Gå til innhold
  • Bli medlem

Stormkjøkken til Omnilite ti


Jonas1986

Anbefalte innlegg

Hei!

har en Omnilite ti som jeg tenkte å ha fastmontert permanent i stormkjøkken, og lurte på hva jeg kan / bør kjøpe?

den blir brukt til å fyre med bensin og i fortelt så jeg vil ha noe som er stødig. Har silencer på den og vil ikke plukke den av :) denne kommer til å bli brukt på turer som pulk er med så noe gramjakt er uvesentlig. Finnes det noen "triks" med forvarmingen for at den skal bli tryggere i forteltet, eller er det å forvarme utfor teltet som gjelder? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 timer siden, Jonas1986 skrev:

Hei!

har en Omnilite ti som jeg tenkte å ha fastmontert permanent i stormkjøkken, og lurte på hva jeg kan / bør kjøpe?

den blir brukt til å fyre med bensin og i fortelt så jeg vil ha noe som er stødig. Har silencer på den og vil ikke plukke den av :) denne kommer til å bli brukt på turer som pulk er med så noe gramjakt er uvesentlig. Finnes det noen "triks" med forvarmingen for at den skal bli tryggere i forteltet, eller er det å forvarme utfor teltet som gjelder? 

Er ikke sikker på om jeg skjønner helt hva du mener med "permanent fastmontert i stormkjøkken?  Betyr det at du ikke skal demontere stormkjøkkenet ved transport?  Personlig har jeg moddet både stormkjøkkenet og en Omnifuel slik at de passer sammen.  Kikket litt på en video om Omnilite Ti, og der så det ut som om "koppen" og selve brenneren kunne demonteres fra kjelestøtten og beina.

Om du vil, legger jeg gjerne ut bilder av moddingen.

---------------------

Når det gjelder "fyring i telt" kan du søke nettopp på dette her på Forumet: 

For øvrig last gjerne ned:  Sikker primusfyring | Friluftsliv.no

Lykke til

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Jonas1986 skrev:

Finnes det noen "triks" med forvarmingen for at den skal bli tryggere i forteltet, eller er det å forvarme utfor teltet som gjelder? 

På snø, så graver jeg alltid en stågrop i deler av forteltet og forvarmer med brenneren stående nede i stågropa, da skal det mye til for å rote det til med stikkflammene. Såfremt det er nok snø da.. Ellers hender det jeg har med en liten flaske rødsprit til forvarming, det blir en langt roligere forvarming enn med bensin.

Kjekk den artikkelen @Tom42 linket til, jeg likte et av hovedpoengene "Kjenn brenneren din". Kjenner man brenneren sin og  ikke minst vet hvor mye bensin man skal forvarme med så reduserer man mye risiko.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite ti er liten, og derfor er flammesprederplate/dysa også veldig liten. Det har vært tilfeller hvor det har kommet noe i dysa, og bensinstrålen har bommet på spredeplata. Antent bensinstråle ut av brenneren som resultat. Forvarmer du med bensin blir det mere sot og større sjangs for at det skjer. Ser at du ønsker å bruke stillebrenner på den, da øker kullos produksjon. Jo lenger du bruker brenneren jo mere kullos lager du. Jo mere du dekker til jo mere kullos. Jo raskere flammene blir avkjølt jo mere kullos. Ville nok vurdert en annen brenner, som er mere egnet til bruk i telt ved snøsmelting. Er du på soloturer, bør du ha en brenner med lyd, da hører du hva som skjer med en gang. Blir du kullosforgiftet, må du redde deg selv, ingen til å dra deg ut av teltet.

Ellers er tipset:

1. Øv masse på bruk av brenneren.

2. Demonter, og rens den med trykkluft og skyld gjennom med bensin. Bruk brenneren minst en time etter dette før du tar den på tur i telt igjen. Skyld også alle brenstofflasker.

3. Forvarm med 2,5 ml rødsprit. Gir ca 10 cm flammer. La forvarming brenne helt ut, for så å retenne. De fleste tenner primusen alt for tidlig.

4. Ha alltid en stor gryte med håndtak oppned slik at du kan holde den over brenneren ved stikkflammer. 

5. Lag lufting slik at du får inn frisk luft nede og slipper ut varm luft oppe, gjerne gjennom teltet, slik at all luft sirkulerer. Gjennomluft teltet hvert 15 min og når du skrur av brenneren, spesielt viktig om du er på soloturer.

6. Forvarm ute hvis mulig.

7. Blås ut flammen på slutten slik at det ikke blir sot.

8. Ikke bruk hard makt på kraner etc. Jo mere makt du bruker på den jo større er sjangsen for at noe ryker eller blir overbelastet.  På Omnifuel/lite steng ved brenner, for så å åpne litt igjen slik at spindelen ikke setter seg fast pga at den har vært varm.

Vil nok sterkt anbefale en brenner som kommer bra ut i kullostester, feks MSR XGK eller lignende. Det er store konsekvenser ved kullos og teltbrann, og er du på høyfjellet i dårlig vær må en tenne opp inne i teltet. Så det gjelder å minimere risikoen og bruke hode. 

Jeg har Omnilite, Omnifuel med stillebrenner i Trangia, og bruker XGK Ex til solo på vintertelting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Radiosugge skrev:

Ser at du ønsker å bruke stillebrenner på den, da øker kullos produksjon.

