Gå til innhold
  • Bli medlem

Bo i det, eller oppsøke det?


Gittiamo

Anbefalte innlegg

Annonse
1 time siden, Sovjetunionen skrev:

I fare for å avsløre en litt mindre sjarmerende side hos meg selv, kjente jeg at jeg gikk fra mitt normalt "å så fint" til å bli et grønt, surt, misunnelig monster når jeg leste "eller overnatte på en fjelltopp og dra direkte på jobb". Jeg vil også bo på landet! 

calfache.gif

Du er hjartans velkommen :D 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gittiamo skrev:

Jeg er personlig avhengig av Oslos konsertscener og hamburgerbarer. Akkurat de to tingene er litt skremmende å skulle miste. 

For ikke å snakke om å ha ett bra utvalg av god vin på nært beliggende utslag i tilfelle man skulle få ånden over seg til å ta en "rødvinstur" sånn på sparket 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, tubbs skrev:

For ikke å snakke om å ha ett bra utvalg av god vin på nært beliggende utslag i tilfelle man skulle få ånden over seg til å ta en "rødvinstur" sånn på sparket 1f601.png

Det har jeg faktisk ikke tenkt på en gang. Amatørmessig. Vin er livsviktig. 

Jeg må satse på "ja takk begge deler" tror jeg. Trivdes godt med å pendle Oslo/Beitostølen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da fullt mulig å ha god tilgang på kvalitetsburger og god vin, både på glass og flaske, og samtidig ha kort veg både til skogs og til fjells, uten å bo i Oslo. Til og med uten å bo i by. Det lønner seg dog å ikke bo alt for langt fra en by, men denne byen trenger ikke å være Oslo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med å bo i Bergen er god - og jeg er jo trønder :). Mange gode bytilbud. Fjell og kyst klin inntil byen. Diverse skitrekk litt innover i landet, med Voss 10 mil unna som det gjeveste (not my cup of tea, men det er nå der). Dagsturer i bil til 2K-fjell i Hurrungane. Kan gå til og fra jobb over fjell på 3-400 meter (har ennå ikke overnattet på tur til eller fra, men det er ingenting i veien for det).

Av de større byene i Norge mistenker jeg at Bergen og Tromsø skiller seg ut med natur-tilgjengeligheten. På den annen side har østlandet jevnt over landets mest stabile og gode vær, så hvis man forutsetter skikkelig fint vær for å ta en tur ut, kan det fort bli mindre turer enn på østlandet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at til lenger borte og uoppnåelig noe er jo mer frister det. 

Jeg hadde en gang et fint bilde som viser dette ganske bra. En ku gikk og beitet på et fint grønt jorde, men på andre siden av gjæret var det en mark som var pløyd opp. I kanten av dette pløyde jordet vokste det en eneste grønn gresstust, og kua stod da og strakk seg mot denne gresstusten som var akkurat så langt borte at hun ikke nådde den. En enkelt gresstust utenfor gjæret fristet tydeligvis mer enn det grønne fine jordet kua beitet på.

"Forbuden frukt smaker best" heter det visst. Jeg har ikke dette bildet lenger, det ble rammet inn og gitt i avskjedsgave til en dame som jeg hadde kjent i over 7 år. Hun hadde da oppført seg akkurat som denne kua, med den forskjellen at hun hoppet over gjæret (point of no return) bare for å oppdage at gleden ved å få tak i en enkel fristende gresstust ikke varer særlig lenge. 

Men sånn er livet, det ligger visst i menneskets natur å ønske seg det uoppnåelige mer enn å lære seg å sette pris på det man har.

Endret av REs
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er svensk natur-emigrant og har litt erfaring från å oppsøke og nå bo mitt i det. Det å bo mitt i det er best! Jeg trenger egentlig ikke å dra på ferie en gang då jeg allerede bor på best-plassen, på 20-30 mil finner jeg så mye å se og oppleve så det holder resten av livet. Og skulle jeg til eventyrs få lyst på storby-livet finnes det jo fly. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20.1.2017 at 14.51, Sovjetunionen skrev:

Ja jeg vet! Sitte med den stygge Oslogryta rett utenfor vinduet mens man ser hva alle folk driver med ute i naturen. Suresen 

 

Den 20.1.2017 at 18.19, tubbs skrev:

