og komfortabelt bæresystem med utvendige lommer og mange festemuligheter når det blir nødvendig. Sekken er høy og smal så den passer godt til skiturer også. 

ja den kan være aktuell, takk for tips. jeg ser det står den har noen alu-stenger og er konstruert for "oppreist vandring". Er denbrukelig i litt ulendt terreng? Klatre opp en og annen skråning og stein går an?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 55L av denne, har stort sett kun brukt den til vandring. Funker fint å plages i ulent terreng med steinur m/mer for meg. Er også lang, 189cm. Jeg har bøyd litt på aluminiumen for å tilpasse den ryggen min. Synes det er en god sekk.

Eneste aberet slik jeg ser det, er at det ikke er mulig å åpne den som en "bag" samt at den har (som "alle" andre nye sekker) sidelomme som ikke ekspanderer utover, men innover i sekken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en oversikt over lette sekker 45-65 ltr:

Jeg er 190 cm. Den sekken som jeg bruker desidert mest, er min Osprey Stratos 34 ltr i størrelse M/L (medium-large). Den er uten topplokk, kun opp-ned-U-formet glidelås. Ventilasjonen av ryggen er svært god, og det er hovedgrunnen til at jeg har tre Osprey-sekker (Stratos 34 og 50 i M/L, samt Atmos 65 AG i L - muligens litt lang i ryggen den siste der).

Stratos 36 i M/L kan jo være nær det du leter etter, den har både topplokk og annen inngang. På modellen som nå er på tur ut (koster rundt 1200,- før rabatter) er den alternative inngangen en opp-ned-U-formet glidelås, mens den nye (rundt 1500,- før rabatter) har en rett vertikal glidelås i tillegg til topplokket. Stratos-serien har ikke mulighet for justering av lengden mellom hoftebelte og øvre feste av ryggstroppene, slik noen andre sekker har, så det er nok lurt å prøve den før man bestemmer seg - for min rygg passer de meget godt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, fbe skrev:

ja den kan være aktuell, takk for tips. jeg ser det står den har noen alu-stenger og er konstruert for "oppreist vandring". Er denbrukelig i litt ulendt terreng? Klatre opp en og annen skråning og stein går an?

Jeg sliter litt med balansen og går med vandre staver så det var viktig for meg å få en sekk som er stabil på ryggen når jeg går i ulendt terreng. Jeg går på tur alene og litt utenfor oppmerkede stier. jeg er godt fornøyd med sekken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mye en Osprey Kestrel 38.  Den har topplokk og to "innganger" + borrelåsfeste for justering av rygglengde. Jeg er kun 184cm over havet på nyvaska bein, men tror at det er endel å gå på hvis en velger den med lengste rygglengde i utg.punktet.  Koster en 1500-lapp på Fjellsport. Kan jo være noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for mange gode tips! Jeg forelsket meg nok litt i festemulighetene på trolltinden, så da er den bestillt fra outletten, bra muligheter for fiskestang, øks, sag etc i tre sesonger så det ut til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.