I følge primus selv er dette ikke tilfellet. Jeg sendte dem en mail om akkurat dette og de sier at det ikke skal være noe forskjell om man bruker silencer eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok så lenge du ikke har noe kjele på brenneren. Alle primuser gir lite kullos uten kjele på. Men avstanden  mellom flammer og gryte blir mindre ved ved bruk av stillebrenner. Avstanden er viktig og jeg blir veldig forbauset om så ikke er tilfellet ved også ved primus sin stillebrenner. Lufttilførselen og rask avkjøling gir kullos. Kunne du lagt ut en kopi av mailen fra Primus? Eventuelt spurt om dette også gjelder ved bruk av kjele? Som sikkerhetsspørsmål kan du jo også spørre om ETA power kjele. Der vet vi jo svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har fått et svar som ikke er korrekt. Som gammel ingeniør/konstruktør og skeptiker tror jeg at han ikke har svart på det med kullos. Alle som lager primus sier at de ikke skal brukes i lukkede rom, telt etc.  Så under vanlig bruk er dette riktig. Men bruk i telt, gjerne også langvarig snøsmelting er helt andre forutsetninger. Med en stillebrennercap på primusen blir den konstruksjonsmessige lik Coleman og MSR whisperlite, begge kjent/dokumentert for å produsere mere kullos når det et en kjele på. Så jeg tror ikke på primus før jeg ser det dokumentert. 

"Sunn skepsis og defensiv kjøring har aldri drep noen"

Blir som med fjellklatring, du utsetter deg for fare, men gjør at du kan for å holde deg i live. 

Edit: Hvis du ser på primus sine hjemmesider om ETA kjeler står det ikke noe advarsel om kraftig økning av kullos og farene rundt dette. Tipper at grunnen er at det vil påvirke salget negativt. Tabellen under fra ffi er ganske klar.

IMG_1451.PNG

Endret av Radiosugge
Mere info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Tom42 skrev:

Er ikke sikker på om jeg skjønner helt hva du mener med "permanent fastmontert i stormkjøkken?  Betyr det at du ikke skal demontere stormkjøkkenet ved transport?  Personlig har jeg moddet både stormkjøkkenet og en Omnifuel slik at de passer sammen.  Kikket litt på en video om Omnilite Ti, og der så det ut som om "koppen" og selve brenneren kunne demonteres fra kjelestøtten og beina.

Om du vil, legger jeg gjerne ut bilder av moddingen.

---------------------

Når det gjelder "fyring i telt" kan du søke nettopp på dette her på Forumet: 

For øvrig last gjerne ned:  Sikker primusfyring | Friluftsliv.no

Lykke til

Med permanent mener jeg at jeg ikke kommer til å ha behov for å ta Omnilite'n ut av stormkjøkkenet :) bruker når bare å stripse fast primus i en finerplate, men syns den er litt utsatt å åpent til spesielt på vinterstid når det blir brukt mer tid i teltet..  Har greit med timer på tur med Omnilite'n så jeg føler jeg har relativt god kontroll på forvarming og slukking og den biten :) passer den i hvilet som helst trangia kjøkken? Fyrer en god del på isfiske for å holde temperatur i teltet, å har aldri hatt no kasserolle på annet enn akkurat når jeg lager mat,  å da lufter jeg ekstra uansett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du et bilde av det du kaller stormkjøkken ? Litt uklart å se for seg. 

Ellers så passer Omnifuel i den store Trangiaen, for også plass til den i den lille. Men fyrer du hardt blir den veldig varm. Du må lage et hull eller kutte ut slik at du får slangen ut. Ikke anbefalt av trangia, men fungerer meget bra. Har ikke prøvd min Omnilite i trangia, men er 99% sikker på at den også passer i Adapteret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha denne på en plate, må du ta av toppdelen eller skru den fast med et par skruer. Ellers vil den ramle av og veldig lett skade brenneren. Skal du ha Omnilite i Trangia må du kjøpe adapter, enkel skruing og lage et hull til for krana.IMG_1205.PNG

IMG_1253.JPG

mitt oppsett, du ser krana stikke ut på siden

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Radiosugge skrev:

Skal du ha denne på en plate, må du ta av toppdelen eller skru den fast med et par skruer. Ellers vil den ramle av og veldig lett skade brenneren. Skal du ha Omnilite i Trangia må du kjøpe adapter, enkel skruing og lage et hull til for krana.IMG_1205.PNG

IMG_1253.JPG

mitt oppsett, du ser krana stikke ut på siden

Hvordan adapter er det jeg trenger? Tips om hvor de har det? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, du finner det på nettet til ca 50 kr hvis du leter litt. XXL.no Adapter. du kan også bestille det fra Trangia da som reservedel til X2. Tipper de fleste større sportsbutikker har det. Du må være forsiktig med filten som er til forvarminga, når du demonterer og monterer. Den blir veldig sprø, alternativt kan du lage deg en selv av karbonfilt. Filten er viktig for å få til god forvarming uten at du behøver å lage bål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelse på flammespreder. Målte litt på Omnilite hvor diameter på spredeplata er ca 16 mm kontra MSR XGK Ex hvor den er ca 31 mm. Med så liten flammespreder er det nok grunnen til at det er tilfeller hvor strålen med bensin har bommet på plata når det har kommet noe i dysa. Så her har de nok spart vekt på feil sted. 

IMG_0189.JPG

IMG_0190.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med kullos i disse trangia stormkjøkkene? Blir det tilstrekkelig avstand fra brenner til kjeler?

 

Tenker å kjøpe ett trangia med gassbrenner i første omgang, og muligens en nova ved senere anledning, men litt skeptisk til dette med kullos altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om kullos er et problem i stormkjøkkenet veit jeg ikke, men jeg har hatt noen år med nova + i stormkjøkken. Eneste rådet jeg har å gi: Gå for vanlig nova. Justering med å vri på slangen er ikke en god løsning for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.