For ikke å snakke om å ha ett bra utvalg av god vin på nært beliggende utslag i tilfelle man skulle få ånden over seg til å ta en "rødvinstur" sånn på sparket 1f601.png



Det lar seg kombinerer. Jeg bruker akkurat 10 minuter ned til Vinmonopolet hvor de selvsagt har tilgang til hele sortimentet. Litt mindre utvalg i selve utsalget enn i de største i Oslo, men jeg bestiller bare en kasse eller to av gangen av favorittene som ikke finnes der og dermed har jeg full tilgang i vinhyllen hjemme ;-) 

Og ut av kjøkkenvinduet er fjellet så nære at det tidvis ser slik ut: 
 

Avalanche  Storfjellet mars 2013 #2



Så jeg gidde aldri pakke alt heeeelt ut av pulken...


Hva folk fortsatt gjør i Oslogryta skjønner jeg ikke ;-) 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, jmtjs skrev:

Jeg er svensk natur-emigrant og har litt erfaring från å oppsøke og nå bo mitt i det. Det å bo mitt i det er best! Jeg trenger egentlig ikke å dra på ferie en gang då jeg allerede bor på best-plassen, på 20-30 mil finner jeg så mye å se og oppleve så det holder resten av livet. Og skulle jeg til eventyrs få lyst på storby-livet finnes det jo fly. 

Som noko slekt av meg som bur midt i kremen seier "no er det ferie og fint ver og då er det jo ingen vits i å reise vekk herifrå (dvs heimante)". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 18.1.2017 at 9.32, Miamaria skrev:

Jeg flirer jo (spontan gapskratt, faktisk) av søringer som kommer hit og roper over seg hver gang de ser en ørn langt på avstand. "Oi oi oi, en ØRN!!!" Ha ha ha, ja, har du aldri sett en ørn før liksom. Her reagerer man hvis man IKKE ser en ørn på tur liksom. Men jeg blir jo aldri lei av å nyte synet av en flott ørn, likevel, selv om jeg ikke roper over meg av entusiasme. Jeg bare er vant med å se dem, og ser derfor også mange flere enn de fleste - fordi jeg vet å kjenne den igjen. Den er en del av inventaret på tur – men et flott inventar som jeg gleder meg over. Og ikke minst savner, når jeg er på tur andre steder.

Jeg flirer litt av folk nordfra som tror man må opp til dem for å oppleve natur.. ;) Har sett ørn i alle fall på 10 padleturer i Oslofjorden sist sesong. Det handler ikke nødvendigvis om hvor man er, men om man har sansene påskrudd..  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Lompa said:

Jeg flirer litt av folk nordfra som tror man må opp til dem for å oppleve natur.. ;) Har sett ørn i alle fall på 10 padleturer i Oslofjorden sist sesong. Det handler ikke nødvendigvis om hvor man er, men om man har sansene påskrudd..  

Definitivt en kombinasjon av de to, man ser flere når man vet hva man ser etter. Men jeg tviler på at jeg har sansene slått av når jeg padler andre steder, og at det er derfor jeg merker så stor forskjell i antallet... Det ville vært merkelig, jeg er jo mer nysgjerrig når jeg er på nye steder, ikke minst på slike ting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Miamaria skrev:

Definitivt en kombinasjon av de to, man ser flere når man vet hva man ser etter. Men jeg tviler på at jeg har sansene slått av når jeg padler andre steder, og at det er derfor jeg merker så stor forskjell i antallet... Det ville vært merkelig, jeg er jo mer nysgjerrig når jeg er på nye steder, ikke minst på slike ting.

Helt enig med deg. Du hadde bare noen søringfordommer som jeg måtte pirke litt i.. ;)

Et annet sted jeg har sett veldig mye ørn når jeg har padlet er i Flatanger på Fosen. Det er et Helgeland i miniatyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har voskt opp på ei lita bygd. Hadde naturen like utenfor huset. Er ivrig på å gå turer, fiske og skiturer.

Etterhvert som jeg ble eldre ble bylivet mere intersant enn naturen. Gikk turer og fisket når jeg ikke hadde noe annet å gjøre. Har bodd flere år i Oslo.

Nå er naturen mer i sentrum av min fritid. Går turer i Oslomarka. På ferier i hjembygda har jeg gått i flere områder jeg ikke har vært tidligere. Vært på teltturer og leid hytter av fjellstyret.

