Gå til innhold
  • Bli medlem

Trekanten på ski i februar mars?


Tommy Str

Anbefalte innlegg

Hei

 

Sitter og leker med tanken på og gå trekanten i trollheimen på ski før påske.

 Pr. dags dato har jeg ikke veldig mange kilometer bak meg på ski, men 7timers og dagsettapper på 2mil til fots i fjell har det blitt noen av.

Det jeg lurer på er om det bruker og være noe "trafikk" i området så jeg evt. kan klare meg med mine åsnes lillomarka eller bør gå til innkjøp av andre ski?

Hvor bør jeg starte og hva kan jeg forvente av selvbetjen delen av hyttene ?

Skulle det være noen andre gode råd og tips tas alt mot med stor taknemlighet :)

 

mvh

 

Tommy

Endret av Tommy Str
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke det er trafikk nok i trekanten til at du kan forvente å gå i spor hele veien. "Løypa" er nok heller ikke kvistet så tidlig på året, foruten en del av ruta mellom Trollheimshytta og Gjevillvasshytta som er permanent merket.

Du kan starte i Gjevillvassdalen eller i Jøldalen. Tror det er ca samme avstand fra vinterparkeringen i Jøldalen og inn til Jøldalshytta, som fra Osen i Gjevillvassdalen og inn til hytta.

Sist jeg gikk starter jeg i Gjevillvassdalen. Ca 8km fra parkeringen og inn til hytta. Tror de har kommet til en løsning i dalen nå slik at det er kjørt opp spor inn til hytta. Turen fra Gjevilvasshytta til Jøldalshytta går i enkelt terreng. Husk at vinterruta mellom Jøldalen og Trollheimshytta går på nordsiden av Trolhetta. Rasfare i Svartådalen. Den mest utfordrende turen er opp fra Trollheimshytta.

Både Jøldalshytta og Trollheimshytta har greie selvbetjent hytter, begge med mulighet for hund. 

Om du setter av 3 gådager er det ikke noe problem å få til dette, så lenge været er greit. Den mest værutsatte delen er mellom Trollheimshytta og Gjevilvasshytta, og her kan det nok være noen partier med lite snø. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Håper virkelig det kommer mere snø snart rundt om. Kjenner jeg begyner og bli rastløs og vil ut og teste skia.

Kjøpte meg Åsnes Nansen med bc bindinger for ei uke sida så snø hadde vært fint.

 

Sånn ut over ski hva annet MÅ man ha for en hytte til hytte tur på vinterstid?

Har forskjelig turklær, men kjøpt til vår, sommer, høst.

Har selvfølgelig kjøpt inn ullundertøy.

Soveposen er en Alta Spring og en fleece innerpose som tilsammen har T-comfort på -3 ca.

Hva bruker dere?

Samme som på sommer, men med mere under?

Fora yttertøy?

Endret av Tommy Str
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangler en del enda før jeg er klar for tur og ikke helt sikker på hva jeg skal ta med.

Liten oversikt over hva jeg har.

 

Norrøna Trollveggen skalljakke

Norrøna Falketind Primaloft60 jakke

Helly Hansen Odin serien skallbukse gore tex

Norrøna Svalbard flex1 bukse

Norrøna Falketind flex2 bukse

Stormberg Fleece jakke

Stormberg fleece gensere half zip nek

Tykke ullgensere, Ullvang, islending, natogensere.

2 Dovre ull boxere breez

2 Dovre ull longs duo activ

2 Dovre ull trøye duo activ half zip nek

2par Dovre tynne ullsokker

Div. par tykke ullsokker

Bøff i merinoull

Fleece lue

Fleece hansker

Mechanix hansker

1.hjelps utstyr med sportstape og varmeteppe.

Stanly termos

Sea to summit fat

turbestikk

Letherman

Cammelback drikke system

Bergans Trollhetta 75L sekk

Helsport Alta Spring + fleece innerpose

Bergans liggeunderlag skum

Mammut kompakt pump mat

Crispi skarven GTX fjellsko (ikke relevant for vintertur på ski)

Åsnes Nansen fjellski med bc bindinger

Alpina 850 serie bc sko

 

 

Som det tydelig går fram mangler kokeutstyr som jeg ser for meg Trangia 25-6UL pluss gassbrenner.

Fjellduk eller lignende må nok kjøpes inn samt litt av hvert annet.

Kom gjerne med tips :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

 

Jeg har ikke store forskjellen på vinter og sommer, men bruker som regel mesteparten under:


- Jakke: Membran + dunjakke
- Bukse: litt avhengig av snøen. tørt og fint "vanlig" turbukse å gå i og membran i sekken. vått, omvendt.
- Ull: 1 sett på kropp og 1 sett i sekk.
- Vest: Primaloft
- Genser: 1 ullgenser
- Boxer: ull + 1 ekstra.
- Sokker: 1 sett på fot og 1 i sekken. (liker også raggsokker om natta, så de ligger i soveposen.
- Buff med og uten vindtetting.
- Hansker: Tynne til å gå med, votter og et par til camp.
- Lue: 1 på hodet, en i sekken.
- Campsokker/sko (søk det opp).
- telt/tarp
- 2 snorer
- Sovepose
- Liggeunderlag: Skum x2 eller skum + oppblåsbar.
- kopp eller krus. gjerne isolert
- noe å spise av
- Bestikk: pleier bare å ha med skje.
- Kokesett: bruk noe du har prøvd før, det meste fungerer, men unngå gass hvis det er veldig kaldt. Bensin er nok best på vinteren...
- Leatherman
- Kniv.
- Drikkesystem (Flaske eller camelbak).
- Spade. Ha alltid med spade på vinteren i fjellet i tilfelle dårlig vær. er også en enkel løsning på en litt lunere lunsjplass.

Stort sett bare boblejakka og den ekstra buksa som blir igjen hjemme på sommeren, men finnes sikkert andre som er råere på å pakke. Jeg sliter alltid med hansker/votter da jeg er ganske kald på fingrene, så har en tendens til å ha med for mange par slik at jeg alltid har noe tørt.

Jeg pakker alltid sekken noen dager i forveien, så tømmer jeg den og tar ut alt jeg ikke har bruk for. Letter vekta en god del etter noen runder det. ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.