Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer Arc'teryx zeta ar?


Sovjetunionen

Anbefalte innlegg

  • 5 uker senere...
Annonse

Er ikke disse jakkene ganske like rent teknisk. Litt forskjell i plassering av glidelåser etc., men ellers er de vel ganske like. En skalljakke som påstås å være både vanntett og pustende, i likhet med min Θ (thita) SV jakke. Den holder vind og regn ute, har god passform og en godt tilpasset hette, men det blir ofte mye kondens i kalt vær med litt mye motbakker. Kombinasjonen mellom vanntett og pustende som Goretex plagg påstås å ha, funker sikkert inne i et laboratorium, men ute i Guds frie natur gjelder de fysiske lovene og da blir det mye kondens. Jeg kontaktet en gang Arcteryx og spurte om dette og fikk da til svar at jeg bare måtte bruke luftemulighetene for å unngå kondens. Jeg har skrevet mye om disse tingene i andre tråder her på forumet så det trenger jeg ikke å gjøre igjen, men mitt råd er: Ta en tur i butikken og prøv jakkene. Kjøp den som passer best eller den som er billigst. (Eller finn en tilsvarende jakke til halve prisen, du blir sikkert like fornøyd med den.)

https://andy-kirkpatrick.com/articles/view/the_truth_about_breathable_waterproofs 

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve Zeta modellen er vel en slags hybrid med lignende hetteløsning som Alpha, men med lengden til Theta. 

Når det gjelder membran og materialer, så er Zeta "Gore Tex", altså standard membranen. Materiaktykkelsen ellers er "70"

Aplha er i "Gore Tex Pro" som er en videreutviklet membran . Den skal "puste" 28% mer enn "Gore Tex pro shell" som var generasjonen før det igjen og som også var en videreutvukling. Ar er en blanding av "80" og "40".

Tallene angir materialtykkelse på ytterstoffet.

Så en del av prisforskjellen ligger "naturligvis" i materialene, så spørs det om den ene er mer "overpriset" enn den andre på grunn av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan!

 

Har undersøkt litt selv, snakket ned arcteryx og kikket på jakkene live funnet ut at zeta jakken har et stoff som er mindre slitesterkt, men mer behagelig. For min del er det uantuelt siden jakken skal utsettes for litt røffere brukt, men ellers virker zeta jakken veldig bra. Takk for mange fine svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.