Synes det er bedre å lengte til naturen enn bylivet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så lett å vite hva som er best. Jeg har en veldig god jobb og et enkelt og problemfritt byliv, og slikt vokser ikke på trær. Samtidig synes jeg desember og januar er blæææ i byen. 

Det blir uansett farting til fjells så fort anledningen byr seg. 

Men jeg heier aller mest på å bare kunne leke ute hele dagen og droppe alt voksenliv :) 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er definisjonen av friluftsliv eller å å "bo i det"?

Jeg vokst opp med fjord og fjell, men bor nå på flate østlandet. Før jeg flyttet til Norges 5.største tettsted bodde jeg 6 år i Oslo.  I Oslo syklet jeg i marka og padlet kajakk på fjorden på hverdagene og dro til fjells i helgene.

Der jeg bor nå så har jeg et skianlegg i 2 minutters gangavstand, og markagrensa tilsvarende langt unna. Det tar meg 5-15 minutter å få kajakken på biltaket og ut på elva. Har også en drøss med crags (klatrefelt) i nærområdet som brukes jevnlig. Jeg og barna drar både på ovnattingsturer og dagsturer/ettermiddagsturer i nærområdet. Og når lysten er stor og tilgjengelig tid er litt knapp så fyrer vi bål i hagen og griller, eller overnatter i telt forran huset (to slike netter til nå i januar). Har selv f.eks. tatt tur på sparket etter middag, pakket telt & sovepose og dratt opp i marka for en kveld og natt ute for å dra ned neste morgen for å rekke dagens avtaler.

Det jeg savner her på østlandet er "bratte" fjell og ordentlig skjærgård. Det tok litt tid med å omstille seg til å bruke og sette pris på det nærområdet kan by på. Men jaggu er det mye fine opplevelser her også.

Har foresten en kollega som bodde ute i telt noen uker i høst. Dusjet og hadde skjorter & penklær hengende på jobben. Han hadde det finfint de ukene ifølge han selv.

Merker dog at på dager med fint vær så lengter jeg bort fra kontorplassen, men de dagene det striregner og er få grader ute så er jeg glad for å jobbe innendørs. 😂

Endret av Terka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du er på rett plass @Terka :) 

Jeg har alltid vært flink til å bruke området rundt Oslo (ridning, hundelufting, klatrefeltene og rusleturer). Jeg tror bare jeg er litt lei skogen her og savner steinrøysa over tregrensa akkurat nå. Det var det der med å følge aktive folk på Instagram, som legger ut spektakulære bilder fra alpine toppturer i vakre solnedganger. 

Men jeg har en god del planer heldigvis :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njaaa... usikker på det @Gittiamo 😁

I dag minnet fjøsboka meg på at det var nøyaktig ett år siden jeg stod på 3466 meters høyde (Helbonner v/Mt. Blanc).🤔

..jeg surrer rundt i kalenderen for å se om jeg klarer å få organisert hverdagen slik at jeg kan få med meg toppturfestivalen som arrangeres i kommunen hvor jeg vokste opp. Jeg mimrer om sist års toppturer i Hurrungane og sjekker langhelger nå i mai, jeg inviterer venner på tinderangling på vestlandet, planlegger for harde livet for i det hele tatt å få til noen turer til Hægefjell, Andesnatten osv.  for å øve på å klatre flere taulengder på naturlige sikringer. Osv. osv.

Jeg har aldri funnet det optimale stedet å bo om man tar med natur/friluftsliv, jobb, sosialt miljø (venner/familie), værforhold (vinter/sommer, nedbør/stabilitet), kultur og fritidstilbud, og allt det som påvirker trivselen. Men jeg gjør et forsøk i å bruke de mulighetene til å oppleve naturen det jeg et (innimellom drømene om å oppleve andre steder). 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha antagelig er vel utefolk generelt rastløse i sjela vil jeg tro  @Terka :) 

Jeg vet jo heller ikke hvor det er best å bo. Geilo? Beitostølen (som jeg har testa ut)? Sogndal (som er noe ukjent)? Ergo står jeg her og stamper og planlegger og drømmer. Det kan by på familiære problemer om jeg stikker av også. 

Men det er godt man har langhelger og ferie. Å dra til syden eller på storbyferie er for meg bortkasta tid og penger så lenge man kan ralle rundt i Norge. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.