Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken størrelse på tarp?


Thomas E

Anbefalte innlegg

Det er duket for å bruke noen timer på planlegging av neste innkjøp. Nyttårsforsettet ble ikke i år å kjøpe mindre, men å komme tettere på naturen og finne ut hvor komfortgrensen min går.

Første steg blir å la teltet bli igjen hjemme og kun ta med tarp. Da har jeg hørt at man helst trenger en tarp. Jeg har sovet litt under åpen himmel, men aldri i regn i tarp. Dere som bruker dette, og helst dere som har prøvd å pushe vekta ned mest mulig, hvor stor tarp trenger dere? Hvilken form foretrekkes?

Kom også på at det kanskje kunne vært en idé å kjøpe en billig tarp og teste med? Kanskje mindre miljøvennlig, men kanskje også mer miljøvennlig hvis jeg lærer noe som ikke passet meg. Noen som har tips til noe sånt?

Tarpen vil for øvrig gjerne også bli brukt i forbindelse med telt på turer med flere til ekstra regnbeskyttelse utenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tre ganger tre meter. Da har jeg nok til en A-form med godt dekke på begge sider av mønet. Det er også nok til å bygge en pyramide (søk på DD-tarp på YouTube) og nok lengde til at jeg får en halv meter på hver ende av meg selv om jeg ligger under  (189 cm lang mann). Alternativt 2,5 ganger 3,5 meter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du på bilder og på YouTube ser du at mange oppsett ligner på en gapahuk. Så vil du starte enkelt, greit og rimelig - kjøp Helsport Nordmarka Gapahuk ca 400kr. Plugger er så som så og stengene er blytunge, men duken er grei. Setter opp med tråd eller staver. Stengene ligger igjen hjemme. Plass nok til at to kan sove. Tar liten plass og veier ikke så mye tipper rundt en 600 gram uten at jeg har veid. Prøvde Hilleberg XP10 - ble alt, alt for kraftig og stiv etter min smak. Passer til vinterbruk med snø. Solgte den videre. Ellers er presseninger fra Biltema og Europris ok for en test eller tre, men bråker mye i vind og regn. Har tarpen tie-outs inne på duken gir det mange flere oppsettsmuligheter, og mindre bevegelser/vannansamlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 190 cm og vil ikke anbefale noe mindre enn regnponcho (253 x 145 cm) - men det er faktisk nok i et knipetak ;)

Under en Hilleberg 10 UL (350 x 290 cm) har jeg mye bedre plass:

Er enig med @Radiosuggeom viktigheten av nok fester, både noen på midten og flust langs sidene. Jeg har sydd på ekstra fester på min 10 UL for å ha så mange oppsettsmuligheter som jeg ønsker, noe den egentlig ikke er lagt for (den har svakt buede sider tilpasset de originale festepunktene, som jeg altså synes det er for få av). Skulle jeg kjøpt meg ny tarp nå, tror jeg heller jeg hadde gått for noe ala denne - rette kanter og masse fester: DD Hammock Superlight Tarp

Lykke til!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med denne? http://www.trailspace.com/gear/hilleberg/tarp-5/ , Hilleberg Tarp 5, ganske liten, men den gir nok en opplevelse om nærhet til naturen,Vekt 320g Er det viktig for deg å spare vekt og volum kunne denne kanskje være et alternativ, mange tarper veier jo mye mer enn Ringstind Superlight. Ellers kommer Helsport om noen dager med sine nyheter. Her er også en lettvekts tarp serie.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk @ost. Den jeg har sett på er denne: http://www.trekkertent.com/home/home/9-cuben-fibre-flat-tarp.html

Silnylon må være ganske mye billigere før jeg vurderer det. Ser enda større fordeler med at cuben holder seg stramt i regn når det kommer til tarp. Mulig jeg tester ut den fra magasinet på noen turer først for å få en følelse av størrelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare fordeler med Cuben heller, slik jeg har forstått det. Cuben er så å si helt "dødt" med null elastitet. Det betyr at du er avhengig å treffe ganske nøyaktig med vinkler og posisjoner når du skal sette opp en Cuben-tarp, mens elastisiteten i en SilNylon-tarp gir deg mer slingringsmonn - du kan få den stram og glatt selv om vinkler og posisjoner er litt ut av lage ved bare å stramme den nok på de rette plassene. På den annen side: En Cuben-tarp som er stramt og pent satt opp, holder seg slik - mens en stram SilNylon-tarp kan bli trist og slapp om den blir våt (i hvert fall om du ikke bruker litt strikk på snorene). ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
3 hours ago, Jonas1986 said:

Bi Hilleberg Tarp 20 UL før stor? ka e bakdel'n med en stor tarp? Utenom vekta da..  førstår ikke helt poenget med minst mulig tarp hvis man ikke jakt gram ?

Handler vel aldri om minst mulig tarp, slik det aldri handler om minst mulig av noen ting. Det handler om å finne den perfekte størrelsen.

Større er ikke bare bedre. Du får et større vindfang, veier mer og en mindre tarp vil være lettere å sette opp(hvertfall alene).

On 3/9/2017 at 5:28 PM, Tor-Erik-L-77 said:

Hva med Helsport sin nye tarp av året i superlight utgave?

helsport_bitihorn_superlight.jpg

Jeg vurderte den frem til jeg så prislappen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.