Gå til innhold
  • Bli medlem

Skal - skal ikke - Alpha SV


Anti

Anbefalte innlegg

Jeg har nå vært flink og fått solgt et par ting jeg ikke var helt fornøyd med, og sitter da igjen med en bitteliten slump cash til overs. Men når man selger på finn, finner man også ting på finn...

Så da er spørsmålet - skal jeg kjøpe drømmejakken, alpha SV?

Er veldig usikker på størrelsen, men vet at L er litt knapt rundt ølvomma, og denne er i XL. Har også hørt mange poengtere at denne jakken er litt kort - men jeg er jo bare 163, så det burde vel ikke være noe problem? Og jeg bruker lang bomullsanorakk når det er kaldt ute, har dårlig erfaring med skalljakker i mange minus. 

Samtidig har jeg en klättermusen brede i jakkesortimentet allerede. Men denne er litt for knapp med fiberjakke under, stor og tung, hetta går ikke over skihjelmen, og lufteglidelåsene er både litt korte og veldig trege, noe som gjør dem vanskelige å bruke med sekk på. Og den magiske, geniale klättermusenhetta funker ikke i det hele tatt med skibriller, det dugger før man får snudd seg... Jeg trenger en skalljakke til toppturer, drittvær i alpinbakken, og alt det vanlige været nord-norge har å by på når gradestokken viser røde temperaturer. Er også en fordel om jakken ikke er for volumiøs under padlevesten. Og det hadde nok heller ikke vært så dumt med en jakke med litt mindre lommer enn brede, da jeg har en tendens til å fylle lommene helt fulle uansett hvor store de er. 

alphaen er jo også meget pen å se på, og det hadde vært fint med en skalljakke det gikk an å bruke til hverdags også...

Så. hjelp. trenger jeg å kjøpe alpha sv, når jeg allerede har brede? (som er så sjelden i bruk at den blir solgt hvis jeg finner meg ny jakke?) 

(Må vel kanskje slenge med at den skalljakken jeg bruker mest akkurat nå fikk jeg gratis i karmatråden, og den synger nå på absolutt siste vers...)

Endret av Anti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg ingen personlig brukserfaring med brede-jakka, så blir kun et utrop om min erfarning med Alpha SV (Herre mod). Kjøpte min første Alpha SV for snart 3 år siden og har brukt den myye! Første halvannet året kun som turjakke, men nå siste halvannet år også mye til hverdags da jeg har flytta fra Oslo til Vesterålen og i større grad er utsatt for regn og vind i hverdagen. Jakka er brukt sommer som vinter og stort sett sammen med en bib-bukse ved nedbør, så at jakka ikke er av de lengste har ikke plaget meg. 

Jeg opplever jakka svært robust, praktisk, regntett og hurtigtørkende. Med en vask, reimpregnering og tørketrommel i ny og ne får jakka til å fremstå som tilnærmet ny. Har aldri savnet noe mer enn de to brystlommene. Glidelåsene har det aldri vært noe tull med og jeg elsker hetta og strammefunksjonene forøvrig samt jakkas passform. Skal sies at jeg forrige uke sendte jakka til service pga små slitasjehulli i membran i nakkeområdet som har har medført at den trekker vann akkurat her. Etter såpass mye bruk er dette ikke noe jeg ser på som et veldig stort minus, da jeg regner med at jakka blir fiksa og god som ny igjen.  Uten tvil beste skalljakka jeg har hatt og perfekt for mitt varierte friluftsliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en Alpha SV, men etter å prøvd den (innendørs) noen dager gikk jeg tilbake til butikken og byttet den i en Theta SVX. Alphaen ble helt feil i passformen for turbruk - for kort og litt for trang, selv for meg som er rimelig spinkel og slank. Alpha er markedsført som en klatre-og alpinjakke, og til slikt bruk er den sikkert godt egnet. Men for mitt bruk, vanlig turgåing i fjellet i dårlig vær, er Theta et veldig mye bedre valg. En skikkelig rustning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjørn J skrev:

Alpha er markedsført som en klatre-og alpinjakke, og til slikt bruk er den sikkert godt egnet. Men for mitt bruk, vanlig turgåing i fjellet i dårlig vær, er Theta et veldig mye bedre valg.

Støtter denne, men hvis du har mulighet så anbefaler jeg at du prøver før du kjøper. Jeg synes de er veldig store i størrelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Bay said:

Støtter denne, men hvis du har mulighet så anbefaler jeg at du prøver før du kjøper. Jeg synes de er veldig store i størrelsen.

Theta SVX er mer romslig i størrelsen enn Alpha SV. Sistnevnte har mer "atletisk passform" som de kaller det, altså litt mer tettsittende - faktisk ble den litt trang med tykt mellomlag sammenlignet med Theta i samme størrelse.
Alpha SV var også min drømmejakke, men jeg ble temmelig skuffet da jeg omsider tok meg råd til å kjøpe den, derfor byttet jeg til Theta. Men bevares, Alpha er helt sikkert en ypperlig jakke for mange, til sitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk at årets utgave av denne jakken har fått en noe endret passform. Den har blitt betydelig lengre, både i lengde og i armene. Kanskje litt i overkant i armene, synes jeg, men jeg forstår den er designet slik siden den primært er tiltenkt klatring hvor man står mye med hendene over hodet. 

Modellen jeg hadde før denne, som ble byttet på garantien, var mye kortere og føltes generelt mindre på størrelsen. Jeg er 178 cm, slank, og bruker small. Og da har jeg masse å gå på, både i bredden og i lengden. Intet problem å få både dunjakke og flere lag under. 

For øvrig veldig fornøyd med jakka, selv om den har en hinsides prislapp. Min bruk er 90% vinter på ski (topptur/frikjøring).

Endret av Adrgha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også anbefalt det samme som Bjørn om bruken din ikke innvolverer klatring. Jeg siklet lenge på en Alpha SV men etter å ha eid LEAF versjonen (Den militære) så byttet jeg tilslutt den ut med en Theta SVX. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt SV mye og kan ikke si annet enn at jeg er storfornøyd. En kjempejakke som duger like bra i kulden (ned mot minus 25 har jeg benyttet den) og i varmen. 

På den forrige jakken min hadde jeg klaff, men det er det ikke på SV. Jeg har ikke savnet dette heller, men man må da stole på at glidelåse holder. Jeg benytter XL og er 188 cm høy og kraftig. Så jeg vil tro at XL til deg kanskje er litt voldsomt? Jeg ville i hvertfall prøvd den først om du har anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, a_aa skrev:

Fjellsport har for øvrig 25% rabattkode FSARC25 på Arc'teryx ut morgendagen - ikke så mange flere prosenter enn Fjellforum-rabatten, men med så svindyre klær er vel alle prosenter velkomne :) 

Brukås sport har 30% på Arc'teryx og masse andre jakker, har blitt veldig fan av den butikken etter hvert😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.